AED’s onbetrouwbaar door slecht onderhoud

Auteur Topic: AED’s onbetrouwbaar door slecht onderhoud  (gelezen 4831 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Gepost op: 9 januari 2016, 11:35:00
Het onderhoud van hartdefibrillators laat veel te wensen over. Hiervoor waarschuwen de grootste leveranciers van de reanimatie-apparaten. Door hoge kosten en onwetendheid worden veel automatische externe defibrillators slecht onderhouden.

http://www.skipr.nl/actueel/id25082-aeds-onbetrouwbaar-door-slecht-onderhoud.html

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2016, 12:14:55
Citaat van: EM physician link=msg=1398488 date=1452335700
Het onderhoud van hartdefibrillators laat veel te wensen over. Hiervoor waarschuwen de grootste leveranciers van de reanimatie-apparaten. Door hoge kosten en onwetendheid worden veel automatische externe defibrillators slecht onderhouden.

Hoe had de AED-boer met beter onderhoud willen zorgen dat het onderstaande voorkomen was?

Citaat
. De politie nam de reanimatie over, maar kreeg de AED niet aan de praat. Later bleek dat het kastje in een ruimte had gehangen waar vochtoverlast was.

Als ik mijn iPhone in de pispot laat vallen krijg ik het ook niet meer aan de praat. Apple zal niet roepen dat het komt door slecht onderhoud.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2016, 13:09:09
Ook een behoorlijke eye-opener: 'Medisol hield een jaar geleden een actie onder klanten om de AED's gratis te keuren. Met grofweg de helft van de apparaten bleek toen iets mis.'

Chrisdup

• Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
    • Medical Team Circuit Zolder
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2016, 14:20:04
Zegt iets over de kwaliteit van die apparaten ...

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2016, 14:21:20
Citaat van: Chrisdup link=msg=1398519 date=1452345604
Zegt iets over de kwaliteit van die apparaten ...

En over het verdienmodel van de grote AED-fabrikanten 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

zeverej

• Rode Kruis (EHBO/Verbindingsdienst), Bedrijfshulpverlener
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHBO/Verbindingsdienst NRK, BHV
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2016, 14:38:45
'Wij van WC-eend, adviseren WC-eend'.  ;D

Een AED geeft een signaal als de accu vervangen moet worden. De houdbaarheid van de pads moet je zelf wel in de gaten houden. Veel AED's voeren ook regelmatig een zelftest uit en geven een signaal als er iets is.

Dus ja, als de eigenaar alle signalen negeert ☹️, dan doet ie het niet. Maar een duur onderhoudscontract is voor een beetje serieuze eigenaar m.i. echt overbodig.

Viel de AED-verkoop een beetje tegen in 2015? 98uiye
Alle berichten zijn op persoonlijke titel

guest12562

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2016, 14:43:23
Citaat van: zeverej link=msg=1398530 date=1452346725
'Wij van WC-eend, adviseren WC-eend'.  ;D

Een AED geeft een signaal als de accu vervangen moet worden. De houdbaarheid van de pads moet je zelf wel in de gaten houden. Veel AED's voeren ook regelmatig een zelftest uit en geven een signaal als er iets is.

Dus ja, als de eigenaar alle signalen negeert ☹️, dan doet ie het niet. Maar een duur onderhoudscontract is voor een beetje serieuze eigenaar m.i. echt overbodig.

Viel de AED-verkoop een beetje tegen in 2015? 98uiye

Dit is wat ik precies dacht toen ik vanochtend naar de radio luisterde.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2016, 01:31:42
Citaat van: oma link=msg=1398493 date=1452338095
Hoe had de AED-boer met beter onderhoud willen zorgen dat het onderstaande voorkomen was?

Als ik mijn iPhone in de pispot laat vallen krijg ik het ook niet meer aan de praat. Apple zal niet roepen dat het komt door slecht onderhoud.

Vaststellen tijdens periodiek onderhoud dat de AED aangetast was door vocht, simpel.

