Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40509 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #210 Gepost op: 12 februari 2016, 21:27:11
Zoals ik eerder schreef, ik hoorde van een ic medewerker dat ze regelmatig met agressie te maken hebben.
Ik heb zelf nooit op een ic gekeken, maar neem aan dat die info juist is.
Wat is jouw ervaring hierin Expert?
Expert is arts in een groot academisch centrum. Je mag ervan uitgaan dat hij zich dagelijks ophoudt op een IC afdeling. Ik hoef daarom zijn antwoord niet in te vullen. Wel wil ik opmerken dat een gemiddelde IC patiënt een hemodynamische instabiliteit kent dat een gerichte poging tot geweld uitsluit. Uiteraard komt delier voor maar een IC verpleegkundige weet daar raad mee en ziet het niet als dreiging voor de eigen veiligheid.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #211 Gepost op: 12 februari 2016, 22:28:45
Helder verhaal,
Je benoemt "de gemiddelde patiënt", kan ik daar uit opmaken dat er een overige categorie patiënten is die wel tot geweld in staat is?

verder vond ik de volgende tekst interessant uit een IC folder van het radboud UMC:

"Vrijheidsbeperkende maatregelen
In sommige gevallen blijkt dat iemand, bijvoorbeeld als gevolg van medicatie of
narcose, niet in staat is om helder te denken of te handelen. Als dat handelen een
gevaar in de vorm van letsel kan opleveren, voor hemzelf of voor anderen in zijn
omgeving, zullen wij maatregelen treffen om het gevaar zo klein mogelijk te houden.
In het uiterste geval kan het zijn dat we voor een korte of langere tijd fixeren.
We overleggen dat altijd met u en uw wettelijk vertegenwoordiger. We bespreken
deze maatregelen ook dagelijks in het team en noteren de uitkomst daarvan in het
dossier. Zodra het gevaar geweken is, worden deze maatregelen direct herzien."

bron: https://www.radboudumc.nl/Informatiefolders/3827-Afdeling_Intensive_Care-i.pdf

Verder uit de folder over delier op ic:
" Hij is de controle over zichzelf en zijn omgeving kwijt. Dit kan hem angstig maken. De reacties van uw familielid kunnen daardoor achterdochtig of zelfs agressief zijn. De verschijnselen kunnen per persoon wisselen, in ernst en ook per dag en zelfs over de dag veschillen. "

Bron: https://www.radboudumc.nl/Informatiefolders/6853-Acute_verwardheid_(delir-i.pdf

Dit lijkt op gedrag wat ook voort kan komen vanuit psychiatrische stoornissen als psychose etc. welke in de gevangenis ook regelmatig voor komen.
Het feit dat dit benoemd wordt in een IC folder betekend dat er dus wel agressief gedrag mogelijk is op een IC, en dat men ook in sommige gevallen tot fixatie over kan gaan.....

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #212 Gepost op: 12 februari 2016, 23:26:30
Citaat van: ES EL link=msg=1406120 date=1455312525
...

Dit lijkt op gedrag wat ook voort kan komen vanuit psychiatrische stoornissen als psychose etc. welke in de gevangenis ook regelmatig voor komen.
Het feit dat dit benoemd wordt in een IC folder betekend dat er dus wel agressief gedrag mogelijk is op een IC, en dat men ook in sommige gevallen tot fixatie over kan gaan.....

Een IC-delier komt voor en daar zullen op dat moment maatregelen voor genomen moeten worden d.m.v. dwang en drang. Echter is dit onderdeel  van de behandelovereenkomst/ behandelplan. Dat is iets anders  dan een gedetineerde die doelbewust agressie in wil zetten om een doel te bereiken. Een gedetineerde op de IC zie ik dat niet doen, zie het antwoord van CM.

Ik mag toch verder hopen dat psychotische gedetineerden de juiste psychiatrische hulp krijgen in de PI en niet stelselmatig gefixeerd/ingeperkt of de separeercel in worden gegooid.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #213 Gepost op: 13 februari 2016, 00:16:07
Agressie komt ook in ziekenhuizen voor. De meeste patiënten die agressief verdrag, om wat voor (medische) reden dan ook, vertonen komen zelfstandig naar het ziekenhuis en worden niet vergezeld door agenten of bewakers.

Ik vind het merkwaardig dat je als verpleegkundige een folder over delier er bij moet halen om je gelijk in deze discussie te halen. Dat slaat als een tang op een varken of te wel je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 13 februari 2016, 00:52:29
Citaat van: ES EL link=msg=1406120 date=1455312525
Als dat handelen een gevaar in de vorm van letsel kan opleveren, voor hemzelf of voor anderen in zijn
omgeving, zullen wij maatregelen treffen om het gevaar zo klein mogelijk te houden.
In het uiterste geval kan het zijn dat we voor een korte of langere tijd fixeren.

