Verschil Certificaat of diploma?

Auteur Topic: Verschil Certificaat of diploma?  (gelezen 36612 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 28 september 2005, 11:41:16
het is meestal zo dat als je een cursus doet en afsluit met een examen, toets je een diploma krijgt.

Heb je een cursus waar het niet uitmaakt of je alles snapt aan het einde van de rit , dan krijg je een certificaat

Het certificaat wat jij bedoelt is een bewijs van deelname  ;)

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 28 september 2005, 22:18:03
Ik heb mijn kast vol met certificaten van cursussen die ik voor mijn werk volgen moest en de meeste krijg je gewoon door er te zijn. En ja er zijn er ook genoeg waar bij je elke 2 jaar even een middagje voor moet terugkomen.

Als ik ergenst competent voor moest zijn noemen ze het meestal diploma.

De 5 jaar regeling zou best kunnen kloppen maar wordt niet uitgevoerd , bv ik heb mijn hoogwerkercertificaat, deze is 10 jaar geldig en uitgegeven door een erkende firma !

Volgenst mij strooien bedrijven maar met certificaten en weten ze ook niet eens het verschil

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2005, 00:04:56
het is meestal zo dat als je een cursus doet en afsluit met een examen, toets je een diploma krijgt.

Heb je een cursus waar het niet uitmaakt of je alles snapt aan het einde van de rit , dan krijg je een certificaat

Nee, dan krijg je een bewijs van deelname

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2005, 00:05:27
Wow!  :o Geen verstand van certificering, zo te lezen.
Een certificaat heeft beperkte geldigheid, volgens Eurpeese regelgeving maximaal 5 jaar.

Ik geloof je dit keer acuut  ;D

helm

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2005, 06:31:31
Volgenst mij strooien bedrijven maar met certificaten en weten ze ook niet eens het verschil

Dat denk ik ook, veel bedrijven geven zelfgemaakte huiscertificaten af. Daarom kan je het beste een certificaat hebben van een RvA geaccrediteerde Certificatie Instelling zoals NedCert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2005, 10:54:34
Precies..

Een diploma is levenslang geldig.. of nu na 10 jaar nog competent bent of niet...

Een certificaat heeft een een beperkte geldigheid.. meestal 2 jaar.. En houd in dat je op bepaalde toetsmomenten bekwaam bent volgens die eindtermen.

Een competentie registratie, verteld hoe lang geleden je een bepaalde handeling hebt uitgevoerd en hoe je daar op scoort..
Als je voldoende competent bent,, kan je certicificaat dus eenvoudig verlengen..

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 29 september 2005, 13:07:33
weer iets geleerd ! ;D

Jean Bateau

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 3 oktober 2005, 10:52:34
Precies..

Een diploma is levenslang geldig.. of nu na 10 jaar nog competent bent of niet...

Een certificaat heeft een een beperkte geldigheid.. meestal 2 jaar.. En houd in dat je op bepaalde toetsmomenten bekwaam bent volgens die eindtermen.

Een competentie registratie, verteld hoe lang geleden je een bepaalde handeling hebt uitgevoerd en hoe je daar op scoort..
Als je voldoende competent bent,, kan je certicificaat dus eenvoudig verlengen..

Daar kan ik je dus geen gelijk in geven. Neem het EHBO diploma. Om dat geldig te houden moet je ieder jaar herhalingslessen volgen anders is het verlopen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2005, 17:39:38
De term diploma, is ook niet meer van toepassing op het nieuwe eerste hulp certificaat van het Oranje Kruis....

Als het goed is staat het straks ook niet meer op certificaat wat je krijgt..,

Maar ik dat het Oranje Kruis nog niet erg consequent is in het gebruik van de terminologie.. Ik zal het even precies navragen....

Tis nog verwarrender als je de Dikke van Dalen er opna leest...  :-\

kwants

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 29 april 2006, 15:56:03
je kunt een certificaat of een diploma halen wat zou het verschil zijn? ::)

voorbeeld: certificaat AED-hulpverlener en diploma reanimatie

Tegenwoordig heb je voor een aed geen diploma alleen maar certificaten, vroeger was er het diploma van de hartstichting voor reanimatie.
Tegenwoordig zijn bij erkende opleidingsinstituten vaak certificaten beschikbaar en geld voor een ehbo alleen nog een diploma.
De kwaliteit hangt af van de opleider en dat kun je op site van oranjekruis, reanimatieraad nibhv ed natrekken.