Amb.chauffeurs en Hap-chauffeurs

Auteur Topic: Amb.chauffeurs en Hap-chauffeurs  (gelezen 7600 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

senseihomer

• Gast
Gepost op: 8 mei 2003, 21:52:10
Goedendag,

Ik ben zelf Hap-chauffeur in Nijmegen en Wijchen en u leek me het misschien een goed plan om voor amb.chauffeurs en hap-chauffeurs elkaar beter te leren kennen.Zo dat ahv-ers een beetje het idee krijgen wat  hap-chauffeur inhoud.

Misschien zou het kunnen via training.Dat bijv.amb.personeel bepaalde kennis door kan /wil geven aan hap-chauffeurs.Zo dat je elkaar een beetje leert kennen en dat de hap-chauffeurs er gelijk ook iets van kunnen leren.

Zijn er misschien idee-en over of suggesties ?

Mijn tweede vraag is zou er amb.personeel bereid zijn(in de regio Nijmegen) om dit misschien op te zetten ?

Ik heb wel even een beleefde vraag om niet weer reacties te krijgen van waarom wij minder zouden zijn en bij onze leest moeten blijven,dan heb ik liever dat je niet of ergens anders reageert.

Dit is puur een serieuze suggestie om elkaar beter te leren kennen.

Alvast bedankt,

Wanneer er amp.personeel is uit andere regio`s maar dit in hun regio zouden willen opzetten,Laat het dan ook even weten.

Oosterloo

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2003, 13:40:29
Een zeer frequent besproken onderwerp. HAP-chauffeurs zijn mensen met een eigen beroep die uiteraard in aanraking komen met verschillende andere hulpverleningsdiciplines waaronder ook ambulancechauffeurs. Waarom er een kennismakingsplan moet worden opgesteld speciaal voor ambulancechauffeurs ontgaat mij. In jouw vak-praktijk zul je veel anderen ( politie, kraamzorg, ambulancehulpverleners, wijkverpleegkundige, enz.) tegenkomen. Stel je netjes voor en zo leer je iedereen kennen. Probeer in jouw vak geen aansluiting te zoeken met een vakrichting waarin mogelijke je persoonlijke ambitie ligt. Succes.

senseihomer

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2003, 20:26:42
een zeer frequente gehoorde reactie !

`Waarom er een kennismakingsplan moet worden opgesteld speciaal voor ambulancechauffeurs ontgaat mij `

kenningsmakingsplan ?
wat jou ontgaat heb ik proberen uit te leggen
:voor amb.chauffeurs en hap-chauffeurs elkaar beter te leren kennen.Zo dat ahv-ers een beetje het idee krijgen wat  hap-chauffeur inhoud.

(vrij duidelijk dacht ik toch)

En dit is een van mijn favorieten
: Probeer in jouw vak geen aansluiting te zoeken met een vakrichting waarin mogelijke je persoonlijke ambitie ligt.

:-\

Sorry hoor,
maar laten we er maar vanuit gaan dat dit alles een opzet is om aansluiting bij iets te zoeken,wat ik zo ambieer ?!?

daarom stel ik ook voor om met de hap-auto voor of evt.achter de ambulance te gaan rijden om zodoende de aandacht te trekken en evt.aansluiting te kunnen vinden ?

Ik moet zeggen dat ik de houding van sommige amb.mensen erg arrogant vind.

Ik moet er wel bij zeggen dat het maar enkele zijn en wil ook absoluut niet iedereen over 1 kam scheren,ook iets wat sommige van hun zouden kunnen leren.

En deze mening is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen.ik ben een vrij frequente bezoeker van verschillende forums en zodoende heb ik een vrij duidelijk beeld kunnen vormen.

Maar  het alsog sommige denken dat iedere Hap-chauffeur dat beroep gekozen heeft om ooit tot de elite toe te mogen treden.

Sorry hoor,maar wat ik ook een vrij frequent gehoorde qoute is:we zijn er allemaal om mensen te helpen !
en dat doen we allemaal naar onze eigen mogelijkheden .

Ik hoop niet dat deze reactie niet verkeerd op word gevat door amb.personeel in zijn algemeenheid.

