Ik snap niet wat de "lijst met omgekomen politiefunctionarissen" hiermee te maken heeft? Kijk, als een agent aan het werk is kan hem hetzelfde overkomen als wanneer hij iemand in vrije tijd aanspreekt. Hij kan dan alleen niet op dezelfde manier handelen. En als je bij de politie gaat functioneren moet je wel bereid zijn om de "risico's van het vak" te willen aanvaardden. Dus gelieve niet meer zo dramatisch te doen, want zoals ik al zei: altijd de afweging maken. En als de betrokkene als een malloot overal langs/doorheen knalt zal je die sowieso al niet volgen. En bijkomend feit is dat er al jaren geen agent meer is komen te overlijden door een staandehouding.
Volgens mij kent iedereen Gabriëlle Cevat nog, is toch pas 7,5 jaar geleden. Bij ieder contact met de burger zit een bepaald risico. We moeten daar niet paniekerig over gaan doen, maar wel in je achterhoofd houden. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet handig om alleen te doen, en sommige dingen zijn ook niet handig om ongewapend, zonder porto of wat dan ook te doen.
Ja je hebt de bevoegdheid, maar gebruik deze wanneer het écht nodig is. Bedenk dan ook wat het doel is, wat de mogelijke risico's zijn en of de het doel de risico's rechtvaardigen. Je moet het niet willen om in je vrije tijd staande houdingen te doen. We moeten niet spastisch gaan doen en nooit meer durven op te treden omdat het misschien gevaarlijk kan worden. Maar er zit een wezenlijk verschil in of ik terwijl ik aan het werk ben iemand aan de kant zet, terwijl ik een veiligheidsvest draag, bewapend ben, een collega bij me heb, een porto met een noodknop heb, een meldkamer die weet waar ik ben, een meldkamer die weet wat ik doe, en mijn collega's die weten waar ik mee bezig ben, of wanneer ik dat allemaal niet heb. Het zal vaak goed gaan, maar het zal maar net fout gaan. Je zal maar net de verkeerde treffen. Je zal maar net die ene hebben die denkt: "Hé, die is alleen, onbewapend, dit is mijn kans."
Dit heeft niks met dramatisch doen te maken, dit heeft te maken met weten waar je mee bezig bent, geen cowboy willen zijn. Je zegt het zelf al, hij kan niet op dezelfde manier handelen. Dat is nou net het hele risico. Daarbij komt dat iedere agent weet wat de risico's van het vak zijn. Daar hebben we bewust voor gekozen. Het is de kunst die risico's zo laag mogelijk te houden.