GRIP 2 Grote brand / hulpverlening (tankwagen met LPG) A58 Rijksweg Noord - Zegge 28-12-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand / hulpverlening (tankwagen met LPG) A58 Rijksweg Noord - Zegge 28-12-2015  (gelezen 26303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1394908 date=1451330766
Onzin over restdekking. Vergeet dat nu eens mensen. In het heets van de strijd gaan we geen voertuigen overslaan voor restdekking. Restdekking komt later wel en is een commandant van dienst o.i.d. voor.

Dit is geen TS maar een SB. Dus bediening door 2 personen maar met een enorme slagkracht. Als je de vrachtwagen en/of trailer wil blussen voordat er een BLEVE ontstaat heb je snel veel slagkracht nodig. Hier voor zijn SB's goed geschikt en ja dan moet je wat dichterbij komen ja.

Ik ga er vanuit dat dit een tankstation met LPG is. Dan ga ik er vanuit dat er ook een goede waterwinning is in verband met dit soort scenario's.

Koelen van een tank is niet zo moeilijk, het water loopt namelijk over de wand van de tank af totdat deze de onderkant of een ander obstakel bereikt.
Ging ook niet over sb maar over ws eerste ts op volgende foto: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5578710.1451314355!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-5578710.JPG


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: VDL27 link=msg=1394795 date=1451315596
Zijn er witte borden zichtbaar met BR? Lijkt mij namelijk geen LPG.

BR staat alleen op Bleve-resistant LPG-tankwagens. Dat zijn er in Nederland maar enkele. BR-wagens zijn tankwagens die zijn voorzien van een speiale door TNO geteste hittewerende coating (isolatiedeken) waardoor het bij intacte coating tot 75 minuten duurt voordat deze in een brand BLEVE't. Alleen BR-tankwagens mogen lossen op LPG-tankstations in kwetsbare gebieden. Zouden daar niet-gecoate tankwagens blijven komen, dan had men bij die kwetsbaar liggende stations moeten stoppen met de verkoop van LPG.
De meeste LPG-tankstations liggen minder dicht bij bebouwing. Hier mag men ook lossen vanuit een niet-BR-tankwagen (die natuurlijk veeel goedkoper is in de aanschaf).

De BR-wagen is uniek in Europa"alleen NL eist ze. Elders kent men ze helemaal niet. Daar zit men vaak ook wat ruimer in het planologische jasje. Hier wil men het liefst bouwen tot tegen het tankstation aan......
  
De brandende wagen met LPG van vandaag is geen tankwagen die tankstations voorziet van LPG maar een trekker-oplegger die een losse tanktanker met LPG van A naar B vervoert om daar de hele tanktainer af te leveren.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: wjr307 link=msg=1394923 date=1451333917
Ging ook niet over sb maar over ws eerste ts op volgende foto: http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5578710.1451314355!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-5578710.JPG

Foto 4 bndestem


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: Danny722 link=msg=1394846 date=1451318552
.........- Het brandde onder de volledige tank, zo te zien. Dat maakt de koeling een stuk complexer en daarbij is een brand onder de tankwagen van afstand wat moeilijker te blussen dan afschermen bij stralingshitte van een brand naast een tankwagen.

Wel is aanstraling aan de onderzijde van de tank het minst erg: hier zit namelijk bij een tank met product altijd vloeistof en dat heeft een hoge warmtecapaciteit: kan veel aanstraling hebben voordat er een relevante opwarming van de wand optreedt. Hoe leger de tank hoe linker. Immers: boven het vloeistofniveau vindt geen koeling meer plaats door erachter staande vloeistof. Hierdoor kan de tankwand bij de gaslaag bovenin de tank snel verzwakt raken en bezwijken (hopelijk met een geactiveerde fakkel als voorwaarschuwing).
I love volle tanks !
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: Thor link=msg=1394852 date=1451318902
Volgens het IVF verhaal heb je in theorie minstens 15 minuten de tijd na het begin van de brand om hier de banden te blussen.
(NB het IVF verhaal gaat nmm meer over het aanstralen dan direct contact.)


wij hanteren als worst case 12-15 minuten (dan komen wij vaak net tp......). Dit betreft dan een tankwagen met weinig koelcapaciteit (dus leeg en ongereinigd of relatief leeg). Hoe voller de tank, hoe meer hitte hij kan hebben voordat hij bezwijkt.  
Het is daarom van belang dat een chauffeur en/of omstanders bij remmen die gaan branden zsm een bluspoging doen. Niet direct wegrennen, zoals een ADR-opleiding chauffeurs zou leren....

