Verschillen van het (pre)hospitale systeem tussen Nederland en België

Auteur Topic: Verschillen van het (pre)hospitale systeem tussen Nederland en België  (gelezen 8717 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1438345 date=1469264892

Wij registreren de patienten ook niet die we niet vervoeren.

Dat is interessant.
Hoe zit dat juridisch, krijgen mensen dan (een afdruk van) het ritformulier mee?
Never underestimate the power of stupid people

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Luer-lock link=msg=1438503 date=1469354029

Dat is interessant.
Hoe zit dat juridisch, krijgen mensen dan (een afdruk van) het ritformulier mee?

Als je niets registreert heb je geen formulier dus ook geen afdruk. We hebben bij onze ambulancedienst alleen een ritformulier (ambulance transport form). Geen rit/transport = geen formulier/form.

Juridisch is het geen probleem omdat wij niet de eigen verantwoording van burgers overnemen van mensen als we ze niet vervoeren naar de SEH. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid, als de paramedic ze eerste hulp ter plaatse geeft of advies geeft naar de huisartsenpost te gaan of een medische dienst (van de eigen werkgever) is het voor ons klaar.

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Dan hebben de mensen in Qatar waarschijnlijk een hoger verantwoordlijkheidsgevoel cq. hogere zelfredzaamheid en is er minder sprake van een claimcultuur waardoor er ook minder sprake is van risicovermijdend gedrag van (para)medische zorgverleners.

Als ik besluit iemand niet mee te nemen, moet ik eerst met de HA/HAP overleggen, een ritformulier bij de patient achterlaten en een ERF (digitaal ritformulier) in de ambulance tikken en het eventuele ECG naar het archief zenden.

Zijn er nog vacatures in Qatar?!

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Luer-lock link=msg=1438641 date=1469435296
Dan hebben de mensen in Qatar waarschijnlijk een hoger verantwoordlijkheidsgevoel cq. hogere zelfredzaamheid en is er minder sprake van een claimcultuur waardoor er ook minder sprake is van risicovermijdend gedrag van (para)medische zorgverleners.

Als ik besluit iemand niet mee te nemen, moet ik eerst met de HA/HAP overleggen, een ritformulier bij de patient achterlaten en een ERF (digitaal ritformulier) in de ambulance tikken en het eventuele ECG naar het archief zenden.

Zijn er nog vacatures in Qatar?!

De mensen in Qatar hebben geen hoger verantwoordelijksgevoel, het is zelfs de reden waarom we extreem druk zijn bij de ambulancedienst en op de SEH.

Het verschil is dat we de zorg ingericht hebben conform de hoogste Westerse standaarden maar een aantal elementen uit de huidige westerse zorg zoveel mogelijk te elimineren, o.a. de bureaucratie en de zogenaamde mondigheid van de patient. Ik heb met beide op zich geen problemen, ik heb problemen met doorgeslagen bureaucratie en doorgeslagen mondigheid.

Voorts zijn we een ambulancedienst, geen mobiel diagnostisch centrum voor mensen die geen zin hebben om naar de huisarts te gaan. Als je nog kan lopen moet je naar de huisarts wandelen in plaats van 999 (equivalent van 112) bellen.

Paramedics mogen van mij allemaal twijfelen of ze iemand wel of niet willen gaan vervoeren. Bij twijfel overleg je met je OvD in je eigen ambulancesector. Ik heb nu ook tijd om jou op een forum antwoord te geven, het zegt dat ik ook tijd heb als eindverantwoordelijke voor de uitrukdienst van onze ambulancedienst voor vragen van mijn jongens en meiden op straat. Ze kunnen een ECG (telemetrie) ook naar mij sturen ipv naar het archief. Ik kijk dan even mee en kan gewoon vanaf mijn kantoor spreken met het ambulanceteam ter plaatse (handsfree aan beide zijden). Als ik zeg geen vervoer is het mijn verantwoordelijkheid.

De Nederlandse ambulanceverpleegkundige heeft ook een dokter op kantoor zitten die eindverantwoordelijk is voor zijn jongens en meiden buiten op straat.

Wij hebben hier heel veel vacatures voor verpleegkundigen (niet bij de ambulancedienst).

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: CM link=msg=1438340 date=1469262528
Ik heb me laten vertellen (door een Belgische collega die meeliep) dat het niet voorkomt. Patient wordt eigenlijk altijd vervoerd.
Toch wel. Hangt ervan af wie op de auto zit. Een ambulancier zal niet zo snel die beslissing durven te nemen, dat klopt. Ik durf echter wel eens, en met mij nog andere plegen, een patiënt niet mee te nemen. Verder kan het ook zo zijn dat het regio-afhankelijk is en dit in bepaalde regio's not done is maar daar durf ik me niet over uit te spreken.

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Citaat van: Loekie link=msg=1439210 date=1469706802
Toch wel. Hangt ervan af wie op de auto zit. Een ambulancier zal niet zo snel die beslissing durven te nemen, dat klopt. Ik durf echter wel eens, en met mij nog andere plegen, een patiënt niet mee te nemen. Verder kan het ook zo zijn dat het regio-afhankelijk is en dit in bepaalde regio's not done is maar daar durf ik me niet over uit te spreken.

Wat voor patient was dat, die je niet had vervoerd?
Moeten jullie dat dan met een arts overleggen?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Moeten wij dat ook niet?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Luer-lock

• AVP
  • Forum gebruiker
Citaat van: Luer-lock link=msg=1438641 date=1469435296

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker

:-*

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Loekie

• Forum gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Luer-lock link=msg=1439745 date=1469953865
Ik zie niet in waarom ik een pleisterpatiënt/... zou aanbieden op een SEH (in België dan).
Overleg met HA is niet altijd noodzakelijk. Ik noteer dan één en ander (voor zover mogelijk) op het papieren ritformulier en wat mij betreft is de kous dan ook af. Verwijzen of contact opnemen met de HA gebeurt maar ik heb het in mijn praktijk nog niet vaak meegemaakt. Reden hiervoor is cultuurverschil, bereikbaarheid (eigen) HA, ...