Ik ben geen voorstander van het doen van evenementen hulpverlening met een eigen EHBO tas.
Bij de diverse EHBO clubs of rodekruis afdelingen waar ze het wel op die manier doen zie ik het eigenlijk iedere inzet wel fout gaan in kleine of grote maten.
- Inhoud van tassen is vaak totaal niet op orde, zaken zijn op of over datum "Oeps ik moest dat nog ophalen bij het magazijn maar vorige twee weken was ik er niet, en daarvoor was de magazijnbeheerder er niet bla bla bla...."
- mensen hebben alleen handschoenen maat S in hun tas zitten, maar op een inzet loopt een koppel met slechts 1 tas, de andere EBHO'er blijkt hele grote handen te hebben.
- verbandmateriaal is van slechte kwalteit omdat mensen zelf goedkope spullen gekocht hebben
- Het komt zeer regelmatig voor dat je op een inzet even de tas van iemand anders gebruikt, bijvoorbeeld omdat je met 2 man maar 1 tas mee sleept, of omdat iemand zijn tas vergeten is. Iedere tas is echter compleet anders ingericht met als gevolg dat je gewoon steeds een tas op zijn kop moet gooien om iets te vinden.
- mensen stoppen allerlei extra's in hun tas die er absoluut niet in thuis horen (Mayotubes, glucose meters, injectiemateriaal, medicatie)
- Verbruikt materiaal wordt erg slecht bijgehouden.
- Tas is zelden tot nooit specifiek aan het risico profiel van een evenement aangepast.
- tassen hangen vol met beertjes, sleutelhangers, prullaria en zijn alles behalve representatief.
- wie is er aansprakelijk als een tas beschadigd of kwijt raakt?
- Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de tas. Ik zou als rodekruis afdeling of EHBO vereniging niet de verantwoording voor de inhoud willen dragen van tassen van mensen zelf, maar de organisator van het evenement huurt je wel in voor die verantwoordelijkheid.
Ik ben er dan ook groot voorstander van het gebruiken van tassen van de EHBOclub of rodekruisvereniging zelf.
De tassen worden beheerd door de magazijnbeheerder, en aan het begin van een inzet worden ze uitgegeven en aan het eind weer ingeleverd.
- Inhoud van alle tassen is ten alle tijden volledig en niks is over datum.
- Alle tassen zijn op exact de zelfde manier ingericht, en je kunt er ook zo mee oefenen. Nooit zoeken dus waar iets zit in een tas want je kunt het blind vinden.
- Na een inzet wordt de tas nageteld en weet je exact wat er gebruikt is, want je weet immers wat er in het begin in zat. Eventueel factureren van materiaal gebruik is appeltje eitje
- Verantwoordelijkheid voor inhoud, kwaliteit van het materiaal en de tas is de afdeling of vereniging
- Over het algemeen veel representatiever
- De afdeling of vereniging kan voorkomen dat mensen met dingen rondlopen waar ze niet mee horen rond te lopen.
- Tas kan aangepast worden voor specifieke evenementen. Bijvoorbeeld extra coldpacks & drukverband materiaal voor sportevenementen, of isolatiedekens voor buitenevenement
zelf heb ik prive ook een tas die vol leuke dingetjes zit zoals een CAT tourniquete, een speciaal brandwondenpakket met burnshields/watergel in diverse maten. Maar dat is mijn prive tas en die ligt gewoon bij mij in de auto. Ik gebruik hem niet op evenementen, tenzij het echt niet anders kan omdat ik op een afdeling bijklus waar ze geen afdelingstassen hebben, maar in dat geval zal ik altijd eerst proberen om toch een afdelingstas te lenen.