Los van alle persoonlijke toespelingen is dit best een interessante discussie. De mensen die vinden dat het werken in een gevangenis iets is voor "mislukte" agenten of militairen, en dat dit is voor mensen met een lager IQ, ik nodig jullie van harte uit om een poosje mee te werken in de gevangenis (wat overigens praktisch gezien wat lastig zal zijn). Ik verwacht dat de praktijk van het werk jullie mening wel iets kan nuanceren.
Verder:
Gedetineerden die naar het ziekenhuis gaan worden meestal in eerste instantie begeleid (in spoedeisende situaties) door eigen beveiligers van de gevangenis. Wanneer langere bewaking nodig is zal het IBT (interne bijstandsteam) dit overnemen. Bij geplande ziekenhuisbezoeken zijn de medewerkers van DV&O de personen die de bewaking overnemen.
Met name de gedetineerden die naar de SEH moeten zullen scherp in de gaten gehouden moeten worden. Diverse aandoeningen (van hartklachten tot automutilatie) kunnen als middel worden ingezet om te ontsnappen. Hierbij zullen sommige gedetineerden geweld niet schuwen. Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde ziekenhuismedewerker minder scherp is op de risico's die hierbij horen dan de begeleiders vanuit de gevangenis. Je moet er niet aan denken dat de verpleegkundige een instrument afhandig wordt gemaakt (meestal zit standaard een kocher, schaar en pen in het (borst)zakje) en dit tegen de halsslagader gedrukt krijgt met het verzoek van de gedetineerde om rustig mee naar buiten te lopen.
Wanneer iemand voor pampus op de OK of IC ligt lijkt het me wat overdreven om pal naast de patiënt te blijven zitten. Maar in ieder geval totdat iemand onder narcose is zou ik het fijn vinden als deze zijn handen niet kan gebruiken (boeien aan het bed o.i.d.). En voordat hij weer bijkomt ook weer onder controle is.
Mijn ervaring is dat in goed overleg en eventueel uitleg van beide kanten veel mogelijk is. Maar als de toon in dit topic een afspiegeling is van de sociale vaardigheden van de mensen die met de medewerkers van justitie te maken hebben, tja, dan loopt het wellicht niet zo soepel.
sander
Maak ik mij op basis van deze reactie, af en toe terecht zorgen over de Verpleegkundige beroepsgroep?
Expert; Waar maak je je precies zorgen om dan?
Ik maak me zorgen over jouw reactie als verpleegkundige, omdat ik in deze discussie heel duidelijk mijn standpunten onderbouwd heb weergegeven. Ik verwacht van iemand die zich als verpleegkundige profileert een inhoudelijk onderbouwde en zakelijke reactie zonder onnodige zinspelingen op iemands gebrek aan sociale vaardigheden.
Het boeien van een verdachte of gedetineerde tijdens de inductie van de anesthesie valt buiten de orde van deze discussie. Jouw commentaar roept echter grote verbazing op bij mij. De opmerking die jij in je posting maakt over het boeien van een patiënt totdat iemand onder narcose is gebracht is ronduit verwerpelijk en getuigd van een zeer beperkt verpleegkundig inzicht.
Met enige regelmaat is het noodzakelijk een IC patiënt tegen zichzelf te beschermen. Hierbij kun je denken aan plukkerige patiënten die accidenteel in hun onrust belangrijke infuuslijnen of zelfs een beademingsbuis dreigen te verwijderen, die van belang is voor hun behandeling. Aan fixatie is een zeer streng protocol verbonden.
Medewerkers van DV&O moeten heel goed begrijpen dat er duidelijke afspraken zijn rond de opname van een verdachte of gedetineerde op een afdeling Intensive Care. Deze medewerkers moeten ook heel goed begrijpen dat deze afspraken een doel dienen, waarbij álle belangen zijn afgewogen. Voorts moeten medewerkers van DV&O heel goed begrijpen dat zij helemaal niets, maar dan ook niets, van doen hebben met de medische integriteit van betrokkene, danwel die van andere patiënten die zijn opgenomen. Zij behoren geen getuige te zijn van lichamelijk onderzoek, diagnostische procedures of interdisciplinair overleg. Tot slot is het van belang dat medewerkers van DV&O heel goed snappen dat zij niet de positie zijn om afspraken, gemaakt met het bureau Juridische Zaken, naar eigen inzicht te interpreteren en daarmee de complexe zorgvraag op een afdeling Intensive Care te belemmeren.
Ga er maar vanuit dat IC personeel héél goed op iemand kan passen. Ga er maar van uit dat IC personeel heel goed de werking en effecten van middelen kent die een patiënt onder sedatie houden en ga er maar vanuit dat wanneer deze middelen worden gestaakt, het vaak nog dagen duurt voordat iemand in staat is om een fatsoenlijk woord uit te brengen. Ga er tot slot vanuit dat IC personeel de medewerkers van DV&O tijdig zal informeren wanneer de zonnebril weer op kan.