Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40497 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 10 februari 2016, 21:12:04
Citaat van: tokugawa link=msg=1405590 date=1455134212

Jouw stelling is heel duidelijk en ik begrijp je ook wel. Maar blijkbaar is de simpele boodschap niet aangekomen: Leg jullie protocollen eens naast die van DV&O en kijk of ze overeen komen. Blijkbaar niet. Als ze wel overeen komen en DV&O overtreed ze, dien dan een klacht in en kom niet hier je gelijk halen. Als ze niet overeen komn die protocollen, zorg er dan voor dat ze wel overeen komen en kom noet hier je gelijk halen.

Waarvoor zou ik daar energie in steken? Het protocol voor ons ziekenhuis ligt vast en het werkt prima. Het stelt me in staat mij te concentreren op mijn taak, zonder afleiding van die lui van DV&O.

Daardoor weet ik precies wat er is afgesproken, en wat er wel, en wat er niet mag. Als de bewakers daar een eigen kijk op hebben en daarbij willen afwijken van de afspraken dan zijn we doorgaans heel snel klaar. Op de gang. De koffie is gratis. Overleg maar met je baas, maar niet met mij.

Dat men belangstelling heeft voor een gedetineerde of verdachte vind ik begrijpelijk, maar ik zal niet toe staan dat de zorg aan-, of de privacy van andere patiënten-, die zijn opgenomen op onze afdeling daardoor wordt gecompromitteerd.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 10 februari 2016, 21:36:05
Misschien is het niet mijn door jouw verklaarde gebrek aan ethisch besef maar jouw vermogen, of het gebrek daar aan, om je te verplaatsen in andere werkvelden dan de jouwe. Met daarbij ook het gebrek aan respect voor de expertise van de anderen die mogelijk meer ervaring op dat gebied hebben dan jij.
Volgens mij heb je jezelf totaal niet verdiept in mijn achtergrond noch mijn normen en waarden op het ethische vlak.
Ik vind dat je hier kortzichtig, koppig en ronduit arrogant in je eigen veronderstellingen en standpunten blijft hangen.
Ik heb best begrip voor jouw stellingen en kan voor een groot deel ook wel mee gaan daar in. Enige bereidheid tot het bijstellen en nuanceren van je mening lijkt onbegonnen werk. Past in die zin ook wel bij een beroep als expert op een ic om zwart wit en protocollair te werken, maar past naar mijn idee niet op een forum als deze. Ik citeer uit de visie van dit forum: "Het hulpverleningsforum is een multidisciplinair discussieplatform voor hulpverleners en geïnteresseerden in de hulpverlening. Op het hulpverleningsforum wordt op een volwassen en respectvolle manier met elkaar gediscussieerd over onderwerpen in de acute hulpverlening, met als doel om kennis en ervaring uit te wisselen en zo de samenwerking te bevorderen. Een goede samenwerking draagt immers bij aan een goede hulpverlening!"

In dit topic lijkt het mij te gaan over samenwerking met elkaar, en respect hebben voor elkaar.
Hoewel je professionele ervaring en deskundigheid, noch jouw waarden en normen op ethische vraagstukken door mij in twijfel worden getrokken voel ik niet een schrijntje wederzijds respect, laat staan samenwerking.

Als dit overeenkomt met jouw houding tegenover DV&O personeel op jouw afdeling snap ik best dat jouw ervaring met deze mensen niet positief is. Maar dat zal voor hen wederzijds zijn denk ik.
Doe er iets mee, of niet, wat je wil....

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 10 februari 2016, 21:53:20
Citaat van: tokugawa link=msg=1405539 date=1455124947
Wij hebben niks met de OvJ te maken.

Je hebt zelf misschien geen contact met een OvJ maar dat wil niet zeggen dat het OM geen rol speelt.
Zo bepaalt Artikel 33 van de Regeling selectie, plaatsing en overplaatsing van gedetineerden dat bij gedetineerden welke een executie-indicator hebben het OM betrokken moet worden bij het door de directeur PI te nemen besluit tot overplaatsing naar een algemeen ziekenhuis. Een executie-indicator is een op een risicoprofiel gebaseerde indicator die door een OvJ wordt toegewezen aan een persoon bij het aanbieden van deze persoon aan de DJI.  Voorbeelden van risico's zijn geweldadig gedrag, kans op wraakacties tegen de persoon maar ook of media en maatschappelijke onrust een rol spelen.
Zomaar een voorbeeld in de context van dit topic waarbij de DJI dus wel degelijk iets te maken heeft met een OvJ.

(Natuurlijk kan het goed zijn dat je dit allemaal al weet en ik je verkeerd begrijp.)

In het grotere geheel vertegenwoordigd een OvJ het OM en dat is nu juist de juridische verantwoordelijke instantie.

Artikel 553 van het wetboek van strafvordering bepaalt dat het OM formeel verantwoordelijk is voor de tenuitvoerlegging (executie) van de strafrechtelijke beslissing van de rechter.
Het OM kan de uitvoering ook voordragen aan de Minister. Daarom kunnen ook landelijke diensten die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Veiligheid en Justitie belast zijn met de tenuitvoerlegging. DJI en CJIB zijn hier voorbeelden van. Dat laatste neemt echter niet weg dat het OM hier de juridische verantwoordelijkheid voor blijft dragen.

