Voor iemand die psychotisch is de crisisdienst bellen….Nou , ik denk dat er eerder een ambu bij iemand wordt geroepen die erg onrustig is. De crisisdienst laat nogal eens op zich wachten. Bovendien, als de crisisdienst erbij geweest is, krijgen wij de opdracht om een zeer onrustige dan wel aggressieve patient te vervooeren. Als ik dan vraag of zij al hebben gesedeerd dan krijg ik vaak te horen: nee, vindt u dat nodig, etc. Dan ben ik daar heel makkelijk in, ik spuit ze “plat”. Het komt voor dat de crisisdienst het er niet mee eens is, maar dan bied ik ze vriendelijk aan om de patient maar zelf te vervoeren. Ik krijg dan iets te horen van : spuit dan maar, maar het is dan wel uw verantwoording. Prima, dat is het ook.
Ik weet niet of jullie het wel eeens horen, maar laatst had ik zo een RIAGG psych die vond dat ik niet mocht spuiten vanwegen de diagnostiek. Heb hem erop gewezen dat we in 2005 leven en dat ik sedeer als ik een onrustige patient meeneem.
Het alternatief is in de boeien en de politie erbij, maar dat is voor mij geen optie.
Bij een hypo moet glucose worden toegediend en niet valium. Inderdaad een vreemde werkwijze. Overigens, als ik mij niet vergis, mag glucose uitsluitend iv worden gegeven. Indien het extravasaal tercht komt kan er necrose ontstaan van het weefsel. Misschien bedoel je Glucagon?
Helemaal mee eens Trophy. Bijna standaard antwoord van de GGZ mensen op d evraag of d epatient al weet dat hij gewdongen wordt opgenomen; "nee dat hebben w ehem/haar nog niet medegedeeld, en ''..nee, hij is idd agressief en we hebben hem/haar nog niet gesedeerd..''. altijd fijn die casussen...
Gelukkig bestaat er het sedatieprotocol dat we niet te pas en te onpas uitvoeren.
Al een divers aantal keren heb ik een acuut psychotische patient moeten sederen met IM of soms IV medicatie (diazepam/haldol/droperidol e.a), iemand die zich totaal niet laat benaderen /geruststelle en agressief gedrag naar hulpverleners vertoond is niet zonder enige overmacht en medicatie te verzorgen en te vervoeren, zeker niet als w eook nog eens naar onze eigen veiligheid kijken. De dames en heren van de GGZ gaan immers fijn in hun autootje achter ons aanrijdend naar de SEH ,want na het sederen (betere term dan het volkse ''platspuiten'') moet de patient ter nabewaking naar een daarvoor geeigende zorginstelling, en dat is op dat moment dus niet de psychiatrische kliniek weet ik uit ervaring.
Veelal is er enige tijd politieovermacht nodug om de patient in de ''houdgreep'' te houden totdat de medicatie is toegediend en effectief wordt. in zo'n geval rijdt de politie mee in de ambu, voor onze eigen veiligheid. Een agressieve psych. patient die handtastelijk/enthousiast wordt daar houd ik nl. niet zo van, kost mij alleen maar brillen en ander leed.
En tenslotte is er ons onvolprezen NAP protocol dat slecht geinformeerde psychiaters altijd kunnen raadplegen via onze medisch leider. Als de pscyhiater geen sedatie wil bij een psychotische aggresieve patient dan neemt hij/ij hem maar lekker zelf gezellig mee in zn eigen voertuig