Bekeuren in vrije tijd

Auteur Topic: Bekeuren in vrije tijd  (gelezen 11340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Prio1

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Gepost op: 10 januari 2016, 14:58:47
Gezocht naar een relevant topic, niet gevonden.
Hoe gaan jullie (de collega's) om met overtredingen in privé tijd?

Situatie: Voertuig haalt in via een verdrijvingsvlak en rijd vervolgens een stukje tegen-strooms om zo wat langzaam rijdende auto's in te halen. Voor mij is dit echt rondom asociaal en bovendien ook zeer gevaarlijk.
Zouden jullie hiervoor dingen opschrijven in privé tijd en hier een boete voor uit schrijven, en evt contact opnemen met de overtreder? Ik snap dat je niet voor je lol in privé tijd allerlei auto's aan de kant gaat zetten, maar je ziet wel eens een situatie waarin het voor je zelf niet goed voelt.

Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2016, 15:13:03
Ik zou zeker oppassen met bekeuren in je vrije tijd. Bij situatie waarbij de verkeersveiligheid in groot gevaar gebracht wordt (bijvoorbeeld artikel 5 of 8 ), kan je altijd de meldkamer bellen zodat een politievoertuig deze aan de kant kan zetten. Zelf zou ik niemand zomaar in vrije tijd langs de kant zetten met je eigen voertuig. Je hebt geen idee wie je voor je hebt en je staat er zonder collega, geweldsmiddelen of portofoon.

Je kunt altijd bepaalde feiten op kenteken uitschrijven, maar als ik dat voor elke overtreding zou doen die ik zie dan ben ik de hele dag wel bezig.

Prio1

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2016, 15:18:02
Citaat van: koenb link=msg=1398766 date=1452435183
Ik zou zeker oppassen met bekeuren in je vrije tijd. Bij situatie waarbij de verkeersveiligheid in groot gevaar gebracht wordt (bijvoorbeeld artikel 5 of 8 ), kan je altijd de meldkamer bellen zodat een politievoertuig deze aan de kant kan zetten. Zelf zou ik niemand zomaar in vrije tijd langs de kant zetten met je eigen voertuig. Je hebt geen idee wie je voor je hebt en je staat er zonder collega, geweldsmiddelen of portofoon.

Je kunt altijd bepaalde feiten op kenteken uitschrijven, maar als ik dat voor elke overtreding zou doen die ik zie dan ben ik de hele dag wel bezig.
Ja precies, aan de kant zetten van een voertuig bedoel ik ook niet hoor. Dat is gewoon not done in privé tijd. O0

Uiteraard niet alle mulder feiten, maar soms zie je wel eens iets gebeuren wat gewoon te asociaal is en daaruit kwam mijn vraag wat jullie daarmee doen.
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2016, 15:23:44
Ik bekeur incidenteel in vrije tijd, en dan alleen voor asociale en gevaarlijke feiten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2016, 15:26:52
Ik heb voor mezelf inmiddels drie gradaties ontwikkeld:
  • Hinderlijk weggedrag = Lekker laten lopen. De bestuurder komt vanzelf een keer aan de beurt.
  • Gevaarlijk/asociaal weggedrag = MAW-lijn bellen of zelf een AvB op kenteken pennen. Vooral bij rood licht, ernstig onnodig links houden, etc.
  • Aanhoudend gevaarlijk weggedrag = Meldkamer bellen en intussen observeren. Als het gevaar zó groot is dat wachten op een surveillance-eenheid te lang duurt, dan op een verantwoorde wijze zelf interveniëren.

Even over die MAW-lijn (Meldpunt Asociaal Weggedrag), want die is helaas erg onbekend en onbemid: Een meldlijn die alleen te gebruiken is door politiepersoneel om bevindingen door te geven. Je spreekt een bandje in, de Landelijke Eenheid werkt de concept AvB voor je uit. Een paar dagen later vind je de concept AvB in je mailbox. Printen, aanvullen, tekenen, retour sturen naar de Landelijke Eenheid en klaar. Werkt echt super. Het nummer ga ik je niet openbaar geven noch DM'en. Zoek het maar op via Intranet.

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2016, 15:41:07
Als leek op politiegebied: Mag een agent in vrije tijd voor alles bekeuren? Bijvoorbeeld voor bellen tijdens het rijden?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.

guest12006

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2016, 15:50:26
Yep, een agent heeft 24/7 dezelfde bevoegdheden, of hij wel of niet in dienst is maakt niet uit.

Zelf schrijf ik alleen in privétijd bij een behoorlijke gevaarzetting, dan ook via het door Bravo aangegeven meldpunt.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2016, 16:05:54
Citaat van: honderd link=msg=1398781 date=1452436867
Als leek op politiegebied: Mag een agent in vrije tijd voor alles bekeuren? Bijvoorbeeld voor bellen tijdens het rijden?
Je mag voor alles bekeuren, maar sommige feiten moeten op staande houding, zoals het bellen. En aan staande houdingen begin ik niet in prive tijd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

tazbrw

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2016, 17:11:18
Citaat van: Sjoerdiej link=msg=1398755 date=1452434327
Zouden jullie hiervoor dingen opschrijven in privé tijd en hier een boete voor uit schrijven, en evt contact opnemen met de overtreder? Ik snap dat je niet voor je lol in privé tijd allerlei auto's aan de kant gaat zetten, maar je ziet wel eens een situatie waarin het voor je zelf niet goed voelt.

Als ik schrijf is het op kenteken en dan moet het wel asociaal en hinder zijn. Puntstuk met hinder, bumper kleven met hinder, rood licht met hinder.
Groeten,  Tazbrw

honderd

• Senior gebruiker
    • honderd
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2016, 17:12:46
Bedankt voor de antwoorden.

Citaat van: Red link=msg=1398790 date=1452438354
Je mag voor alles bekeuren, maar sommige feiten moeten op staande houding, zoals het bellen. En aan staande houdingen begin ik niet in prive tijd.

Waarom moeten bepaalde feiten op staande houding, en andere niet? Waar is dit afhankelijk van?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.