DEN HELDER - De kapiteins van de koopvaardij, verenigd in de NVKK, delen een dikke pluim uit aan de Koninklijke Marine op het terrein van bestrijding van piraterij.
’De maritieme sector is erg tevreden over de inzet van Defensie’, stelt de kapiteinsvereniging naar aanleiding van de politieke discussie over het toestaan van particuliere beveiligers (huurlingen) aan boord van vrachtschepen die door piratengebied varen.
De kapiteins der koopvaardij stellen dat er veel voetangels en klemmen aan privatisering zitten. ,,Het uit handen geven van het geweldsmonopolie (dat nu bij de overheid ligt, red.) roept een heleboel vragen op. De vraag moet zijn: wat is de juiste weg om bescherming tegen zeeroof te krijgen’’, stelt voorzitter Alex van Binsbergen.
Volgens de belangenvereniging biedt het toestaan van gewapende private beveiligers op schepen onder Nederlandse vlag slechts schijnzekerheid. ,,De positie van de kapitein als verantwoordelijke is er allerminst mee gediend als de zaken niet goed geregeld zijn.’’ Het bestuur van de NVKK geeft als voorbeeld een geweldsincident of illegale wapens aan boord. De kapitein is als gezagvoerder van het koopvaardijschip verantwoordelijk voor gevolgen en kan de gevangenis indraaien als er iets misgaat.
Doordat Defensie nu verantwoordelijk is voor het gebruik van geweld tegen zeerovers, loopt de kapitein van een schip op strafrechtelijk terrein geen risico. Voor de bemanning is dat een hele opluchting. Toch zijn er genoeg reders die vinden dat de inzet van mariniers aan boord van hun schepen veel geld kost en dat ze minder flexibel kunnen werken. De NVKK stelt daarom voor dat bekeken moet worden hoe de inzet van Defensie flexibeler kan: ,,Ook de juridische positie van de kapitein moet goed geregeld zijn.’’
www.nhd.nl