Bij 1 hulpverlener gok ik wel dat er met het NRR schema kostbare tijd verloren gaat wanneer het nog geen reanimatie betreft, maar bijvoorbeeld iemand die bewusteloos is en niet ademt doordat zijn tong naar achter gezakt is.
Reageren van de hulpverlener op de situatie en zaken als eigen veiligheid inschatten: 10 seconden.
Aanspreken van slachtoffer:5 seconden
Telefoon pakken: 15 seconden.
112 bellen tot er verbinding is net Driebergen: 20 seconden
Beantwoorden vragen Driebergen. 15 seconden.
Doorverbonden worden naar goede meldkamer: 15 seconden.
Eerste vraag (stellen en beantwoorden): Wat is het adres van het noodgeval?: 15 seconden.
Tweede vraag (stellen en beantwoorden): Op welk nummer bent u te bereiken? 15 seconden.
Derde vraag (stellen en beantwoorden): Is het slachtoffer bij bewustzijn? 5 seconden.
Vierde vraag (stellen, antwoord is nog niet bekend): Ademt het slachtoffer? 3 seconden.
Dan zijn we al 115 seconden verder. Iemand die door het uitvoeren van een kinkift gered had kunnen worden mag nu gereanimeerd worden.
Zou toch sneller gaan als ik:
Situatie inschat( 10 sec)
Aanspreek, (5sec)
Kinlift uitvoer en ademhaling controleer:
Na 2 seconden is de kinlift uitgevoerd, na 10 seconden weet ik of de ademhaling normaal is.
Een bewusteloos persoon had dan een geopende ademweg 17 seconden nadat ik hem zag liggen.
Als ik dan gewoon 112 kon bellen en aan de eerste persoon die opnam alleen maar hoefde te zeggen:
Reanimatie, Utrecht, hoogstraat 10a. Volwassen man. (45 seconden inclusief telefoon zoeken en verbinding opbouwen)