Hoe kwam deze wagen trouwens net naast een tankstation te staan, de meest ontactische plek die je kunt verzinnen? Was dit soms de eerste afrit nadat de chauffeur door anderen was gewezen op problemen?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: Thor link=msg=1394852 date=1451318902
Volgens het IVF verhaal heb je in theorie minstens 15 minuten de tijd na het begin van de brand om hier de banden te blussen.
(NB het IVF verhaal gaat nmm meer over het aanstralen dan direct contact.)

Is het IFV intussen van naam of van werk veranderd? Inseminatiebureau geworden?  >:D (IVF = In Vitro Fertilisatie)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: Thor link=msg=1394870 date=1451320917
Die schuimbluswagen (volgens mij) stond dusdanig dat de worplengte voldoende was, maar zal ook wel binnen een paar minuten (10 m3 oid) leeg zijn geweest. Verder veilig weg zetten dan moet je nmm wel heel wat verder gaan staan.
Ik vind dat IVF prachtig maar nmm weinig bruikbaar voor de brandweerlieden die ter plaatse arriveren bij een LPG tankwagen waarvan vier/zes banden in de brand staan. Het lijkt mij zinvol dat er meer informatie komt over de resterende tijd tussen ontstaan en een gevaarlijke situatie c.q. mogelijke plof daar hebben de mensen in de praktijk wat aan.
Ik hoop dat n.a.v. en a.h.v. dit incident wat meer praktische informatie komt mbt veilige inzettijden

Helaas: vulgraad is het belangrijkste criterium en verder zekerheid tot aan de deur.......
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,405
Citaat van: Tijgernest link=msg=1394920 date=1451333652
LPG, LNG en allerlei andere brandbare, bijtende verstikkende e.a. stoffen worden op grote schaal vervoerd in dergelijke "tanktainers"
Dit is in ieder geval geen gascontainer maar een vloeistoftank (zie de L van liquid in de ADR tankcode op de zijkant, anders had er de P van pressurized (druktank) gestaan). Gascontainers worden ook nooit als zg. swapbody (tank uitstekend buiten de kopframes) gebouwd, altijd binnen het ISO-frame blijven (dus 20, 30 of 40 ft).


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1394908 date=1451330766
Onzin over restdekking. Vergeet dat nu eens mensen. In het heets van de strijd gaan we geen voertuigen overslaan voor restdekking. Restdekking komt later wel en is een commandant van dienst o.i.d. voor.
Zolang je met overheidsmiddelen werkt wel, als het lokale bedrijfsleven (soms verplicht) een deel van de kosten voor haar rekening neemt heb je last van wat conflicterende belangen.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Citaat van: FiremanMWB link=msg=1394874 date=1451321764
Dit is inderdaad correct. TS en SB zijn voor OP het industrieterrein, en een klein stukje snelweg. de HW mag wat verder van huis  ;D
Zowel de TS als de SB zijn regionaal inzetbaar. Daarbij kon de SB Bergen op Zoom ook opgeroepen worden. Er is gekozen voor een crashtender.

_________________________________________________________

Ik ben blij om te lezen dat de beste stuurlui weer eens op de waal stonden. Heb deze stuurlui in ieder geval niet ter plaatse gezien. Er moest veel werk gestoken worden om het water bij de SB en crashtender te krijgen. De drie WTH's en de twee TW's hadden hun handen vol aan het watertransport.  Een aantal TS'en reden ook watertransport.
De SB en crashtender hebben na aankomst niet veel gereden. De tank zelf heeft niet gebrand, maar het chassis er onder brandde. Zover mijn informatie strekt zat de tank vol vloeibaar LPG.