AED’s onbetrouwbaar door slecht onderhoud

Auteur Topic: AED’s onbetrouwbaar door slecht onderhoud  (gelezen 4697 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2016, 12:43:03
Vanochtend zelf helaas mogen ondervinden, niet dat de AED's niet werkten, ze waren gewoon onbereikbaar omdat de kasten niet open wilden
dan kun je zo ook wel weggooien natuurlijk of de AED's vervangen voor een lege body heeft dan het zelfde effect
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


McHansie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2016, 14:12:35
Citaat van: oma link=msg=1398732 date=1452425230
Ik heb ruim 15 jaar in Nedeland gewoond met brandblusser in de auto en in de schuur. Niemand heeft mij ooit laten weten dat ik mijn brandblussers periodiek MOET laten keuren.
Als particulier zijnde hoeft dit ook niet.
Of het ook verstandig is om het dan niet te doen....


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #22 Gepost op: 11 januari 2016, 00:30:02
Citaat van: oma link=msg=1398728 date=1452424588
Ik had je gevraagd om 1 niet-spatwaterdicht, gangbaar merk/model AED als voorbeeld te geven. Alle AED's zijn spatwaterdicht.

Ik vind het nogal goedkoop als AED-boeren zelf een onderzoek uitvoeren waarbij ze grote problemen constateren en in een persbericht een voorbeeld noemen van een niet functionerende AED die schijnbaar hing in een ruimte met vochtoverlast. Vochtoverlast zou niet mogen uitmaken bij spatwaterdicht tenzij ze bedoelen een ondergelopen kelder.

Een AED buiten in een kastje hangt droog genoeg, hoe wil je een AED buiten op straat gebruiken tijdens een stevige regenbui?

Waarom moet IGZ zich er mee bemoeien? De rijksdienstwegverkeer zal ongetwijfeld ook vinden dat een auto betrouwbaarder zal zijn als je keurig volgens het onderhoudsboekje onderhoud laat plegen door een merkdealer die gebruikt maakt van orginele onderdelen. Ze sturen niet alle automobilisten het advies om je auto op tijd naar de garage te brengen voor onderhoud.

APK is wettelijk verplicht. Brandblussers laten keuren is niet verplicht. Als men brandblussers periodiek laat controleren komt het omdat het een eis is van bijv. verzekeraars.

Ik denk dat de gehele Nederlandse samenleving dolblij mag zijn als er ondernemers, particulieren of de lokale voetbalclubs bereid zijn een AED aan te schaffen. Al deze mensen mogen al opdraaien voor de kosten van gebruikte pads. Je moet dan helemaal niet proberen om het de kant op te masseren dat je ook nog eens bij een AED-boer een onderhoudscontract moet gaan afsluiten. Ik denk dat iedereen die een apparaat koopt van 1000 euro er zuinig op is. Laat het lekker aan de eigenaren zelf over om af en toe het ding een keer op te poetsen of eens in de zoveel jaar een batterij te vervangen.

Volgens mij is dit ook recycling van oud nieuws. Schijnbaar heeft het de eerste keer niet gezorgd voor genoeg ophef of druk op AED-eigenaren om onderhoudscontracten af te sluiten.

Je had gevraagd om 1 model van spatwaterdichte AED te geven.

En een constante, maandenlange vochtigheid is weer iets anders dan een paar liters over 10 minuten. Maar soit. Ik heb ook nooit gezegd dat onderhoud door de AED boer moet gebeuren tegen betaling. Een eigenaar die regelmatig via de diagnosefunctie kijkt of zijn dure eigendom nog werkt, noem ik ook periodiek onderhoud.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 11 januari 2016, 06:29:09
Citaat van: Crepusculum link=msg=1398940 date=1452468602
Je had gevraagd om 1 model van spatwaterdichte AED te geven.

En een constante, maandenlange vochtigheid is weer iets anders dan een paar liters over 10 minuten. Maar soit. Ik heb ook nooit gezegd dat onderhoud door de AED boer moet gebeuren tegen betaling. Een eigenaar die regelmatig via de diagnosefunctie kijkt of zijn dure eigendom nog werkt, noem ik ook periodiek onderhoud.

Excuus, het ging mij om een voorbeeld van een niet spatwaterdicht model.

