Bij peletonsverplaatsingen is het inderdaad de beslissing van de peletonscommandant en/ of de verplaatsingsleider (het eerste voertuig)of OGS gevoerd wordt. Omdat de peletonscommandanten vaak al eerder ter plaatse gaan naar het inzetgebied, als voorverkenning, zal het eerste voertuig de beslissing vaak nemen. Ik heb bij een dergelijke oefening gemerkt dat tijdens de verplaatsing wel het beste OGS gevoerd kan worden voor de herkenbaarheid van het peleton. Vaak rijden er ook een groep politievoertuigen mee ter ondersteuning, die voeren op zo'n moment ook blauw voor de verkeersveiligheid dus dat is gewoon een stuk veiliger!
Bij de oefening zelf ben ik van mening dat er nooit OGS gevoerd moet worden. Daarvoor heb je oranje zwaailichten en knipperlichten. Ten eerste trekt dit alleen maar veel publiek etc. Daarnaast gaat de verkeersveiligheid er ook op achteruit, omdat iedereen altijd bijzonder nieuwsgierig wordt. (Al trekt een brandweervoertuig toch altijd al veel mensen aan).