Oproep via de app van Hartslag.nu

Auteur Topic: Oproep via de app van Hartslag.nu  (gelezen 9556 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 25 december 2015, 17:37:09
Citaat van: Lunatum link=msg=1394130 date=1451051112
Niet reanimeren bij hartfalen? Waarom dan niet? Wat versta je onder hartfalen ;)...
Onder hartfalen versta ik chronisch en acuut hartfalen, waarbij de pompfunctie / efficiëntie van het hart verminderd is. Dat is een aandoening waar mensen jaren lang aan lijden, en iets heel anders dan een hartstilstand. Hartfalen kan overigens welneen hartstilstand veroorzaken en andersom kan een hartstilstand, waarbij iemand succesvol gereanimeerd is, de oorzaak van hartfalen zijm


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #21 Gepost op: 25 december 2015, 21:43:46


Onder hartfalen versta ik chronisch en acuut hartfalen, waarbij de pompfunctie / efficiëntie van het hart verminderd is. Dat is een aandoening waar mensen jaren lang aan lijden, en iets heel anders dan een hartstilstand. Hartfalen kan overigens welneen hartstilstand veroorzaken en andersom kan een hartstilstand, waarbij iemand succesvol gereanimeerd is, de oorzaak van hartfalen zijm

Dus een hartstilstand is geen hartfalen alleen omdat het niet chronisch is?
Maar op dat moment faalt het hart wel omdat het geen pompfunctie meer heeft maar mag je het dus niet zo noemen?
Sorry dan voor de verspreking maar dacht dat de strekking wel duidelijk was van mijn vraag.
Ik heb geleerd bij kinderen vaak een achterliggende oorzaak heeft bij een hartstilstand zoals verslikking. Dan vind ik het raar dat er geen oproep zou komen voor mensen die deze cursus toch gedaan hebben want misschien lukt het een EHBOer met ehak cursus wel de verslikling/obstructie op te heffen. Politie komt wel ter plaatse en heeft die de ehak cursus wel gehad of extra trainingen? Je kunt er eisen aan stellen en mensen zelf de keuze geven.
Vind zelf wel dat de jaarlijkse herhaling niet genoeg is om goed geoefend te zijn en misschien is dat een reden. Maar dan kun je die beter oplossen door meerdere trainingen te eisen dan zeggen we roepen geen leken op.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 25 december 2015, 23:08:55
Nee, hartfalen is echt een aparte "ziekte"  die je aan je hart kunt hebben, net zo als tientallen andere aandoeningen die je aan je hart kunt hebben. Bij hartfalen klopt je hart nog gewoon en ben je gewoon bij bewustzijn. Het is alleen niet in staat voldoende bloed rond te pompen, waardoor er allerlei problemen ontstaan.

Citaat
Hartfalen (medische term decompensatio cordis) is een ernstige aandoening van het hart, waarbij het hart door verschillende oorzaken niet langer in staat is om voldoende bloed rond te pompen. Dit moet niet verward worden met shock, al kan hartfalen in een eindstadium wel leiden tot (cardiogene) shock. Bij hartfalen is het hart onvoldoende in staat om te voldoen aan de vraag van de organen wat betreft zuurstofaanvoer. Met name bij inspanning komt dit op de voorgrond, de patiënt is dan ook snel moe en kan zich niet goed inspannen.
Oorzaken van hartfalen kunnen onder andere zijn:
Een hartinfarct
Hoge bloeddruk
Aangeboren afwijkingen
Zwakte van de hartspier
Verdikking van de hartspier

Symptomen
Doordat er onvoldoende bloed wordt rondgepompt denken de nieren dat de bloeddruk te laag is en gaat het lichaam vocht vasthouden om het 'vochttekort' aan te vullen in een poging daarmee de circulatie te verbeteren. Het extra vocht komt niet alleen in de bloedvaten terecht, maar lekt ook weg naar de weefsels. Extra vocht in de weefsels wordt oedeem genoemd. Zo ontstaan er dikke enkels en/of onderbenen (enkeloedeem). Soms treedt er ook vocht uit in de longen, waardoor longoedeem ontstaat. In de volksmond wordt dit vaak 'vocht achter de longen' genoemd, wat echter niet juist is. Het vocht bij longoedeem zit in de longen, niet tussen de longvliezen. Er is verminderde inspanningstolerantie, het slachtoffer kan zich niet goed inspannen en wordt bij (geringe) inspanning kortademig. Bij ver gevorderd hartfalen kan er ook kortademigheid in rust zijn. Vaak zijn er ook andere klachten van het hart, zoals pijn op de borst.
Bron: http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Hartfalen

Citaat
Hartfalen
Bij hartfalen is de pompfunctie van het hart verminderd. Het hart pompt niet genoeg bloed rond en er ontstaan klachten zoals vermoeidheid of vocht vasthouden.

In Nederland zijn ruim 140.000 patiënten met hartfalen. Naar schatting neemt dit aantal verder toe tot 195.000 in 2025.