De heren die voor onze ambulancedienst het onderhoud uitvoeren zeggen dat een AED (physio control) niet kapot of onbetrouwbaar kan worden door maandenlange hoge relatieve luchtvochtigheid. In Qatar is de relatieve luchtvochtigheid het grootste gedeelte van het jaar boven de 60%.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2016, 09:25:26
Recentelijk had ik een Rode Kruis dienst in een sporthal. Een AED hoefden we niet mee te nemen want die hadden zelf wel.
Even naar de AED kijken wat voor model en hoe die werkt: blijkt er een groot rood kruis in het display te staan en bij aanzetten hoor je alleen maar " Replace Battery".
Je moet je toch niet voorstellen dat je met zo'n ding bij een slachtoffer komt en het enige wat die zegt is "Replace Battery".
Onderhoud kun je vast wel zelf doen maar dat vergeet iedereen toch. Laatst nog een kennis van mij de motor van zijn Audi volledig in de soep gedraaid, nog nooit olie ververst!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2016, 10:10:53
Citaat van: bendelange link=msg=1398962 date=1452500726
Recentelijk had ik een Rode Kruis dienst in een sporthal. Een AED hoefden we niet mee te nemen want die hadden zelf wel.
Even naar de AED kijken wat voor model en hoe die werkt: blijkt er een groot rood kruis in het display te staan en bij aanzetten hoor je alleen maar " Replace Battery".
Je moet je toch niet voorstellen dat je met zo'n ding bij een slachtoffer komt en het enige wat die zegt is "Replace Battery".
Onderhoud kun je vast wel zelf doen maar dat vergeet iedereen toch. Laatst nog een kennis van mij de motor van zijn Audi volledig in de soep gedraaid, nog nooit olie ververst!

Ik vind het niet zo interessant omdat ik helemaal niets heb met Rode Kruis mensen die dienst hebben in een sporthal en de eigen AED niet meenemen om ter plaatse even te bekijken hoe de AED van de sporthal precies werkt.

Ik werk met LifePak 1000 en LifePak 15 en Oxylog2000/3000. Ik weet blindelings alle knoppen, functies en mogelijkheden te vinden. Alles is voor mij vertrouwd waardoor ik samen met al mijn collega's optimaal hulp kan verlenen.

Als ik een vreemd merk defibrillator of beademingsapparaat even mag bekijken om het daarna ineens moeten te gebruiken haal je mij uit mijn routine en raak ik een beetje van slag (uit comfortzone).

Ik wil zelfs niet hulpverlenen met een apparaat (zelfde merk en type) van derden omdat ik alleen zeker weet dat het goed spul is als het van onze eigen ambulancedienst is.

In Qatar zijn er geen eisen voor AED's in bezit van particulieren. De eisen bestaan wel voor de ambulancedienst (in NL moet de RAV wel aan eisen voldoen aangaande apparatuur aangezien ze zorgaanbieder zijn). In Qatar vinden we dat deze zware eisen nog geen garantie geven dat je defibrillator ook werkt. Wij hebben daarom op iedere ambulance een LifePak 15 en LifePak 1000. Als een monitor/defibrillator niet werkt om welke reden dan ook is er het geen probleem omdat je dan je backup defibrillator uit de ambulance kan pakken en aan kan sluiten door de pads even over te pluggen.

Wij beschouwen AED in bezit van particulieren als een welkom extraatje. Het is niemand te verwijten als het ding er niet zou zijn of niet zou fuctioneren omdat wij als ambulancedienst het primair als onze verantwoordelijk beschouwen om buiten de kliniek iedereen overal en op tijd te defibrilleren.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2016, 11:54:29
Citaat van: oma link=msg=1398965 date=1452503453
Ik vind het niet zo interessant omdat ik helemaal niets heb met Rode Kruis mensen die dienst hebben in een sporthal en de eigen AED niet meenemen om ter plaatse even te bekijken hoe de AED van de sporthal precies werkt.
Dat is allemaal een kwestie van geld. Brengen wij een AED mee dan wordt dat in rekening gebracht.
Daarnaast is het gebruik van een AED ook geen rocketscience. Even kijken hoe hij opengaat , waar de pads zitten en of die helemaal automatisch schokt of met een knop de schok toedienen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2016, 14:33:19
AED Keurmerk @AEDkeurmerk
@HVnieuwsNL We hebben al 10 jaar een AED keurmerk in NL! Richtlijnen voor onderhoud en tijdige vervanging van onderdelen.

Op hun website staan richtlijnen en zijn onderhoudsschema's op te vragen.
http://www.aedkeurmerk.nl/richtlijnen/