Zo was er kort geleden een middelbrand aan de ringvaart en werden deze voertuigen ook gealarmeerd. Beetje zonde van de alarmering. Ik zou deze niet standaard meepiepen maar iets anders op verzinnen. We bijzonder dat ook Kennemerland op TW's over gaat. Wie volgt!?
Inmiddels hebben wij hier in de Gemeente een grote tankwagen sinds een jaar of 6 in dienst. Gaat mee bij elke serieuze brand en wordt al vaak snel opgeroepen. Op de meldkamer is men niet moeilijk meer met tankwagens. Er is nog een WTH en een andere grote TW in de buurt en als het nodig is worden ze allemaal gestuurd. Het valt mij, als buitenstaander met enige brandweerkennis, op dat de Tankwagen een ontzettend goede overbrugging is tot het grootschalig watertransport.
In veel gevallen is de tankwagen zelf al voldoende om de brand uit te krijgen. In het geval van een grotere brand is de tankwagen vaak groot genoeg totdat het WTS ligt. Wanneer dat niet zo is wordt er gependeld samen met een 2de, 3de of zelfs 4de TW erbij.
Wat ik op straat zie gebeuren is dat het veel rust geeft terplaatse, en dat men niet zit te klooien met watergebrek. Watergebrek is namelijk iets wat je erg vaak hoort in het beginstadium van de brand. Dan kan je beter snel een tankwagen terplaatse hebben, zodat je direct een forse stoot kunt geven en niet meer hoeft te knijpen. Persoonlijk zie ik het nut van de tankwagen wel. Ze zijn niet alleen maar nuttig in de buitengebieden, maar ook erg handig op industrieterreinen en zelfs woonwijken.
Het is overigens wel opvallend te zien dat er een aantal regio's zijn die vol in zetten op tankwagens, of er al een behoorlijk aantal in bezit hebben. Terwijl er ook nog steeds regio's zijn welke helemaal geen tankwagens gebruiken. Ik ben benieuwd of die regio's al door hebben hoe nuttig de voertuigen zijn.
Op schiphol op zondag is dat niet zo heel gek hoor. Dat gaat 24/7 door en er wordt juist het liefst op de rustige dagen en tijdens de rustige uren gewerkt zodat het gehele proces zo min mogelijk hinder ervaart. Of er op dat moment dan wel of geen dakwerkzaamheden plaatsvonden weet ik dan weer niet.
Kan je dit uitleggen? Welk proces zou hinder kunnen ervaren? Het vliegverkeer van Schiphol ofzo? Ik ben erg benieuwd hoe vliegtuigen concreet hinder ervaren van dakdekkers welke aan het werk zijn op zo'n 2 kilometer afstand van de start/landingsbaan.
En is de hinder die de vliegtuigen van het dakdekken ervaren zo groot dat men daardoor op zondagnacht moet gaan werken? Het werken in de nacht op daken van bedrijfspanden lijkt mij nogal een gevaarlijke aangelegenheid. Wegen de risico's daarvan op tegen het stukje hinder wat het vliegverkeer bespaard blijft?