"Heeft u iets gedronken?" mag niet meer gevraagd worden door Politie België #nt

Auteur Topic: "Heeft u iets gedronken?" mag niet meer gevraagd worden door Politie België #nt  (gelezen 4649 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

batoutofhell

• Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Ditt is van teletekst geplukt. Gaat die vlieger hier ook op? (Even dudielijk zijn:Ik drink geen alcohol)

Belgische agenten moeten tijdens    
 verkeerscontroles op zoek naar een    
 nieuwe openingsvraag."Heeft u iets    
 gedronken?" mag niet meer gesteld      
 worden voordat iemand op zijn rechten  
 is gewezen.Dat leren agenten in        
 opleiding,meldt VTM Nieuws.            

"Van de wet mogen we geen richting    
 aangevende vragen stellen als mensen  
 hun rechten nog niet hebben ontvangen",
 zegt een politiewoordvoerder tegen VTM.

Volgens VTM proberen advocaten        
 beschonken automobilisten bij wie de  
 juiste procedure niet is gevolgd,vrij  
 te pleiten.Sinds 2012 hebben verdachten
 in de Belgische wet meer rechten.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Goedenavond, Wilt u meewerken aan een alcoholcontrole? Lijkt me een prima alternatief toch?

attatae

• Generalist GGP
  • Junior gebruiker
  • **
Bij een alcoholcontrole heb ik meestal geen indicatie of iemand gedronken heeft, dus is die persoon nog geen verdachte en hoef ik hem niet op zijn ( toekomstige) rechten te wijzen. Komt iemand slingerend aanrijden of riekt de beste man naar alcohol, dan geef is de cautie uit voorzorg.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
De vraag of iemand gedronken heeft is m.i. niet verkeerd. Het zegt namelijk helemaal niets over het soort drank én de hoeveelheid.
Als ik bij een verjaardag 1 glaasje bier op heb, kan men gerust aan mij vragen of ik alcohol heb gedronken. Ja dat heb ik (maar ruim onder de wettelijke limiet).

Het wordt natuurlijk anders als je aan iemand vraagt hoeveel glazen alcoholhoudende drank hij/zij op heeft voordat je iemand laat blazen. Als blijkt dat hier een A indicatie uit komt mag je het gegeven antwoord niet gebruiken voor je proces-verbaal.  
Ik zie het probleem dus niet helemaal, maar wellicht dat de Belgische wetgeving anders in elkaar steekt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

CopVR3

• Senior gebruiker
Hier is nog geen sprake van verdachte. Derhalve nog geen cautie nodig.
Je mag dan dus alles vragen wat je wilt.

Blaast hij een A of F of is hij al als verdachte aangemerkt, is het een ander verhaal.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Citaat van: CopVR3 link=msg=1391872 date=1450112757
Hier is nog geen sprake van verdachte. Derhalve nog geen cautie nodig.
Je mag dan dus alles vragen wat je wilt.

Blaast hij een A of F of is hij al als verdachte aangemerkt, is het een ander verhaal.
En als de persoon aangeeft dat hij veel heeft gedronken zijn we ook uitgepraat.

Citaat van: ir. Auditor link=msg=1391859 date=1450108742
Goedenavond, Wilt u meewerken aan een alcoholcontrole? Lijkt me een prima alternatief toch?
Ik vraag niks, ik vorder. Voorkom je altijd gezeik mee als iemand bij de hand gaat doen. "Goedenavond, wij zijn bezig met een alcoholcontrole en u moet even blazen."
Hobby Bobby eenheid Den Haag

CopVR3

• Senior gebruiker

En als de persoon aangeeft dat hij veel heeft gedronken zijn we ook uitgepraat.

Ja. Dan gaat ie gewoon blazen en mee.

guest15549

• Gast
Citaat van: kaasje link=msg=1396936 date=1451913636
Voorkom je altijd gezeik mee als iemand bij de hand gaat doen. "Goedenavond, wij zijn bezig met een alcoholcontrole en u moet even blazen."

"En u moet een nieuw mondstukje op het apparaat plaatsen en ik moet kunnen zien dat u deze uit een nieuwe verpakking haalt."

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Citaat van: RS496 link=msg=1398354 date=1452277412
"En u moet een nieuw mondstukje op het apparaat plaatsen en ik moet kunnen zien dat u deze uit een nieuwe verpakking haalt."
Dat doe ik altijd in het zicht van de bestuurder.  En als die persoon erom vraagt doe ik dat met el het plezier nog een keer.

Daarentegen ga ik niet mee in de opmerking: Maar ik wil er wel een glaasje water bij, ik heb al een droge mond
Hobby Bobby eenheid Den Haag

guest15549

• Gast
Citaat van: kaasje link=msg=1398490 date=1452336792
Dat doe ik altijd in het zicht van de bestuurder.  En als die persoon erom vraagt doe ik dat met el het plezier nog een keer.

Daarentegen ga ik niet mee in de opmerking: Maar ik wil er wel een glaasje water bij, ik heb al een droge mond

De enige keer dat ik moest blazen was in zo'n geel apparaatje zonder mondstuk waar het scherm groen of rood kleurt. Geen idee hoe dat ding heet maar jij weet vast welke ik bedoel.

Is dat ter vervanging van die donkere kastjes of een extra test?