Platspuiten

Auteur Topic: Platspuiten  (gelezen 11139 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Gepost op: 13 september 2005, 12:10:43
Ik heb een vraagje betreffende het 'platspuiten' van een patient die zich zeer agressief gedraagt. Wanneer mag een pleeg een patient sederen/kalmeren met haloperidol/diazepam?

Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2005, 12:18:09
Ik ken het LPA niet .
Maar toedienen van medicatie is volgens mij alleen toegestaan als daar een gezondheidsprobleem aan ten grondslag ligt.
Iemand met een hypo kan bijzonder agressief zijn.
Neurologisch letsel is een andere bekende oorzaak.

Als er geen gezondheidsprobleem is, dan is platspuiten geen oplossing, maar wordt het een zaak van de politie.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2005, 14:09:47
In het LPA (2003) staat dat bij een psychiatrische patiënt ; bij een neurose( diazepam )of psychose
(haloperidol) gegeven mag worden

en ik neem aan dat er eerst naar de eigen veiligheid gekeken wordt, omdan evt. de politie er bij te hebben! ;)

Zelf wel meegemaakt (politie kon door omstandigheden??? niet komen) dat ik iemand heb plat gespoten(i.o.m.arts)
(was niet leuk) >:(

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2005, 16:01:23
Voor iemand die psychotisch is krijg je volgens mij een crisisarts en evt politie om die man bij te staan......en wordt daarvoor niet een ambu gewaarschuwd....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 13 september 2005, 17:46:26
Ik heb het daarom over een patient op straat die zich zeer agressief gedraagt, hetzij door somatische redenen, hetzij om psychosociale redenen...
Arts  www.alphalog.nl

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 13 september 2005, 17:47:40
Ik heb het daarom over een patient op straat die zich zeer agressief gedraagt, hetzij door een somatische redenen, hetzij om psychosociale redenen...

:-\ (slik)

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 september 2005, 07:58:40
:-\ (slik)

Nogmaals succes en sterkte Jorrin ;D

wicher

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 september 2005, 08:12:43
Voor iemand die psychotisch is krijg je volgens mij een crisisarts en evt politie om die man bij te staan......en wordt daarvoor niet een ambu gewaarschuwd....

hier ben ik het niet mee eens , ook in dit soort gevallen word toch ook wel de ambulance gestuurd ;)
het komt vaak voor  dat het wel even duurt voordat de arts aanwezig kan zijn( meerdere patiënten tegelijk).

Ook de ambulance bemanning kan over leggen met een crisis arts en evt  sederen. ;)

In  het LPA6 stat bij 20.2 duidelijk beschreven wannneer we mogen sederen. En ook dus bij mensen die psychotisch zijn.

Zelf al eens  mee gemaakt dat er bij een psychotische patiënt gesedeerd moest worden. Bij aankomst lagen er drie politie agenten  op de man, die zijn handen al op  de rug hand met handboeien. Toch kwam deze man nog een halve meter van de grond met drie agenten op zijn rug. Even een belletje met de dienstdoende psychiater en het was zo geregeld, geen enkel probleem.

Het sederen van zo'n iemand is echt niet leuk maar je doet het wel in het belang van de patiënt, vergeet niet dat deze mensen " ZIEK "zijn. Ook voor familie is het niet leuk om te zien dat er een naald dwars door een broek wordt gestoken zo in hun familie lid.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 14 september 2005, 09:38:08
Arts  www.alphalog.nl

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #9 Gepost op: 14 september 2005, 09:45:14
hoort valium ook in dit rijtje thuis dan?
flappus  niet elke verandering is een verbetering