AED’s onbetrouwbaar door slecht onderhoud

Auteur Topic: AED’s onbetrouwbaar door slecht onderhoud  (gelezen 4805 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2016, 11:25:00
Citaat van: oma link=msg=1398687 date=1452396453
Serieus? Als ik een AED zou aanschaffen moet ik bij de leverancier een onderhoudscontract afsluiten om periodiek te laten controleren of de onderdelen door vocht zijn aangetast? Kan jij mij een merk en type van een spatwater-dichte AED noemen?

Het is prachtig om een voorbeeld te geven van een niet functionerende AED echter heeft het weinig te maken met slecht onderhoud. Een spatwaterdichte AED moet je niet onder water in een kast hangen. Als ruimte vochtig is mag het geen probleem zijn. Het geleverde apparaat dient deugdelijk te zijn. Spatwaterdicht zegt dat je het apparaat onder een hoek van 60 graden mag bespoeien met 10 liter water per minuut.

Een batterij gaat volgens de fabrikant afhankelijk van merk en type 4 tot jaar 8 jaar mee. Een AED zal net als je mobiele telefoon aangeven als de batterij bijna leeg raakt. De eigenaar kan zelf de batterij vervangen zodra het nodig is.

Men streeft er naar op meer publiek beschikbare AED's te krijgen. Je mag al blij zijn als er particulieren of ondernemers zijn die een duur apparaat willen aanschaffen om bij te dragen aan deze doelstelling. Het animo zal zeker niet stijgen als men het gevoel krijgt dat IGZ en de hartstichting aandringen op een onderhoudscontract waardoor je als eigenaar de garantie hebt dat het ding je ieder jaar geld kost en je de nobele AED-boer maar op zijn blauwe ogen moet geloven of de onderdelen die volgens hem beter vervangen kunnen worden ook daadwerkelijk vervangen hadden moeten worden.

Westerse overheidsdiensten zijn dol op onderhoudscontracten voor dit soort flauwekul. Ondernemers en de meeste particulieren niet. In Nederland loop je de kans dat door dit soort persberichten en een beetje lobby er weer aanvullende regelgeving zal worden bedacht waardoor het periodiek onderhoud ineens verplicht gaat worden op gelijke wijze als voor een defibrillator/monitor in een zorginstelling.

Kom, niet gaan ridiculiseren he. Ik heb nooit gezegd dat men enkel vochtschade dient te controleren. Een periodieke inspectie richt zich nooit of te nimmer toe op 1 enkel mogelijk defect, maar op meerdere. En ja, dan komen ook dergelijke onverwachte dingen aan het licht.


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2016, 11:31:51
Citaat van: Hunter link=msg=1398717 date=1452420543
Brandblussers moeten immers ook periodiek gekeurd worden en dat is uiteraard niet vanuit winstoogmerk voor de leverancier, het is lang niet altijd de leverancier die dergelijke apparatuur onderhoudt.

Dan mag jij raden wie er in de normcommissie zitten die deze normen schrijven; NEN 2559, 2659 en NEN-EN 671-3


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2016, 11:38:09
En ohja oma.

Hier een merk van een spuitwaterdichte AED'
http://www.usa.philips.com/healthcare/product/HC861304/heartstart-frx-aed

Zit in de IP55 klasse, hoger dan de jou aangehaalde IP44 dus. Bestand tegen 12,5l per 10min vanuit elke hoek.

En er zijn dan nog meerdere AED's die een IP44 hebben. Logisch ook voor apparaten die ook buiten in een kastje of in een zwembad hangen.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2016, 11:40:03
Citaat van: René van der Helm link=msg=1398721 date=1452421911
Dan mag jij raden wie er in de normcommissie zitten die deze normen schrijven; NEN 2559, 2659 en NEN-EN 671-3

En waarmee autodealers het meeste geld verdienen.

Tip: niet met de verkoop van wagens.

Doet niets af dat onderhoud en inspectie nodig is.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2016, 11:51:32
Een beetje gemiddelde nederlander kan dit periodiek onderhoud echt wel zelf. Als ze er de moeite voor nemen ff naar t ding te kijken. Hoeft geen minuut te kosten.
Ze hebben allemaal een zelftest, veel piepen zelfs bij een batterij met een minder vermogen( zijn dan nog wel gebruiks klaar). Tevens bevatten de stickers zeer veilige marge met betrekking de datum zodat je gegarandeerd bent dat ze goed werken.