Dit is eigenlijk bedoeld voor enkele tussen jullie die dit bovenstaande idee hebben.
Vat het ook aub niet als belediging op,maar ik vond wel dat het eens gezegd mocht worden.

En hierbij vraag ik nogmaals:of alleen serieuze reacties hier gepost zouden kunnen worden.

Of wanneer je het er niet mee eens bent,probeer dan ieg gefundeerde argumenten te gebruiken.Elke iniatief is natuurlijk nog altijd welkom.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 10 mei 2003, 22:06:35
Als een serieuze reactie negatief uitpakt voor jou, is het dan plotseling geen serieuze reactie meer?
En Jan z'n bericht was volgens mij best goed beargumenteerd, maar ja, als je het anders ziet... :-\

Christian

senseihomer

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2003, 22:33:13
Nee,wat dat betreft heb je gelijk en ik wil ik dat terug nemen.Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik liever alleen reacties heb die aansluiten op mijn vraag

gr martien

Oosterloo

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2003, 10:52:22
Beste Senseihomer,
De mensen die mij kennen en zeker op dit prikbord weten dat ik de laatste ben om iemand aan te vallen. Als je dit zo hebt opgevat: oprecht mijn verontschuldigingen.

Wat beteft je vraag waarop ik heb gereageerd het volgende: Je verwacht geen reacties die niet stroken met jouw plan een kennismakingsplan op te zetten tussen hap-chauffeurs en ambulancehulpverleners.
Je bent inmiddels aardig overtuigd dat zo'n kennismakingsplan uitgevoerd moet worden en je wilt dat het liefst doen in de regio Nijmegen. Je verwacht uitsluitend reacties en suggesties van mensen die jouw wens moeten delen.
In dat geval heb je gelijk, ik had niet moeten reageren. Want ik weet namelijk inmiddels uitstekend wat hap-chauffeurs doen want ik praat al een half jaar (zolang is er bij ons een hap-post) regelmatig met deze uitstekend gemotiveerde en kundige vakmensen als ik ze tegen kom in mijn werk. En ook zij hebben (waarschijnlijk ook al van ver voor de tijd dat ze hap-chauffeur werden) een uitstekend beeld wat ambulancepersoneel doet. Aan "training" en "iets leren van hap-chauffeurs", zoals jij het in je bericht noemt, hebben we niet gedaan. Vaktechnisch heb ik namelijk maar kleine overeenkomsten met hap-chauffeurs. Net zulke kleine overeenkomsten als met politieagenten, artsen, onze schoonmaakster (Hoi Rohsny), doktersassistentes, enz.

Sorry hoor, maar wat mij echt ontgaat is: Waarom plaats je dit bericht op dit prikbord? Bel of ga naar de ambulancepost in Nijmegen en vraag daar rechtstreeks of er animo voor jouw plan is?

Dan nog even dit; Ik voel me absoluut niet elitair ten op zicht van welke andere medische hulpverlener in Nederland. Ik sta voor mijn vak. Net zoals ik hoop dat de huishoudelijke hulp in het bejaardentehuis en de chirurg in zijn operatiekamer voor hun vak staan. Wel is het helaas zo dat enkele ambulancediensten hap-diensten aanbieden met de bedoeling een kweekvijver te hebben voor ambulancechauffeurs. Dat is prima zolang iedereen er maar van doordrongen blijft dat HuisArtsenPost- assistenten en chauffeurs een eigen VAK hebben en uiteraard de bijpassende loonschaal.

Ik heb nog wel een gemeend serieuze vraag aan jou: Waarom wil je een project met ambulancehulpverleners en niet met wijkverpleegsters, doktersassistenten, bejaardenverzorgsters, thuiszorg enz. ? Volgens mij heb je daar net zo veel of met sommige wel meer te maken dan met ambulancepersoneel.

senseihomer

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2003, 11:39:03
Dag Jan,

Allereerst wil ik ook mijn excuses aan jou maken.Ik heb een beetje voorbarig gereageerd en had die dag een beetje een rot-dag,hehehe.

Wat ik soms moeilijk vind is,hoe sommige mensen(vaak amb.personeel) reageren op Hap-chauffeurs.Ik heb jou daarin absoluut verkeerd ingeschat,mijn excuses !

