Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40541 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 10 februari 2016, 16:53:52
Citaat van: Fletwed link=msg=1405489 date=1455108325

Er wordt toch nergens specifiek over een IC gesproken, je zoekt altijd wel naar de moeilijkste weg heb ik het idee. Hier wordt gewoon over de ruimste zin van het woord gesproken. Een ziekenhuis heeft niet alleen een IC maar daarnaast veel meer afdelingen. Denk dat er altijd wel op een volwassen manier een oplossing wordt gevonden tussen verpleegkundige/arts en beveiliger.

Hoezo.., de moeilijkste weg? Ik ben dit topic begonnen, waarbij ik het vraagstuk heb gesteld juist vanuit de IC situatie. Het aangevoerde protocol betreft misschien een richtlijn die in algemene zin van toepassing is bij een opname in een ziekenhuis, echter een dergelijk protocol kan niet worden geprojecteerd op een IC afdeling. Daarom heeft de IC van ons ziekenhuis 'maatwerk' afspraken gemaakt. Die betreffen niet alleen de opname als zodanig, maar ook de aanwezigheid van bewakers en de begeleiding tijdens diverse onderzoeken en procedures.

Ik heb niets met die zogenaamde volwassen manier om tot een oplossing te komen. Dat wekt de suggestie dat er ruimte is voor onderhandeling. Die is er niet. Ik heb te maken met een IC afdeling van een Academisch Ziekenhuis waar continue hoog complexe zorg wordt geleverd. Ik heb al diverse keren uitgelegd dat er daarom afspraken zijn gemaakt tussen de concernstaf Juridische Zaken en de OVJ. Dat is leidend. Met de persoonlijke wensen van de bewaking heb ik niets te maken. Ik heb ook al diverse keren toegelicht waarom dat zo is.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 10 februari 2016, 17:12:56
Citaat van: tokugawa link=msg=1405504 date=1455112592

Maar Expert ... als dat nou de afspraak is en in het protocol staat? Daar mogen wij (DJI) niet van jou van afwijken, dus jullie (ziekenhuis/IC afdeling) dan toch ook niet?

Klopt helemaal. Alleen deze richtlijn wordt binnen onze kliniek niet gehanteerd.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #162 Gepost op: 10 februari 2016, 18:05:18
Citaat van: Expert link=msg=1405527 date=1455120776
Klopt helemaal. Alleen deze richtlijn wordt binnen onze kliniek niet gehanteerd.

En wij wijken niet af van onze protocollen

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #163 Gepost op: 10 februari 2016, 18:09:30
Citaat van: tokugawa link=msg=1405536 date=1455123918
En wijken niet af van onze protocollen

Blijkbaar wel, maar er zijn (zoals Expert zegt) specifieke afspraken voor deze IC binnen dit academisch ziekenhuis tussen de OvJ en de afdeling juridische zaken/RvB.  Het is niet heel gek om voor dit soort complexe afdelingen afwijkende/aanvullende afspraken te hebben. Dus het lijkt mij dat jullie dan ook afwijken van het standaardprotocol...

RemRoof

Edit:  Ik las te snel dus nog een zin toegevoegd.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #164 Gepost op: 10 februari 2016, 18:22:27
Citaat van: RemRoof link=msg=1405538 date=1455124170
Blijkbaar wel, maar er zijn (zoals Expert zegt) specifieke afspraken voor deze IC binnen dit academisch ziekenhuis tussen de OvJ en de afdeling juridische zaken/RvB.  Het is niet heel gek om voor dit soort complexe afdelingen afwijkende/aanvullende afspraken te hebben. Dus het lijkt mij dat jullie dan ook afwijken van het standaardprotocol...

RemRoof

Edit:  Ik las te snel dus nog een zin toegevoegd.

Jullie hebben het maar steeds over afspraken met OvJ. Wij hebben niks met de OvJ te maken. Je kan wel duizend afspraken maken met de OvJ, wij hoeven er aan geen één te houden als wij onze eigen protocollen hebben.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 10 februari 2016, 18:40:39
Citaat van: tokugawa link=msg=1405539 date=1455124947
Jullie hebben het maar steeds over afspraken met OvJ. Wij hebben niks met de OvJ te maken.

Citaat
De officier van justitie zorgt er dan voor dat de straf wordt uitgevoerd. Als het gaat om een vrijheidsbenemende straf of maatregel, zit de veroordeelde zijn straf uit in een justitiële inrichting van DJI.

https://www.dji.nl/Onderwerpen/de-juridische-kant.aspx

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #166 Gepost op: 10 februari 2016, 18:56:02
Citaat
De officier van justitie zorgt er dan voor dat de straf wordt uitgevoerd.

Volgens o.a. de wetten (PBW), protocollen en huisregels ... wij werken niet met afspraken die gemaakt zijn tussen wie dan ook en de OvJ.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #167 Gepost op: 10 februari 2016, 19:21:50
Citaat van: tokugawa link=msg=1405547 date=1455126962
Volgens o.a. de wetten (PBW), protocollen en huisregels ... wij werken niet met afspraken die gemaakt zijn tussen wie dan ook en de OvJ.

Dan kun je de volgende keer je instabiele IC-gedetineerde weer mee terug nemen. Protocollen zijn niets anders dan afspraken... Huisregels van een PI zijn andere huisregels dan van een disco of academisch ziekenhuis ::)

Als een OvJ een afspraak maakt met een ziekenhuis zal dit, naar ik aanneem, niet strijdig zijn met geldende wet- en regelgeving, toch? :o
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #168 Gepost op: 10 februari 2016, 19:23:26
Citaat van: tokugawa link=msg=1405547 date=1455126962

Je post onzin. Als de Officier van Justitie bijzondere afspraken maakt over gedetineerden opgenomen in een ziekenhuis of op een specifieke afdeling heeft DJI zich er aan te houden. Bij invrijheidstelling kan er bijvoorbeeld ook afgeweken worden van de algemene richtlijn door bijzondere voorwaarden te stellen. Het OM neemt deze beslissingen, niet de politie, reclassering of DJI.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 10 februari 2016, 19:26:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1405552 date=1455128510
Als een OvJ een afspraak maakt met een ziekenhuis zal dit, naar ik aanneem, niet strijdig zijn met geldende wet- en regelgeving, toch? :o

Het kan natuurlijk ook dat de PIW-er op het HV-forum wijzer is dan een club juristen van een groot academisch ziekenhuis en de officier van justitie die de moeite hebben genomen hierover te gaan reutelen en een protocol op te stellen terwijl ze er niets over te zeggen hebben.