Advocaat tijdens politieverhoor

Auteur Topic: Advocaat tijdens politieverhoor  (gelezen 9276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 26 december 2015, 12:06:23
Citaat van: Thor link=msg=1394236 date=1451123226
Alhoewel er in de pers algemeen wordt geschreven over terreurverdachten kennen we alleen verdachten,verdacht van.....

Wat is verschil tussen een terreurverdachte of een verdachte van terroristisch misdrijf c.q. verdachte van (specifiek misdrijf) met terroristisch oogmerk?

We kennen in Nederland deze groep verdachten. Het lijkt er op dat de rechten voor normale verdachten ook van toepassing zijn terwijl zij in veel beschaafde landen deze rechten even niet hebben.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 26 december 2015, 12:46:28
Citaat van: Thor link=msg=1394236 date=1451123226
Een verdachte is en blijft een verdachte,zonder onderscheid totdat......daarbij gelden voor een ieder dezelfde rechten en plichten etc.niets meer en niets minder.

Er zijn in het Wetboek van Strafvordering toch echt een aantal afwijkende bepalingen voor verdachten van terroristische misdrijven, namelijk met betrekking tot voorlopige hechtenis en de bijzondere opsporingsbevoegdheden.

Citaat van: oma link=msg=1394249 date=1451127983
Wat is verschil tussen een terreurverdachte of een verdachte van terroristisch misdrijf c.q. verdachte van (specifiek misdrijf) met terroristisch oogmerk?

Ik gebruikte twee termen langs elkaar heen. Het gaat om terroristische misdrijven. Die worden omschreven in artikel 83 van het Wetboek van Strafrecht. Bepaalde misdrijven, zoals moord, worden een terroristisch misdrijf als ze zijn begaan met terroristisch oogmerk.

Artikel 83 van het Wetboek van Strafrecht:
Citaat
Onder terroristisch  misdrijf wordt verstaan:
1º. elk van de misdrijven omschreven in de artikelen 92 tot en met 96, 108, tweede lid, 115, tweede lid, 117, tweede lid, 121, 122, 157, onderdeel 3°, 161quater, onderdeel 2°, 164, tweede lid, 166, onderdeel 3°, 168, onderdeel 2°, 170, onderdeel 3°, 174, tweede lid, en 289, alsmede in artikel 80, tweede lid, Kernenergiewet, indien het misdrijf is begaan met een terroristisch  oogmerk;
2º. elk van de misdrijven waarop ingevolge de artikelen 114a, 114b, 120a, 120b, 130a, 176a, 176b, 282c, 289a, 304a, 304b, 354a, tweede lid,415a en 415b, alsmede artikel 80, derde lid, van de Kernenergiewet gevangenisstraf is gesteld;
3º. elk van de misdrijven omschreven in de artikelen 140a, 282b, 285, derde lid, en 288a, alsmede in artikel 55, vijfde lid, van de Wet wapens en munitie, artikel 6, vierde lid, van de Wet op de economische delicten, artikel 33b van de Wet explosieven voor civiel gebruik en artikel 79 van de Kernenergiewet.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 26 december 2015, 13:57:57
Is toch niet het probleem van de politie? De politie heeft niets gejat samen met de moeder in een winkel. Als de politie de advocaat heeft ingelicht zoals het hoort is het toch prima.
Zeker is dit ook een probleem voor de politie.
Dit gaat veel meer onzinnige tijd kosten, ook voor kleine zaken.
De grote workload aan opsporingsonderzoeken is door ambtelijk geneuzel, waardeloze computersystemen, en doelloos papieren handelingen al tijden niet meer te dragen.

Dit komt daar nog weer eens bij... de zaken gaan nog meer opstapelen.

guest15549

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 december 2015, 23:34:16

We kennen in Nederland deze groep verdachten. Het lijkt er op dat de rechten voor normale verdachten ook van toepassing zijn terwijl zij in veel beschaafde landen deze rechten even niet hebben.