Kort door de bocht: de Minister draagt zorg voor de middelen waarmee een strafrechtelijke beslissing van een rechter uitgevoerd kan worden, bijvoorbeeld het bouwen van gevangenissen en het opstellen van regels voor het gebruik van de gevangenis, het oprichten van organisaties die de gevangenis beheren en de gevangenen bewaken, etc. Het OM blijft echter verantwoordelijk dat de beslissing van de rechter dat iemand opgesloten moet worden ook wordt uitgevoerd. Dat lijkt hetzelfde maar is het niet.

Met deze juridische uitgangspunten lijkt het mij dus helemaal niet vreemd dat juist het OM en niet de DJI afspraken maakt met een ziekenhuis over de manier waarop opgenomen gedetineerden bewaakt worden. Sterker nog formeel juridisch lijkt mij dat de enig juiste manier.

(En met deze toelichting wil ik mij zeker niet wijzer voordoen dan een juridische afdeling van een groot ziekenhuis en het OM zelf. Dat juist zij dit afspreken zal natuurlijk niet voor niks zijn.... :) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 10 februari 2016, 22:16:24
Omdat ik voorstel om een gedetineerde (die een gevaar kan vormen voor de behandelaars in het ziekenhuis) te boeien in het geval er geen bewaking aanwezig mag zijn heb ik lak aan de beroepscode? Ik heb hiermee volgens mij respect voor de privacy van de gedetineerde en daarbij oog voor de veiligheid van de behandelaren. Of die moeten er geen moeite mee hebben om als leidend voorwerp van een gijzeling te fungeren? En geloof me, die kans is zeer reëel!
Ik heb voldoende ervaring om te weten dat mensen hun leven kunnen riskeren om maar uit de bajes te komen in de hoop in de gelegenheid te komen om te ontsnappen. Ook mensen die niet opkijken van een slachtoffer meer of minder. Maar als jij daar graag bij wil staan met de beroepscode onder je arm zonder enige vorm van beveiliging, ga je gang! Mijn ervaring heeft me anders geleerd, maar nogmaals, het is aan jullie zelf om de ervaringen van anderen tot je te nemen en er wel of niet iets mee te doen, maar laat die ander a.u.b. wel in zijn of haar waarde...

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 10 februari 2016, 22:25:50
Citaat van: RemRoof link=msg=1405605 date=1455138569
Sinds wanneer zijn bewakers van DV&O/DJI hulpverleners? Verder ben ik het met je eens dat samenwerken en respect hebben belangrijk zijn. Volgens mij wordt dat ook nergens betwist.

RemRoof
Bij DJI krijgen de meeste mensen een EHBO / BHV opleiding. Daarnaast zijn er psychologen, psychiaters, verpleegkundigen, artsen, pedagogen etc .etc. in dienst bij DJI. Allemaal hulpverleners volgens mij. Daarbij wordt de meeste zorg voor gedetineerden gewoon intern geboden door eigen verpleegkundigen. Variërend van ondersteuning bij ADL tot injecteren, wondverzorging, EHBO, en levensreddend handelen bij o.a. suïcidepogingen of andere levensbedreigende situaties. Dit allemaal in een setting waarbij oog hebben voor veiligheid de hoogste prioriteit heeft! Nogmaals, niet elke zorgvrager bij DJI heeft zuivere motieven voor deze zorgvraag. De balans tussen zorg en veiligheid / beheersing is zelfs binnen de muren van de bajes lastig te vinden en te bepalen. Helemaal lastig wordt het dus wanneer je deze balans moet zoeken met externe instanties. Daar komt het dus neer op de balans vinden tussen beide werelden met soms tegenstrijdige belangen. Lastige klus, zie alleen al de reacties binnen dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 10 februari 2016, 22:29:20
Citaat van: ES EL link=msg=1405607 date=1455138984

Omdat ik voorstel om een gedetineerde (die een gevaar kan vormen voor de behandelaars in het ziekenhuis) te boeien in het geval er geen bewaking aanwezig mag zijn heb ik lak aan de beroepscode?

Absoluut! Bovendien is het levensgevaarlijk. Wanneer zoiets durft te beweren zou je mij betreft je verpleegkundig diploma met gebogen hoofd terug moeten geven aan degene die hem ooit heeft uitgereikt.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #186 Gepost op: 10 februari 2016, 22:32:27
Citaat van: ES EL link=msg=1405609 date=1455139550
Dit allemaal in een setting waarbij oog hebben voor veiligheid de hoogste prioriteit heeft
Ook dat nog inderdaad. Wie van hier kan zeggen dat hij/zij met een psychopaat heeft liggen rollebollen in een plas bloed terwijl hij het mes nog in zijn ene hand heeft en met de andere hand zijn zojuist opengesneden strot verder probeert open te trekken.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 10 februari 2016, 22:33:49
en dat geldt dan ook voor alle gedetineerden met met handboeien om de ambulance in gaan? en zijn de ambulancebroeders daar dan ook blij mee?

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 10 februari 2016, 22:35:18
Citaat van: tokugawa link=msg=1405612 date=1455139947
Ook dat nog inderdaad. Wie van hier kan zeggen dat hij/zij met een psychopaat heeft liggen rollebollen in een plas bloed terwijl hij het mes nog in zijn ene hand heeft en met de andere hand zijn zojuist opengesneden strot verder probeert open te trekken.

niks aan toe te voegen.....
 O0

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 10 februari 2016, 22:37:36
Citaat van: tokugawa link=msg=1405612 date=1455139947

Citaat van: ES EL link=msg=1405614 date=1455140029

En dat geldt dan ook voor alle gedetineerden met met handboeien om de ambulance in gaan? en zijn de ambulancebroeders daar dan ook blij mee?

Dit heeft helemaal niets met deze discussie te maken en voegt derhalve dan ook helemaal niks toe.