Dan hebben de mensen in Qatar waarschijnlijk een hoger verantwoordlijkheidsgevoel cq. hogere zelfredzaamheid en is er minder sprake van een claimcultuur waardoor er ook minder sprake is van risicovermijdend gedrag van (para)medische zorgverleners.
Als ik besluit iemand niet mee te nemen, moet ik eerst met de HA/HAP overleggen, een ritformulier bij de patient achterlaten en een ERF (digitaal ritformulier) in de ambulance tikken en het eventuele ECG naar het archief zenden.
Zijn er nog vacatures in Qatar?!
De mensen in Qatar hebben geen hoger verantwoordelijksgevoel, het is zelfs de reden waarom we extreem druk zijn bij de ambulancedienst en op de SEH.
Het verschil is dat we de zorg ingericht hebben conform de hoogste Westerse standaarden maar een aantal elementen uit de huidige westerse zorg zoveel mogelijk te elimineren, o.a. de bureaucratie en de zogenaamde mondigheid van de patient. Ik heb met beide op zich geen problemen, ik heb problemen met doorgeslagen bureaucratie en doorgeslagen mondigheid.
Voorts zijn we een ambulancedienst, geen mobiel diagnostisch centrum voor mensen die geen zin hebben om naar de huisarts te gaan. Als je nog kan lopen moet je naar de huisarts wandelen in plaats van 999 (equivalent van 112) bellen.
Paramedics mogen van mij allemaal twijfelen of ze iemand wel of niet willen gaan vervoeren. Bij twijfel overleg je met je OvD in je eigen ambulancesector. Ik heb nu ook tijd om jou op een forum antwoord te geven, het zegt dat ik ook tijd heb als eindverantwoordelijke voor de uitrukdienst van onze ambulancedienst voor vragen van mijn jongens en meiden op straat. Ze kunnen een ECG (telemetrie) ook naar mij sturen ipv naar het archief. Ik kijk dan even mee en kan gewoon vanaf mijn kantoor spreken met het ambulanceteam ter plaatse (handsfree aan beide zijden). Als ik zeg geen vervoer is het mijn verantwoordelijkheid.
De Nederlandse ambulanceverpleegkundige heeft ook een dokter op kantoor zitten die eindverantwoordelijk is voor zijn jongens en meiden buiten op straat.
Wij hebben hier heel veel vacatures voor verpleegkundigen (niet bij de ambulancedienst).