GRIP 1 (defecte opslagtank Eurotank terminal) Van Riebeeckhavenweg - Amsterdam 26-12-2015

Auteur Topic: GRIP 1 (defecte opslagtank Eurotank terminal) Van Riebeeckhavenweg - Amsterdam 26-12-2015  (gelezen 12410 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Schuimpie link=msg=1394393 date=1451216085
Betreft een opslagtank met een diameter van 22 meter (de hoogte ben ik even vergeten 98uiye, maar ligt rond de 35m o.i.d.). Een a twee pontons zouden lek zijn geraakt van de floating roof.

De bedrijfsbrandweer staat stand-by met eigen middelen ondersteund door AMAS materiaal (schuimtrailer) wat het bedrijf daar had staan.

Onze SB staat er ook stand-by, om bij te springen mocht er een full surface brand ontstaan. Het overpompen zou zo'n 20 uur in beslag nemen. Gelukkig konden wij met de autospuit wel weer retour.

Een opslagtank van 22 meter diameter heeft meestal een hoogte van 12 tot max 19 meter.
Problemen met een pontoon komen wel vaker voor, goed om te lezen dat ze de situatie rustig en beheersbaar hebben weten te houden.
Een tank leeg pompen neemt enige tijd in geslag, gelukkig is dit nog een relatief kleine tank, je hebt al floating rooftanks met een diameter van 110 meter en een hoogte van 19 meter. In zo'n geval spreek je niet meer van uren maar dagen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Waarom worden die pontons niet gevuld met schuim dan heeft het lek raken geen invloed, kan een hoop werk schelen


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: Thor link=msg=1394403 date=1451219572
Waarom worden die pontons niet gevuld met schuim dan heeft het lek raken geen invloed, kan een hoop werk schelen

Dan heeft je dak geen drijf vermogen meer en zinkt het.
Een dak kan wel enkele pontoons missen, maar je moet wel oppassen dat je geen exploesief mengsel krijg in je pontoons en op je dak.
Daarom is het leegpompen zonder verdere beschuiming het beste.
Mocht er product op het dak komen zou je dat kunnen voorzien van een laag schuim.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1394406 date=1451220429
Dan heeft je dak geen drijf vermogen meer en zinkt het.
Een dak kan wel enkele pontoons missen, maar je moet wel oppassen dat je geen exploesief mengsel krijg in je pontoons en op je dak.
Daarom is het leegpompen zonder verdere beschuiming het beste.
Mocht er product op het dak komen zou je dat kunnen voorzien van een laag schuim.

Sorry,ik bedoelde pu schuim (piepschuim) geen blus schuim.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1394400 date=1451218626
Een opslagtank van 22 meter diameter heeft meestal een hoogte van 12 tot max 19 meter.
Problemen met een pontoon komen wel vaker voor, goed om te lezen dat ze de situatie rustig en beheersbaar hebben weten te houden.
Een tank leeg pompen neemt enige tijd in geslag, gelukkig is dit nog een relatief kleine tank, je hebt al floating rooftanks met een diameter van 110 meter en een hoogte van 19 meter. In zo'n geval spreek je niet meer van uren maar dagen.

Als er werkelijk 8000 m3 in heeft gezeten moet de hoogte minimaal 21 m zijn.


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
p2kflex
13:25:56 27-12-15GROUP-1B2 (GRIP: 1) 13117 Rit 142131 Amsterdam Van Riebeeckhavenweg 9 Eurotank Terminals Amsterdam
GRIP 10120117MKA Amsterdam-Amstelland (Ambu 13-117 Amsterdam)
GRIP 10120999MKA Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Als schuimpje aangeeft dat de hoogte van de tank circa 35 meter is en ze "gelukkig met de TS weer retour konden" dan mag ik aannemen dat schuimpje tp is geweest en de geschatte hoogte redelijk de werkelijke hoogte betreft.

Als ik aan de diameter ga rekenen dan kom ik op een vloeistofkolom van iets meer dan 20 meter om de 8000 m3 aan inhoud te behalen.
Ik mag aannemen dat de beheerder/eigenaar van het tankenpark toch wel weet hoeveel kuub er in zijn tanks is opgeslagen en zie dus niet in waarom de reactie van schuimpje ten aanzien van de tankhoogte min of meer in twijfel wordt getrokken door Robert.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Ik trek de hoogte in twijfel omdat een opslagtank van 35 meter hoogte niet vaak zijn uitgevoerd met een floating roof.
Door deze hoogte zijn deze tanks of uitgevoerd met een intern floating roof en een vast dak of de hoeveelheid van 8000 M3 is afgerond naar boven.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandstoftank in Amsterdams havengebied leeggepompt om defect dak

GISTEREN, 19:25 AANGEPAST OP VANDAAG, 08:31 BINNENLAND

De Amsterdamse brandweer ziet in het Westelijk Havengebied toe op het leegpompen van een grote benzine-opslagtank. Bij een controle in het bedrijf EuroTank bleek dat het dak van de tank defect is. In de tank is 8 miljoen liter benzine opgeslagen.

Om elk risico af te wenden, is besloten de tank gecontroleerd leeg te pompen en de brandstof in een ander reservoir op te slaan. Die operatie, waarbij de brandstof relatief langzaam wordt overgepompt, neemt uren in beslag, aldus een woordvoerder van de brandweer.
Samen sterk in de hulpverlening!