Tuurlijk kan een bewaker op de gang staan wachten, als dit vanuit een inrichting wordt toegestaan. Maar als de inrichting aangeeft dat er niet van de zijde van een gedetineerde wordt geweken dan geld die regel. Ik ken zelfs gevallen waarbij mensen zonder hersenactivitet bewaakt werden....logisch nee, maar wel gebeurd. Wat een burger (in casu arts, of afdeling juridische zaken, of Expert) daar van vind is niet relevant....de tenuitvoerlegging van een straf gaat in opdracht van het openbaar ministerie. Een OvJ die zijn eigen opdracht om zeep helpt moet ik nog tegenkomen. Praktische bezwaren heb ik ook begrip voor (steriel gebeuren, ruimte) maar dan nog geld voor DV&O hun eigen opdracht, en niet de beperkingen van een arts of ziekenhuis. Kan je de operatie niet uitvoeren met twee beveiligers, neem de klus dan niet aan.
Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend, en gaat het meestal in overleg en samenwerking....(DV&O leert haar personeel natuurlijk omgaan met lastige mensen).
Je haalt een aantal zaken door elkaar. Jij hebt het over een gedetineerde of een verdachte, ik heb het over een patient. Een patient heeft rechten. Daartegenover staat dat een arts plichten heeft naar zijn patient(en). Wanneer een gedetineerde of een verdachte zich met een medisch probleem wendt tot de arts, dan is hij in eerste eerste instantie een patient. Zo behandel ik deze persoon ook. Een patient die op een Intensive Care wordt opgenomen is van een heel andere categorie. Die kan niets meer. Een dergelijke patient is niet in staat om voor zichzelf op te komen. Dat maakt iemand heel kwetsbaar. Zo'n patient heeft een ernstige bedreiging van zijn vitale functies die, indien gewenst, artificeel worden ondersteund. Behandeling op zo'n afdeling is daarmee zeer complex met een hoog risico op allerlei complicaties. Wanneer de patient onder de aandacht valt van Justitie worden er daarom afspraken gemaakt tussen de IC artsen, het bureau Juridische zaken en de OvJ. Daarmee wordt natuurlijk rekening gehouden met de belangen van Justitie, maar ook met de belangen van de patient. Daarnaast spelen ook de belangen van andere patienten een belangrijke rol. Daarmee is mijn mening ineens zeer relevant geworden.
Bewakers van een IC patient, die onder de aandacht is van Justitie, horen op de gang en niet op de afdeling. Ze horen niet aanwezig te zijn bij diagnostische procedures. Ze horen geen getuige te zijn van medisch overleg. Een tafeltje, een stoel en koffie worden door het ziekenhuis verstrekt. De opmerking aangaande de afwezigheid van hersenactiviteit vind ik in het kader van deze discussie heel erg boeiend.