Ik kan het mis hebben, maar uit je reacties merk ik dat je het niet zo hebt op het recht op rechtsbijstand, hoe komt dat?

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #34 Gepost op: 26 december 2015, 23:41:23

Theoretisch gezien heb je volledig gelijk. Praktisch gezien zijn er ook nog andere oplossingen. Het is niet altijd zwart-wit. Zit nog een grijs gebied in.
De jeugdige verdachte kan namelijk ook thuis in verzekering worden gesteld. Met de voorwaarde dat hij volgende ochtend om 0900 weer aan het bureau is. Dit ivm de opkomst van de raadsman.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

jadjong

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 27 december 2015, 10:49:36
Wanneer de moeder medeplichting is heb ik weinig vertrouwen dat het kind de volgende ochtend op de stoep staat.

JBV

• Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 27 december 2015, 11:17:55
Het zou simpeler zijn als de bijstand door een raadsman pas vanaf de IVS zou plaatsvinden. Hierdoor kunnen kleine zaken die snel afgehandeld kunnen worden ook snel worden afgehandeld(winkeldiefstal met beelden, heling fiets etc etc). Wordt de zaak complexer en gaat er meer tijd in zitten gaat de verdachte toch in IVS.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 27 december 2015, 11:43:22
Citaat van: RS496 link=msg=1394353 date=1451169256
Ik kan het mis hebben, maar uit je reacties merk ik dat je het niet zo hebt op het recht op rechtsbijstand, hoe komt dat?

Hoe komt dat je de bovenstaande conclusie trekt?

Ik vind het niet vreemd als we in Nederland eens de kop uit het zand zouden halen om na te denken over wat een terroristisch misdrijf werkelijk is. Terreur is iets meer dan de moord op Theo van Gogh of wat Syriestrijders ronselen.

Terreur is iets extreems, het antwoord moet ook extreem zijn.

Het kan dat de politie bij toeval een auto staande houdt en er zeer sterke vermoedens ontstaan dat deze persoon betrokken is bij de uitvoering of voorbereiding van een aanslag (op zeer korte termijn).

Deze extreme situatie vraag om een extreme oplossing. Het recht van deze verdachte is niet meer belangrijk maar het recht van alle andere burgers (om te leven) en het landsbelang (niet laten ontregelen van je maatschappij/samenleving) mag vigeren.

Het kan dat de politie het mis heeft en er niet aan de hand was. Je hebt dan inderdaad een verdachte tekort gedaan door hem zijn recht op advocaat even te onthouden. Er is wel een mouw aan te passen, evt. sepot door OM of de rechter die er rekening mee houdt bij het opleggen van de strafmaat.

Het kan ook dat de politie het keurig netjes doet omdat we ons zo fatsoenlijk en beschaafd vinden. Gevolg kan zijn dat de politie een terrorist in een wachtkamer zet tot de advocaat op de proppen komt voor een rechercheur de verdachte iets kan vragen (over locatie, tijdstip, overige terroristen, etc) terwijl er ergens in de stad een vreselijk aanslag plaats vindt. Het is best zuur als je de volgende kan uitleggen dat je een van de terroristen al een uurtje op politiebureau had zitten maar niemand hem iets heeft gevraagd. Ik denk dat hier eigenlijk geen mouw aan te passen valt. Ik denk dat het neer zal komen op "als het kalf verdronken is dempt men de put"; politici zullen de wetgeving aanpassen waardoor de politie wel dergelijke bevoegdheden krijgt.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 27 december 2015, 14:24:08
Citaat van: Red link=msg=1394221 date=1451116306
Ja hoor, een simpele 310 valt ook gewoon onder artikel 67 sv. Daarmee is ivs toegestaan. Er moet natuurlijk wel een onderzoeksbelang zijn, maar dat is in het voorbeeld van Dinozzo wel aan te tonen.

