Oproep via de app van Hartslag.nu

Auteur Topic: Oproep via de app van Hartslag.nu  (gelezen 9548 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #30 Gepost op: 26 december 2015, 11:42:27
Citaat van: pascal link=msg=1394205 date=1451094716
Ik had al een reactie gegeven eerder in dit forum, Ik heb al een aantal oproepen gehad via hartveilig wonen waar ik eerder ter plaatse was dan de hulpdiensten.

Ja, maar het gaat toch nu over de nieuwe App van Hartslag.nu? Ik lees in je eerdere bericht dat je een SMS kreeg, en via een andere organisatie gealarmeerd bent (Hartveilig Wonen).
If you can dream it, you can do it.


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Reactie #31 Gepost op: 26 december 2015, 12:41:41
OOw dan heb ik daar waarschijnlijk overheen gelezen, foutje bedankt.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #32 Gepost op: 26 december 2015, 14:30:30
Ik had al een reactie gegeven eerder in dit forum, Ik heb al een aantal oproepen gehad via hartveilig wonen waar ik eerder ter plaatse was dan de hulpdiensten.
Ja had ik gelezen maar ben benieuwd naar meerdere reactie's want ook las is dat het niet zo goed werkte.
Dus ben jij een uitzondering of die andere. Ligt er ook aan hoe vaak je positie upgedate wordt lijkt mij. 1 keer per uur, kwartier, of misschien wel per verplaatsing. Geen idee eigenlijk terwijl ik wel accoord ben gegegaan dat ze mijn positie kunnen volgen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #33 Gepost op: 28 december 2015, 11:58:26
Citaat van: hansheesbeen link=msg=1394116 date=1451045109
Bouw al geruime tijd apps met onder andere locatie voorzieningen. Dat gaat met regelmaat mis qua verbindingen met servers en zo. Wat betreft naar de melding gaat... Dat is idd niet gebruikelijk. Maar als het om de hoek is en een mensenleven betreft dan ga ik wel eens. Betrof overigens een melding van de brw.  

Het vreemde in dit verhaal, en dat baart me zorgen, is dat de aflevertijd via de app 10 minuten NA de tijd in de melding van hartslag.nu was. De melding is dus nagenoeg gelijk verstuurd naar de brw en leken vanuit de GMK.
 stuur je feedback naa hartslag.nu die kan daar beter en meer mee dan hier op t forum.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 28 december 2015, 12:07:31
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1394182 date=1451082060
Achterliggende oorzaak is inderdaad vaak een probleem in de A of B, daarom dat beademen ook zo belangrijk is bij PBLS. Overigens heb ik een paar maanden geleden in de VS mijn BLS en PBLS certificaten verlengd, en daar denken ze er weer anders over dan hier in NL. Daar gaan ze pas over op 15:2 zodra er 2 hulpverleners zijn, bij 1 hulpverlener blijven ze 30:2 voor kinderen gebruiken om minder tijd te verliezen met het overgaan van compressies naar beademingen en vice versa. Pas als de 2e hulpverlener er is gaan ze over op 15:2 waarbij 1 compressies doet en de ander beademd. Heb er ook bag-valve-mask beademingen geleerd trouwens, zit daar ook in BLS.

Andere redenen die ik kan verzinnen om geen leken op te roepen voor kinder reanimaties: Mogelijke reactie van ouders (geloof best dat er heel veel ouders zijn die een leek met geen vinger aan hun kind laten), effectiviteit mogelijk niet bewezen (voor volwassenen al niet bewezen, naar mijn weten voor kinderen niet onderzocht of HartslagNU voor kinderen effect heeft), risico op ramptoerisme

Enige manier waarop kinderen uberhaupt te redden zijn bij verslikking/hart/ademstilstand is een snelle interventie door wie dan ook die BLS gaat toepassen, Niet sturen van burgerhulpverleners naar reanimatie heeft te maken met koudwatervrees van MKA en RAV/hulpverleningsregio. Bij voorkeur dienen de burgerhulpverleners de PBLS cursus te  hebben gevolgd,en zijn dan enigzins bekwaam om kinderen te helpen op bls niveau in een acute situatie. Burgerhulpverleners die bij wijze van spreken om de hoek wonen lekker thuis te laten zitten omdat het zo eng is om kinderen te laten helpen kunnen wel t verschil betekenen t.o.v. andere lekenhulpverleners zoals brandweer/polite en de professionals zoals ambulancedienst.

Natuurlijk zit niet iederen te wachten op een kindercasus maar wat gaat er dan voor, privacy van ouders, psyche van leken-HV ers? Of gezondheid van het kind? En bij een volwassen reanimatie liggen die kaarten ineens anders? Leg dat dan maar eens uit aan de betrokken ouders...

Bag-valve mask beademing door leken?? Er kan veel gekkigheid in de USA maar lijkt me vreemd datze dit al aan BLS-lekenhulpverleners gaan aanleren in de USA

Met je laatste argument kan je iedere niet officlee hulpverlener buiten de deur houden. Ramptoerisme vindt toch wel plaats, of men nu de sirene hoort of een p2000 apje volgt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #35 Gepost op: 28 december 2015, 15:15:57
Ik (topicstarter) heb gisteren een oproep gehad via de Hartslag.nu app.