Ontstaan hartfalen
Bij hartfalen is de pompfunctie van het hart verminderd. In het begin merk je hier niets van. Het hart compenseert dit zelf door harder te werken of extra spieren aan te maken. Op een gegeven moment werkt dit niet meer en ontstaan er klachten.

Systolisch en diastolisch hartfalen
Er zijn 2 vormen van hartfalen: systolisch en diastolisch hartfalen. Systolisch hartfalen komt het meeste voor. Diastolisch hartfalen komt vaker bij vrouwen voor.

Systolisch hartfalen
Diastolisch hartfalen
Oorzaken hartfalen
Er zijn verschillende oorzaken voor hartfalen, zoals langdurige hoge bloeddruk of een hartinfarct. Ook een hartritmestoornis zoals boezemfibrilleren kan ertoe bijdragen dat iemand hartfalen krijgt.

Hartinfarct
Hoge bloeddruk
Hartklepaandoening
Ritmestoornissen
Hartspierziekten
Virus
Aangeboren hartafwijking
Klachten bij hartfalen
Als het hart het bloed niet goed kan rondpompen, ondervindt het hele lichaam problemen. De organen krijgen minder zuurstof en voedingsstoffen, en dit geeft klachten.

De meest voorkomende klachten bij hartfalen zijn:

vermoeidheid
kortademigheid (vooral bij inspanning)
opgezette benen en enkels (het lichaam houdt vocht vast)
onrustig slapen en ’s nachts vaak plassen
Andere klachten zijn:

hartritmestoornissen
opgeblazen gevoel, minder eetlust en een moeilijke stoelgang
koude handen en voeten
prikkelhoest (vooral bij plat liggen)
vergeetachtigheid en gebrek aan concentratie


Verschillen hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
De termen hartinfarct, hartstilstand en hartfalen worden vaak door elkaar gehaald.

Bij hartfalen is de pompkracht van het hart verminderd.
Bij een hartinfarct (hartaanval) raakt een kransslagader van het hart verstopt..
Bij een hartstilstand stopt het hart met kloppen en pompt het geen bloed meer rond door ernstige ritmestoornissen.
https://www.hartstichting.nl/hartziekten/hartfalen
[/b]
Handige fact sheet: https://www.hartstichting.nl/downloads/verschil-hartinfarct-hartstilstand-hartfalen

Heel simpel gezegd, hartfalen is niet "niet goed genoeg" meer pompen, maar het hart pompt nog wel, mensen die er aan aan lijden hebben dus last van ernstige vermoeidheid en het niet kunnen leveren van inspanningen, vocht vasthouden en vaak ook comorbiditeit. Hartfalen vergroot wel de kans op een hartinfarct. Maar als je eenmaal hartfalen hebt, dan heb je dat dus ook voor de rest van je leven. Niet altijd even erg en er zijn behandelingen om te zorgen dat het je leven zo min mogelijk beïnvloed.

Acuut hartfalen is ook geen hartstilstand, maar het zeer plots verslechteren van de pompfunctie, het is ook iets waarvoor mensen met spoed in het ziekenhuis opgenomen worden, maar nog wel met een hart wat op dat moment zelf klopt. Ze hoeven dan nog niet gereanimeerd te zijn. Kan overigens wel natuurlijk.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #23 Gepost op: 25 december 2015, 23:18:31
Back to the basics:
Geen reactie op aanspreken, aanschudden (oid) en ook nog eens geen ademhaling geconstateerd, is starten met reanimeren. (en alarmeren natuurlijk!)

Welke onderliggende oorzaak? Is voor mij als eerstehulp verlener totaal niet-relevant. Is iets voor artsen om dat allemaal later uit te dokteren.

Leuke achtergrond info overigens over de mogelijke oorzaken. Praktisch gezien geen enkel nut voor de leek.
Direct handelen gaat voor uitpuzzelen wat het mogelijk wel kan zijn.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 25 december 2015, 23:21:00
Citaat van: jelte link=msg=1394172 date=1451076226

Dus een hartstilstand is geen hartfalen alleen omdat het niet chronisch is?
Maar op dat moment faalt het hart wel omdat het geen pompfunctie meer heeft maar mag je het dus niet zo noemen?
Sorry dan voor de verspreking maar dacht dat de strekking wel duidelijk was van mijn vraag.
Ik heb geleerd bij kinderen vaak een achterliggende oorzaak heeft bij een hartstilstand zoals verslikking. Dan vind ik het raar dat er geen oproep zou komen voor mensen die deze cursus toch gedaan hebben want misschien lukt het een EHBOer met ehak cursus wel de verslikling/obstructie op te heffen. Politie komt wel ter plaatse en heeft die de ehak cursus wel gehad of extra trainingen? Je kunt er eisen aan stellen en mensen zelf de keuze geven.
Vind zelf wel dat de jaarlijkse herhaling niet genoeg is om goed geoefend te zijn en misschien is dat een reden. Maar dan kun je die beter oplossen door meerdere trainingen te eisen dan zeggen we roepen geen leken op.