Dank je voor de toelichting. Ook aan Mahad voor de toelichting via PM.
Ik had me niet gerealiseerd dat 310 ook onder artikel 67sv valt, maar dat is nu duidelijk. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 27 december 2015, 15:14:01
Citaat van: oma link=msg=1394385 date=1451213002
Terreur is iets extreems, het antwoord moet ook extreem zijn.
In mijn ogen moet het antwoord vooral doeltreffend en effectief zijn. Veel van de extreme antwoorden die her en der in de wereld zijn toegepast blijken verre van doeltreffend en effectief.
Soms zijn extreme antwoorden inderdaad nodig maar het lijkt mij dat het geen doel op zich moet zijn. Iets wat juist wel vaak zo lijkt als je kijkt naar maatregelen en ondernomen acties in diverse landen.

Het kan dat de politie bij toeval een auto staande houdt en er zeer sterke vermoedens ontstaan dat deze persoon betrokken is bij de uitvoering of voorbereiding van een aanslag (op zeer korte termijn).
Deze extreme situatie vraag om een extreme oplossing.

In Nederland hebben de Politie en andere opsporings en veiligheidsdiensten al bevoegdheden om bij een zeer sterk vermoeden op te treden. Tot het gebruik van dodelijk geweld aan toe. Veel extremer wordt het niet lijkt mij.

Het recht van deze verdachte is niet meer belangrijk maar het recht van alle andere burgers (om te leven) en het landsbelang (niet laten ontregelen van je maatschappij/samenleving) mag vigeren.

Het kan ook dat de politie het keurig netjes doet omdat we ons zo fatsoenlijk en beschaafd vinden. Gevolg kan zijn dat de politie een terrorist in een wachtkamer zet tot de advocaat op de proppen komt voor een rechercheur de verdachte iets kan vragen (over locatie, tijdstip, overige terroristen, etc) terwijl er ergens in de stad een vreselijk aanslag plaats vindt.
Het lijkt mij dat her de politie niet verboden is om een verdachte te verhoren, "alleen" zal het gevolg zijn dat bewijzen die hier (direct of indirect) uit voorkomen niet gebruikt kunnen worden in een rechtszaak. In dit voorbeeld kan je dat belang dan ook afzetten tegen de belangen die je opnoemt, is vervolging belangrijker dan het voorkomen van een op handen zijnde aanslag?

Daarnaast is de vraag of er terroristen zijn die bij aanhouding direct in het eerste verhoor alles op tafel gooien of onbedoeld genoeg aanwijzingen geven waarmee men uit de voeten kan.  Verhoor is ook maar een deel van de opsporing, natuurlijk een belangrijk deel maar er blijven nog veel andere opties over waarmee de Politie in het door jou genoemde geval direct aan de slag kan.
Je kan het ook omdraaien: als de advocaat niet tijdig op komt draven, geeft het meer tijd om overig onderzoek te verrichten.

(Het volgende is een algemene opmerking niet een reactie op oma's post)

In het algemeen wordt heel snel gekeken naar allerlei "dingen" die niet "mogen" in plaats van het kijken naar het zo effectief mogelijk gebruik maken van "dingen" die wel mogen.
Denk ook aan de diverse aanslagen waarbij achteraf gewoon blijkt dat er genoeg signalen en kansen zijn geweest om deze te voorkomen (zonder te willen beweren dat elke aanslag te voorkomen is).
Sterker nog, de voortvluchtige dader van de laatste aanslag in Parijs is waarschijnlijk nadien 3 (!) maal staande gehouden en gecontroleerd, de Griekse Politie had schijnbaar in oktober al 2 aanslagplegers kunnen arresteren omdat ze zich registreerden met paspoort nummer waarvan de Duitse politie in januari (!) al had doorgegeven dat deze door IS gestolen waren en om dan over de Belgische autoriteiten en instanties maar te zwijgen
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten