Vaststellen tijdens periodiek onderhoud dat de AED aangetast was door vocht, simpel.
Als een brandblusser aangetast is door roest tgv vocht, zal dat tijdens het periodieke,onderhoud blijken.
Serieus? Als ik een AED zou aanschaffen moet ik bij de leverancier een onderhoudscontract afsluiten om periodiek te laten controleren of de onderdelen door vocht zijn aangetast? Kan jij mij een merk en type van een
spatwater-dichte AED noemen?
Het is prachtig om een voorbeeld te geven van een niet functionerende AED echter heeft het weinig te maken met slecht onderhoud. Een spatwaterdichte AED moet je niet onder water in een kast hangen. Als ruimte vochtig is mag het geen probleem zijn. Het geleverde apparaat dient deugdelijk te zijn. Spatwaterdicht zegt dat je het apparaat onder een hoek van 60 graden mag bespoeien met 10 liter water per minuut.
Een batterij gaat volgens de fabrikant afhankelijk van merk en type 4 tot jaar 8 jaar mee. Een AED zal net als je mobiele telefoon aangeven als de batterij bijna leeg raakt. De eigenaar kan zelf de batterij vervangen zodra het nodig is.
Men streeft er naar op meer publiek beschikbare AED's te krijgen. Je mag al blij zijn als er particulieren of ondernemers zijn die een duur apparaat willen aanschaffen om bij te dragen aan deze doelstelling. Het animo zal zeker niet stijgen als men het gevoel krijgt dat IGZ en de hartstichting aandringen op een onderhoudscontract waardoor je als eigenaar de garantie hebt dat het ding je ieder jaar geld kost en je de nobele AED-boer maar op zijn blauwe ogen moet geloven of de onderdelen die volgens hem beter vervangen kunnen worden ook daadwerkelijk vervangen hadden moeten worden.
Westerse overheidsdiensten zijn dol op onderhoudscontracten voor dit soort flauwekul. Ondernemers en de meeste particulieren niet. In Nederland loop je de kans dat door dit soort persberichten en een beetje lobby er weer aanvullende regelgeving zal worden bedacht waardoor het periodiek onderhoud ineens verplicht gaat worden op gelijke wijze als voor een defibrillator/monitor in een zorginstelling.