Achterliggende oorzaak is inderdaad vaak een probleem in de A of B, daarom dat beademen ook zo belangrijk is bij PBLS. Overigens heb ik een paar maanden geleden in de VS mijn BLS en PBLS certificaten verlengd, en daar denken ze er weer anders over dan hier in NL. Daar gaan ze pas over op 15:2 zodra er 2 hulpverleners zijn, bij 1 hulpverlener blijven ze 30:2 voor kinderen gebruiken om minder tijd te verliezen met het overgaan van compressies naar beademingen en vice versa. Pas als de 2e hulpverlener er is gaan ze over op 15:2 waarbij 1 compressies doet en de ander beademd. Heb er ook bag-valve-mask beademingen geleerd trouwens, zit daar ook in BLS.

Andere redenen die ik kan verzinnen om geen leken op te roepen voor kinder reanimaties: Mogelijke reactie van ouders (geloof best dat er heel veel ouders zijn die een leek met geen vinger aan hun kind laten), effectiviteit mogelijk niet bewezen (voor volwassenen al niet bewezen, naar mijn weten voor kinderen niet onderzocht of HartslagNU voor kinderen effect heeft), risico op ramptoerisme


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 25 december 2015, 23:27:57
Citaat van: Willem D. link=msg=1394181 date=1451081911
Back to the basics:
Geen reactie op aanspreken, aanschudden (oid) en ook nog eens geen ademhaling geconstateerd, is starten met reanimeren. (en alarmeren natuurlijk!)

Welke onderliggende oorzaak? Is voor mij als eerstehulp verlener totaal niet-relevant. Is iets voor artsen om dat allemaal later uit te dokteren.

Leuke achtergrond info overigens over de mogelijke oorzaken. Praktisch gezien geen enkel nut voor de leek.
Direct handelen gaat voor uitpuzzelen wat het mogelijk wel kan zijn.

We hebben het helemaal niet over dingen uitpuzzelen.
We hebben het alleen over het feit dat hartfalen niet het zelfde is als een hartstilstand, en dat is voor een leek ook interessant.
Iedereen die vandaag bij grootmoeder op visite is geweest in het bejaardentehuis is waarschijnlijk een stuk of 3 mensen met hartfalen gepasseerd op de gang.

Het is erg nuttig dat iedereen weet wat hartfalen is, want het is een aandoening die onze maatschappij heel veel kost (205 miljoen euro in 2012). Als we mensen beter voorlichten over hartfalen en de oorzaken daarvan, kunnen we heel veel ziekenhuisopnames en uiteindelijke reanimaties voorkomen.
Een gezonde levenstijl, maar ook het op tijd herkennen van symptomen van hartfalen zijn cruciaal om de kansen te vergroten. Dan heb ik het dus over het symptomen als: vermoeidheid, vocht vasthouden, buiten adem raken etc. Niet over de symptomen van een hartinfarct of hartstilstand.  Dan ben je al veel te laat met het herkennen van hartfalen. Goed herkennen van hartfalen en met die klachten naar de huisarts gaan kan erger voorkomen.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #26 Gepost op: 26 december 2015, 01:48:50
Bij een kind begin je met beademen en als je niet verder kijkt kan je de obstructie verder de luchtweg inblazen. Dus voor ik begin te reanimeren kijk ik bij een kind eerst in de mond of ik iets zie zitten en kan verwijderen. Zie ik niets of kan ik er niet bij dan volg je gewoon het protocol 5 15/2.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #27 Gepost op: 26 december 2015, 01:54:22
Maar volgens mij zijn wij aardig off topic. Wie heeft er al ervaring en daadwerkelijk een oproep gehad via de app.
En hoever was die oproep bij je vandaan?


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Reactie #28 Gepost op: 26 december 2015, 02:51:56
Ik had al een reactie gegeven eerder in dit forum, Ik heb al een aantal oproepen gehad via hartveilig wonen waar ik eerder ter plaatse was dan de hulpdiensten.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #29 Gepost op: 26 december 2015, 10:51:30
Citaat van: Willem D. link=msg=1394181 date=1451081911
Back to the basics:
Geen reactie op aanspreken, aanschudden (oid) en ook nog eens geen ademhaling geconstateerd, is starten met reanimeren. (en alarmeren natuurlijk!)

Welke onderliggende oorzaak? Is voor mij als eerstehulp verlener totaal niet-relevant. Is iets voor artsen om dat allemaal later uit te dokteren.

Leuke achtergrond info overigens over de mogelijke oorzaken. Praktisch gezien geen enkel nut voor de leek.
Direct handelen gaat voor uitpuzzelen wat het mogelijk wel kan zijn.
Zo is het :).

Hartfalen en hartstilstand zijn niet hetzelfde.