Als een brandblusser aangetast is door roest tgv vocht, zal dat tijdens het periodieke,onderhoud blijken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2016, 04:27:33
Citaat van: Crepusculum link=msg=1398683 date=1452385902

Vaststellen tijdens periodiek onderhoud dat de AED aangetast was door vocht, simpel.

Als een brandblusser aangetast is door roest tgv vocht, zal dat tijdens het periodieke,onderhoud blijken.

Serieus? Als ik een AED zou aanschaffen moet ik bij de leverancier een onderhoudscontract afsluiten om periodiek te laten controleren of de onderdelen door vocht zijn aangetast? Kan jij mij een merk en type van een spatwater-dichte AED noemen?

Het is prachtig om een voorbeeld te geven van een niet functionerende AED echter heeft het weinig te maken met slecht onderhoud. Een spatwaterdichte AED moet je niet onder water in een kast hangen. Als ruimte vochtig is mag het geen probleem zijn. Het geleverde apparaat dient deugdelijk te zijn. Spatwaterdicht zegt dat je het apparaat onder een hoek van 60 graden mag bespoeien met 10 liter water per minuut.

Een batterij gaat volgens de fabrikant afhankelijk van merk en type 4 tot jaar 8 jaar mee. Een AED zal net als je mobiele telefoon aangeven als de batterij bijna leeg raakt. De eigenaar kan zelf de batterij vervangen zodra het nodig is.

Men streeft er naar op meer publiek beschikbare AED's te krijgen. Je mag al blij zijn als er particulieren of ondernemers zijn die een duur apparaat willen aanschaffen om bij te dragen aan deze doelstelling. Het animo zal zeker niet stijgen als men het gevoel krijgt dat IGZ en de hartstichting aandringen op een onderhoudscontract waardoor je als eigenaar de garantie hebt dat het ding je ieder jaar geld kost en je de nobele AED-boer maar op zijn blauwe ogen moet geloven of de onderdelen die volgens hem beter vervangen kunnen worden ook daadwerkelijk vervangen hadden moeten worden.

Westerse overheidsdiensten zijn dol op onderhoudscontracten voor dit soort flauwekul. Ondernemers en de meeste particulieren niet. In Nederland loop je de kans dat door dit soort persberichten en een beetje lobby er weer aanvullende regelgeving zal worden bedacht waardoor het periodiek onderhoud ineens verplicht gaat worden op gelijke wijze als voor een defibrillator/monitor in een zorginstelling.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2016, 11:09:03
Citaat van: oma link=msg=1398687 date=1452396453
Het is prachtig om een voorbeeld te geven van een niet functionerende AED echter heeft het weinig te maken met slecht onderhoud.

Je kunt hele verhalen blijven schrijven, maar Crepusculum heeft gewoon gelijk. Onderhoud is een rekbaar begrip, controles cq inspecties vallen daar ook onder. Als zo'n ding nooit gebruikt wordt dan kan ergens halverwege het moment van installatie en daadwerkelijk gebruik geconstateerd worden dat het apparaat niet (meer) betrouwbaar is. Wat daar de reden van is, is even irrelevant, dat wordt immers een geheel nieuwe discussie. Voor mijn werk moet ik ook regelmatig technische materialen inspecteren en/of vervangen en ook dan kom je dingen tegen die je niet verwacht. Als iets buiten hangt en zeker in publieke ruimtes dan heb je er simpelweg geen controle over. Iets kan overdekt hangen, maar als een malloot er tegenaan gaat pissen of een schoonmaker die er een emmer water overheen gooit, en zo nog duizend voorbeelden. Dat is waarom het spul onderhouden (lees: -voor jou- geïnspecteerd) moet worden.

Brandblussers moeten immers ook periodiek gekeurd worden en dat is uiteraard niet vanuit winstoogmerk voor de leverancier, het is lang niet altijd de leverancier die dergelijke apparatuur onderhoudt.