Verder uit de folder over delier op ic:
" Hij is de controle over zichzelf en zijn omgeving kwijt. Dit kan hem angstig maken. De reacties van uw familielid kunnen daardoor achterdochtig of zelfs agressief zijn. De verschijnselen kunnen per persoon wisselen, in ernst en ook per dag en zelfs over de dag veschillen. "

Ik zal het proberen uit te leggen wat hier met agressief wordt bedoeld:

Mijn vader was een zo'n 1.90 mtr en woog ruim 140 kg. Door tumoren had hij soms een helder moment. Op andere momenten wist hij absoluut niet wat erg zich om hem heen afspeelde. Hij liep daar graag voor weg alleen dat kon hij niet en daar werd hij wat achterdochtig van. Door de tumoren was zijn evenwicht aangetast dus echt weglopen kon hij niet maar wist hij niet. Een verpleegstertje heeft hem éénmalig geprobeerd hem in bed te houden maar daar was hij te sterk voor. Ze hebben hem en al zijn apparatuur dus twee keer met een aantal mensen van de grond proberen te krijgen. Hij werkte niet echt mee maar gebruikte zijn vrijgekomen handen meteen om allerlei slangen en katheders te verwijderen. Hierop is besloten hem te fixeren. Was hij agressief? Was hij in de war?
Nee dus en hij lag ook niet op de IC.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #215 Gepost op: 13 februari 2016, 09:10:10
Ik zal het proberen uit te leggen wat hier met agressief wordt bedoeld:

Mijn vader was een zo'n 1.90 mtr en woog ruim 140 kg. Door tumoren had hij soms een helder moment. Op andere momenten wist hij absoluut niet wat erg zich om hem heen afspeelde. Hij liep daar graag voor weg alleen dat kon hij niet en daar werd hij wat achterdochtig van. Door de tumoren was zijn evenwicht aangetast dus echt weglopen kon hij niet maar wist hij niet. Een verpleegstertje heeft hem éénmalig geprobeerd hem in bed te houden maar daar was hij te sterk voor. Ze hebben hem en al zijn apparatuur dus twee keer met een aantal mensen van de grond proberen te krijgen. Hij werkte niet echt mee maar gebruikte zijn vrijgekomen handen meteen om allerlei slangen en katheders te verwijderen. Hierop is besloten hem te fixeren. Was hij agressief? Was hij in de war?
Nee dus en hij lag ook niet op de IC.
Bert,

Je vader had wel degelijk last van zijn tumor, zijn gedrag is daardoor ontremd geweest. Dus sprake van een heldere toestandsbeeld kan er niet zijn.

Even een klein puntje: het zal aan mij liggen maar ik vind de term "verpleegstertje" niet kies. Je hebt te maken met een verpleegkundige.

Wat onze gesprekspartner ES EL betreft, ik ben het roerend met Rader eens dat het een klok en klepel verhaal is. Ook kiest hij of zij voor tekstuele muggenzifterij over "gemiddelde patiënten". Als deze lijn wordt doorgezet dan ben ik genegen om het troll gedrag te noemen. Daar hebben we genoeg van gehad in het verleden en wij lusten ze rauw... ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 13 februari 2016, 09:15:39
De term "verpleegstertje" was niet denigrerend bedoeld maar had te maken met de geringe lengte van de verpleegkundige.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #217 Gepost op: 13 februari 2016, 09:20:14
Citaat van: Bert65 link=msg=1406174 date=1455351339
De term "verpleegstertje" was niet denigrerend bedoeld maar had te maken met de geringe lengte van de verpleegkundige.

Inderdaad, een chihuahua in de dierenambulance noem je ook geen hond maar een hondje.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 13 februari 2016, 09:43:59
Ik wil alleen een helder beeld krijgen van de patiënten op een ic (want ik ben daar nog nooit geweest), en wil graag weten welke mogelijkheden of onmogelijkheden er zijn om op die locatie (IC) te maken te krijgen met patiënten die in staat zijn om fysiek geweld richting personeel uit te oefenen.
Want als dat tot de mogelijkheid zou behoren, is het dus ook denkbaar dat een patiënt vanuit een gevangenis dit aldaar zou kunnen doen en is beveiliging naast het bed een optie. Als agressie richting personeel totaal uitgesloten is, dan lijkt mij dat beveiliging niet naast het bed hoeft te zitten en lekker even koffie kan halen...

De aangehaalde tekst is voor mij alleen bedoeld om te trachten mijn beeld van de IC te verhelderen.
Want hoewel ik daar wel een voorstelling bij heb, ik ben er nooit geweest.
En ter zijde, ik ben nog wel zoveel verpleegkundige dat ik weet wat een delier is....
Ik werk per slot van rekening op een psychiatrie afdeling.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #219 Gepost op: 13 februari 2016, 09:47:20
Citaat van: RemRoof link=msg=1406135 date=1455315990

Ik mag toch verder hopen dat psychotische gedetineerden de juiste psychiatrische hulp krijgen in de PI en niet stelselmatig gefixeerd/ingeperkt of de separeercel in worden gegooid.

RemRoof

dat is zeker het geval, maar het gebeurt regelmatig dat patiënten in de gevangenis zichzelf of medepatiënten iets aan doen.
Van zware automutilatie tot suïcidepogingen tot ruzies met anderen of moordpogingen.
In dat geval zijn de mogelijkheden binnen de gevangenis ontoereikend en moeten we uitwijken naar ziekenhuis.
In hoeveel van deze gevallen een gedetineerde op een IC beland weet ik niet, bij ons beperkt het zich vaak tot de SEH.