Net zoals met al het andere is de lokatie belangrijk. Buiten in een droge verwarmde kast, binnen ook veilig opgeborgen. Zo weten de meeste leveranciers er al een mooie luxe verwarmde kast bij te kopen met knipperlichtjes en sirenes als de kast geopend is.
Zo lang de aed niet verplicht is kun je een periodieke keuring ook niet verplichten. Denk dat je het dan alleen maar tegenwerkt. En er zijn al genoeg leveranciers welke je er maar al te graag een onderhoudscontract bij verkopen. Na wat vergelijkingswerk komt dit echter vaak op weinig meerwaarde uit (snellere levering electrodes enz, die je toch wel snel krijgt. 2e set electroden is goedkoper dan contract per jaar afsluiten)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2016, 11:59:46
Bij mijn vorige werkgever zat de AED controle in de standaard ronde die drie keer per 24 uur door de duty manager wordt gelopen.
Gewoon even kijken of de aed er is en het lampje groen is. De technische dienst heeft de vervaldata van Elektrodes en accu in zijn agenda staan


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2016, 12:16:28
Citaat van: Crepusculum link=msg=1398722 date=1452422289
En er zijn dan nog meerdere AED's die een IP44 hebben. Logisch ook voor apparaten die ook buiten in een kastje of in een zwembad hangen.

Ik had je gevraagd om 1 niet-spatwaterdicht, gangbaar merk/model AED als voorbeeld te geven. Alle AED's zijn spatwaterdicht.

Ik vind het nogal goedkoop als AED-boeren zelf een onderzoek uitvoeren waarbij ze grote problemen constateren en in een persbericht een voorbeeld noemen van een niet functionerende AED die schijnbaar hing in een ruimte met vochtoverlast. Vochtoverlast zou niet mogen uitmaken bij spatwaterdicht tenzij ze bedoelen een ondergelopen kelder.

Een AED buiten in een kastje hangt droog genoeg, hoe wil je een AED buiten op straat gebruiken tijdens een stevige regenbui?

Waarom moet IGZ zich er mee bemoeien? De rijksdienstwegverkeer zal ongetwijfeld ook vinden dat een auto betrouwbaarder zal zijn als je keurig volgens het onderhoudsboekje onderhoud laat plegen door een merkdealer die gebruikt maakt van orginele onderdelen. Ze sturen niet alle automobilisten het advies om je auto op tijd naar de garage te brengen voor onderhoud.

APK is wettelijk verplicht. Brandblussers laten keuren is niet verplicht. Als men brandblussers periodiek laat controleren komt het omdat het een eis is van bijv. verzekeraars.

Ik denk dat de gehele Nederlandse samenleving dolblij mag zijn als er ondernemers, particulieren of de lokale voetbalclubs bereid zijn een AED aan te schaffen. Al deze mensen mogen al opdraaien voor de kosten van gebruikte pads. Je moet dan helemaal niet proberen om het de kant op te masseren dat je ook nog eens bij een AED-boer een onderhoudscontract moet gaan afsluiten. Ik denk dat iedereen die een apparaat koopt van 1000 euro er zuinig op is. Laat het lekker aan de eigenaren zelf over om af en toe het ding een keer op te poetsen of eens in de zoveel jaar een batterij te vervangen.

Volgens mij is dit ook recycling van oud nieuws. Schijnbaar heeft het de eerste keer niet gezorgd voor genoeg ophef of druk op AED-eigenaren om onderhoudscontracten af te sluiten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2016, 12:20:32
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1131405 date=1361535564
Weet niet of het hier goed staat, maar aangezien blauw, wit en rood ermee te maken hebben toch maar ff hier  ;)

Doden na haperende hartapparaten

DEN HAAG - Door haperende AED's, apparaten die een elektrische schok moeten geven bij een hartstilstand, zijn doden gevallen.

Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is daarover een aantal meldingen binnengekomen. De AED's deden het niet op het moment dat dat nodig was. De elektrische schok bleef uit.

Om hoeveel meldingen het gaat, kon een woordvoerster van de inspectie niet zeggen.

''Maar het zijn er voldoende om er aandacht voor te vragen." In een brief aan AED-fabrikanten kaart de inspectie dit probleem aan.

--------------------------------------------------------------------------------
Zoals het er staat, lijkt het erop dat het regelmatig gebeurd? iemand ervaring mee?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2016, 12:25:46
Citaat van: oma link=msg=1398728 date=1452424588
Volgens mij is dit ook recycling van oud nieuws. Schijnbaar heeft het de eerste keer niet gezorgd voor genoeg ophef of druk op AED-eigenaren om onderhoudscontracten af te sluiten.

Ach, op dit forum is ook weleens sprake van recycling van oude 'dingen' waarbij de eerste keer blijkbaar niet voor voldoende ophef is gezorgd om de zaken volledig af te sluiten ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2016, 12:27:10
Citaat van: Hunter link=msg=1398717 date=1452420543
Brandblussers moeten immers ook periodiek gekeurd worden en dat is uiteraard niet vanuit winstoogmerk voor de leverancier, het is lang niet altijd de leverancier die dergelijke apparatuur onderhoudt.

Ik heb ruim 15 jaar in Nedeland gewoond met brandblusser in de auto en in de schuur. Niemand heeft mij ooit laten weten dat ik mijn brandblussers periodiek MOET laten keuren.