Zal even wat ruis weg nemen.
Het toestel gaat om de G-ZOGT ex call-sign N-556PG. Dit is een Sirrus SR-20 GTS bouwjaar 2008 met C/N2010. Dit toestel heeft geen CAPS, maar is wel in het bezit van FIKI. Het is een 4 persoonstoestel.
Het toestel was onderweg naar Munster-Osnabruck waar het zou ingeschreven worden in het Duitse register met een Duits call-sign. Er waren geen technische storingen gemeld. Het eigendomsrecht is in december 2015 gewisseld.
De kortste route gaat recht over Schiphol dus het is wel duidelijk waarom hij die niet gekozen heeft.
De piloot zal toch wel een flightplan ingediend hebben. Daaruit kun je zien of hij van zijn route is afgeweken.
Deze route is vrij logisch. Schiphol is de kortste route, maar voor een tussenstop ook de duurste havengeld en full. Logisch zou zijn om via Texel te vliegen voor een tussenstop lage havengelden en full prijzen.
Een oorzaak anders dan het weer of een technisch gebrek aan het vliegtuig is nog nergens uitgesloten.De piloot was al op leeftijd (76), dus ook een menselijke kwaal kan de oorzaak zijn geweest.
Is er bij een (klein) vliegbrevet ook een ?-jaarlijkse keuring bij personen boven een bepaalde leeftijd, zoals we dat voor het autorijbewijs ook kennen?
Gezien het feit het hier gaat om een Duitse piloot weet ik redelijk wat de eisen zijn.
Twee keer per jaar een medische keuring met een hartfilm, ogentest en geestelijke test. Dementie en dergelijke te constateren. Daarbij minimaal 4start en landingen in een half jaar met minimaal 16 vlieguur. Tevens half jaarlijks een uur vliegen met een instructeur.
Google is je vriend:
http://www.aeglia.nl/index.php/klasse-2 of https://klmhealthservices.com/medische-keuringen/vliegmedische-keuring/
https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/piloten/vereiste_documenten/behouden_van_de_bevoegdheid/
Dit zijn de eisen voor piloten met een Nederlands licentie vliegend op een Nederlands geregistreerd toestel.
Stel dat ijsvorming de oorzaak is geweest (gezien de weersomstandigheden niet onwaarschijnlijk), is dit dan nog te achterhalen? Zo'n SR20 zal geen zwarte doos hebben...
Of worden 'gewoon' alle mogelijkheden onderzocht en indien mogelijk weggestreept, zodat er uiteindelijk 1 of 2 vermoedelijke oorzaken overblijven? Met kans dat er iets over het hoofd wordt gezien.
Ijsvorming is aantoonbaar te achterhalen als oorzaak. Ook als een toestel geen black-box heeft. Gezien de registratie is de kans groot dat er een black-box aanwezig is. Veel UK toestellen hebben een black-box.
Een ongeval met een luchtvaartvoertuig is eigenlijk onderzoeken wat het niet is. Dit tot je overhoud wat het wel is. Kan in dit geval duizenden defecten bedenken wat de oorzaak is. Oorzaken waar jullie nu niet aandenken. Simpel van een medisch probleem bij de piloot daar heeft leeftijd niks mee te maken tot iets lulligs buiten de schuld van piloot en ondershoudsmonteurs.
Laten we rustig op de uitslag van de dames en heren onderzoekers afwachten. Dit kan zomaar een jaar of meer duren.
O ja, en nee dit toestel bezit geen automatische piloot.