Mijn locatie was via GPS want ik was niet thuis, ik was op 2 minuten van het gemelde adres. Toen ik daar aankwam was ambulance 2x en politie 2x al ter plaatse, ik heb daarom de indruk dat er wel een serieuze vertraging in zit voordat ik ben opgeroepen. Dit heb ik ook aangegeven in de evaluatie van deze oproep.

Een groot voordeel vind ik het alarmeringsgeluid. Ik hoorde nu direct al dat ik een Hartslag.nu oproep binnen kreeg ipv de gewone berichttoon van de telefoon.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #36 Gepost op: 28 december 2015, 15:36:18
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1394710 date=1451300851
Enige manier waarop kinderen uberhaupt te redden zijn bij verslikking/hart/ademstilstand is een snelle interventie door wie dan ook die BLS gaat toepassen, Niet sturen van burgerhulpverleners naar reanimatie heeft te maken met koudwatervrees van MKA en RAV/hulpverleningsregio. Bij voorkeur dienen de burgerhulpverleners de PBLS cursus te  hebben gevolgd,en zijn dan enigzins bekwaam om kinderen te helpen op bls niveau in een acute situatie. Burgerhulpverleners die bij wijze van spreken om de hoek wonen lekker thuis te laten zitten omdat het zo eng is om kinderen te laten helpen kunnen wel t verschil betekenen t.o.v. andere lekenhulpverleners zoals brandweer/polite en de professionals zoals ambulancedienst.

Natuurlijk zit niet iederen te wachten op een kindercasus maar wat gaat er dan voor, privacy van ouders, psyche van leken-HV ers? Of gezondheid van het kind? En bij een volwassen reanimatie liggen die kaarten ineens anders? Leg dat dan maar eens uit aan de betrokken ouders...

Bag-valve mask beademing door leken?? Er kan veel gekkigheid in de USA maar lijkt me vreemd datze dit al aan BLS-lekenhulpverleners gaan aanleren in de USA

Met je laatste argument kan je iedere niet officlee hulpverlener buiten de deur houden. Ramptoerisme vindt toch wel plaats, of men nu de sirene hoort of een p2000 apje volgt.

Mijn eerste reanimatie via het toenmalige AED alert was voor een traumatische kinderreanimatie dus ik zou niet te veel vertrouwen hebben in de screening op de meldkamer..

En BVM door leken is zo vreemd niet. In ons ziekenhuis krijgt iedereen in de BLS kapbeademing aangeleerd, dus ook de mensen met niet-patient gebonden taken (p&o, managers,etc).
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #37 Gepost op: 28 december 2015, 15:38:33
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1394710 date=1451300851

Natuurlijk zit niet iederen te wachten op een kindercasus maar wat gaat er dan voor, privacy van ouders, psyche van leken-HV ers? Of gezondheid van het kind? En bij een volwassen reanimatie liggen die kaarten ineens anders? Leg dat dan maar eens uit aan de betrokken ouders...

Verhoudingsgewijs gaat er zeer veel geld naar onderzoek van allerlei hartstoornissen van ouderen.
Kinderen zijn echter letterlijk het ondergeschoven kindje in allerlei onderzoeken en moeten het met een relatief klein budgetje doen. Dat wij dat als samenleving al decennia accepteren is mij nog steeds een compleet raadsel. Lange leve de kinderziekenhuizen en kinderartsen in Nederland die veel leed onder ogen krijgen van mensjes in het (prille) begin van hun leven.

Zodra het woord kind of baby valt in combinatie met een of andere stoornis slaan wij Nederlanders massaal dicht (door angst), of zelfs compleet op tilt als het eigen betreft. Mocht er al niemand aan je kind zitten om wat voor (panische) angst dan ook, bij een ongeval of een levensbedreigende stoornis wordt dit fenomeen vele malen versterkt en werkt deze vorm van "bescherming van het kind" zelfs averechts.
Als EHBO-er ben je dan ook geneigd om te denken dat alles wat je aan hulp aanbied, wil doen en of doet, je het toch altijd verkeerd doet. De absurde, veruit belachelijke en onlogische juridische consequenties die de ronde doen over kennelijke juridische aansprakelijkheid en strafvervolging doen daar nog eens een schepje boven op.

We leven helaas in een losgeslagen maatschappij waarin zelfs gemeende en goedbedoelde (eerste)hulp argwanend en zelfs als bedreigend wordt beschouwd en de privacy wetgeving te ver is doorgeschoten.

Ik ben dus van mening dat (een gedeelte van) de privacy moet wijken zodat er onmiddelijk gehandeld kan worden om levens te kunnen redden. Zeker bij kinderen en baby's.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #38 Gepost op: 28 december 2015, 17:50:39
Ik (topicstarter) heb gisteren een oproep gehad via de Hartslag.nu app.

Mijn locatie was via GPS want ik was niet thuis, ik was op 2 minuten van het gemelde adres. Toen ik daar aankwam was ambulance 2x en politie 2x al ter plaatse, ik heb daarom de indruk dat er wel een serieuze vertraging in zit voordat ik ben opgeroepen. Dit heb ik ook aangegeven in de evaluatie van deze oproep.

Een groot voordeel vind ik het alarmeringsgeluid. Ik hoorde nu direct al dat ik een Hartslag.nu oproep binnen kreeg ipv de gewone berichttoon van de telefoon.
Maar je kreeg ook een sms toch?
Had die dezelfde vertraging?