Er zijn sinds een tijdje aangescherpte opleidingseisen. Zodra de akte verloopt dient er tegenwoordig een praktijkexamen gedaan te worden. Ik ga er vanuit dat de mensen met slechte gespreks- en benaderingstechnieken hierop zullen zakken. Hopelijk zijn de slechte situaties zoals te zien waren in Overtreders (om even terug te komen op het onderwerp) hiermee verleden tijd.
Dat is te hopen, handhavers zijn zeer waardevol en ik ben van mening dat hun taken een goede toevoeging zijn, maar dan moet je wel competente mensen hebben. Ik denk dat de meeste problemen omtrent het imago van de handhaver zal zijn opgelost zodra het wordt gezien als een bewuste keuze, net zoals iemand anders de keuze kan maken om timmerman of bakker te worden. Dat in tegenstelling tot het huidige imago van het tewerkstellen van werklozen en mensen die de politiekeuring niet haalden.
Boetebedrag kan een boa of agent niet veranderen. 90 euro voor een parkeerschijf vergeten is een hoop geld maar dat betekent niet dat ik daar dan maar niet op ga handhaven.
Akkoord, maar het doel van straffen zou moeten zijn om herhaling te voorkomen. Om in deze casus te blijven: 90 euro voor de vergeten parkeerschijf vind ik op zich een vrij redelijke boete en niet waarschuwings-waardig omdat;
a) Parkeren is een bewuste handeling, dus kijken wat de geldende regels (bijv parkeerschijf gebruiken) zijn en daar naar handelen zou normaal moeten zijn;
b) Het kan asociaal zijn wanneer er meer automobilisten dan parkeerplekken zijn
Aan de andere kant is het rijden met een defect remlicht ook niet toegestaan maar vind ik €140 aan hoge kant voor iemand die bijna thuis is en in de gelegenheid is het snel te repareren.