Recentelijk had ik een Rode Kruis dienst in een sporthal. Een AED hoefden we niet mee te nemen want die hadden zelf wel.
Even naar de AED kijken wat voor model en hoe die werkt: blijkt er een groot rood kruis in het display te staan en bij aanzetten hoor je alleen maar " Replace Battery".
Je moet je toch niet voorstellen dat je met zo'n ding bij een slachtoffer komt en het enige wat die zegt is "Replace Battery".
Onderhoud kun je vast wel zelf doen maar dat vergeet iedereen toch. Laatst nog een kennis van mij de motor van zijn Audi volledig in de soep gedraaid, nog nooit olie ververst!
Ik vind het niet zo interessant omdat ik helemaal niets heb met Rode Kruis mensen die dienst hebben in een sporthal en de eigen AED niet meenemen om ter plaatse even te bekijken hoe de AED van de sporthal precies werkt.
Ik werk met LifePak 1000 en LifePak 15 en Oxylog2000/3000. Ik weet blindelings alle knoppen, functies en mogelijkheden te vinden. Alles is voor mij vertrouwd waardoor ik samen met al mijn collega's optimaal hulp kan verlenen.
Als ik een vreemd merk defibrillator of beademingsapparaat even mag bekijken om het daarna ineens moeten te gebruiken haal je mij uit mijn routine en raak ik een beetje van slag (uit comfortzone).
Ik wil zelfs niet hulpverlenen met een apparaat (zelfde merk en type) van derden omdat ik alleen zeker weet dat het goed spul is als het van onze eigen ambulancedienst is.
In Qatar zijn er geen eisen voor AED's in bezit van particulieren. De eisen bestaan wel voor de ambulancedienst (in NL moet de RAV wel aan eisen voldoen aangaande apparatuur aangezien ze zorgaanbieder zijn). In Qatar vinden we dat deze zware eisen nog geen garantie geven dat je defibrillator ook werkt. Wij hebben daarom op iedere ambulance een LifePak 15 en LifePak 1000. Als een monitor/defibrillator niet werkt om welke reden dan ook is er het geen probleem omdat je dan je backup defibrillator uit de ambulance kan pakken en aan kan sluiten door de pads even over te pluggen.
Wij beschouwen AED in bezit van particulieren als een welkom extraatje. Het is niemand te verwijten als het ding er niet zou zijn of niet zou fuctioneren omdat wij als ambulancedienst het primair als onze verantwoordelijk beschouwen om buiten de kliniek iedereen overal en op tijd te defibrilleren.