Mijn suggestie kwam vanuit het idee dat ik in het forum vaak lees dat veel mensen vanuit de amb.wereld een bepaald idee hebben/hadden over hap-chauffeurs en er natuurlijk nog vrij veel onduidelijkheid bestaat over bijv.de vaardigheden en/of rol van de chauffeur.Daarom leek het me een plan om die 2 zaken te combineren.Zodoende kan de chauffeur iets leren en de amb.chauffeur de hap-chauffeur leren kennen.

Natuurlijk bestaat er vak-technisch niet heel veel overeenkomsten,maar mijn idee was gewoon een aantal simpele dingen.kleine suggesties waar mij iets mee zouden kunnen.Maar eigenlijk is dit inherent aan de bedoeling elkaar beter te leren kennen.

Waarom niet met die andere vak-mensen.Ja eigenlijk alleen omdat ik vanuit de kant vh amb.personeel bepaalde signalen kreeg,over onduidelijkheid tov de hap-chauffeur.Dat was eigenlijk mijn voornaamste reden.

Wanneer ander amb.personeel ook eens zou informeren naar hap-personeel zoals jij zou doen,zou het een hoop ergenis en vooroordelen schelen.Net zoals ik ook een vooroordeel naar jou had,daarvoor mijn welgemeende excuses.

Ik hoop dat je mijn iniatief beter kunt begrijpen.

En waarom op dit forum,omdat de reacties op het forum niet plaatsgebonden zijn.En er vanuit verschillende regio`s dezelfde signalen komen.

mvg martien

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2003, 18:46:32

Allereerst wil ik ook mijn excuses aan jou maken.Ik heb een beetje voorbarig gereageerd en had die dag een beetje een rot-dag,hehehe.

Je kent nogal veel rotdagen, dat is bijna al de 10e keer dat ik het lees!
Probeer te onthouden: bezint eer gij begint, ofwel: bezint eer gij berichten post! Als het bericht eenmaal is gepost, kan je niet meer terug (tenzij de Moderator je een handje helpt ;))

Christian

Oosterloo

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2003, 19:42:49
Senseihomer; Leuk dat je op deze manier reageert. Prima, even goede vrienden.
Nog een laatste tip aan alle HAP'pers; Wellicht is het tijd voor een vakgroep. Voor zover ik weet bestaat die nog niet. Zo'n groep zou een hoop communicatief voor alle HAP medewerkers kunnen doen. Drie afdelingen, artsen, assistenten en chauffeurs. Wellicht een uitdaging om daar energie in te steken.
Ja, dat gaat wel een stukje verder dan een contactbijeenkomst met ambuchauffeurs.
Denk er eens over.
Groeten,

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2003, 20:31:41
Toch denk ik dat het idee van senseihomer niet een slecht idee is. Het onbegrip voor het werk van de HAP chauffeur wordt het meest gehoord van ambu personeel. De hele reeks aan andere diciplines hebben niet de vooroordelen en achterdocht die er onder een deel van het ambu pesoneel wel bestaan. Dit basseer ik op eigen ervaring. Ambu personeel wat bij ons een deel van de training heeft gegeven kijkt heel anders tegen ons aan dan personeel wat dat niet heeft gedaan. Door een deel van het ambu personeel worden de HAP chauffeurs alleen maar gezien als chauffeur en zakkendrager, maar zeker niet als mede hulpverlener. Zo wordt er door een aantal mensen binnen de ambuwereld over de HAP chauffeur gedacht. Je ziet dat iedere keer terug komen, ook op de forums. Daar waar de ambu bemanning wat meer van het werk van de HAP chauffeur weet, neemt deze houding erg snel af en komt er meer begrip.
Het netjes voorstellen is niet het probleem. De meeste HAP chauffeurs zijn wel zo sociaal dat ze dat wel doen bij binnenkomst, net zoals ook de meeste ambu bemanningen dit wel doen. Wat het punt is waar sensiehomer op doelt, denk ik, is het feit dat de ambu mensen niet echt een idee hebben van het kennis niveau en de werkzaamheden van de HAP chauffeur.

Daarom zou een kennismaking tussen HAP en ambu best wel eens heel positief kunnen zijn voor de samenwerking.

Goed idee van je senseihomer!!

Tino