Snelheidscontroles

Auteur Topic: Snelheidscontroles  (gelezen 31583 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #130 Gepost op: 12 november 2014, 16:03:35
Citaat van: DiNozzo link=msg=1306446 date=1415136762
Ja. De aanwijzing snelheidsovertredingen en snelheidsbegrenzers is nog niet aangepast. Onder 2.2 kun je meer vinden.

De afstanden gelden enkel voor na het snelheidsverlagende of verhogende bebording.


Dat is niet logisch, en dat staat er ook niet. De genoemde afstanden gelden alleen bij snelheids verlagende bebording:

"De snelheid van voertuigen moet zijn aangepast direct op de plaats waar een lagere maximumsnelheid gaat gelden. Om discussies of beroepschriften / brieven te voorkomen over een te korte afstand tussen de plaats waarop de lagere maximumsnelheid ingaat en de snelheidsmeting wordt een minimumafstand in acht genomen tussen de plaats van inwerkingtreding van de lagere maximumsnelheid tot de meetlocatie."

In dit geval gaat de snelheid omhoog van 50 naar 80, dus direct achter het 80km bord kan er op 80 km/u gecontroleerd worden.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1306446 date=1415136762
Dus tot een meter voor het bord 80 mag er op 50km/u gecontroleerd worden.

Nee, er staat namelijk:

"Dezelfde afstanden moeten worden gebruikt tussen de meetplaats en de plaats waarop het gebod dat door middel van de snelheidsmeter wordt gehandhaafd eindigt. Bij kruisingen en in bijzondere omstandigheden kan hier van worden afgeweken."

Dus 140 meter voor het bord 80 mag er niet meer op 50km/u gecontroleerd worden. Overigens staat hier niet dat dit alleen geldt voor snelheids verhogende bebording, want als de snelheid verlaagd wordt, zie ik niet in waarom je niet tot het eind van het gebied zou kunnen controleren?

Citaat van: DiNozzo link=msg=1306446 date=1415136762
Na het bord 80 ,let 220 meter gewacht worden.

Niet dus!


Campion

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #131 Gepost op: 31 maart 2015, 14:49:06
Ik heb een vraag over snelheidscontrole.

Ik heb zelf een boete gekregen (ben geflitst) voor te hard rijden. Nu ben ik binnen een kwartier twee keer langs de flitser gekomen en heb dus twee boete's. Zelf vind ik dit eigenlijk wel overdreven aangezien ik dus geen kans had in de tussentijd mijn gedrag aan te passen, en het nu met twee boetes dus niet "extra" veiliger wordt. Ik vind dit geldklopperij.
Zou het zin hebben om hiervoor in beroep te gaan?
Wat vinden jullie van zo'n situatie?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #132 Gepost op: 31 maart 2015, 14:51:33
Nee, dat heeft geen zin. Het gaat om twee afzonderlijke overtredingen, weliswaar op dezelfde plek gepleegd. Je zal ze dus gewoon beiden moeten betalen. Als je jezelf gewoon aan de regels had gehouden dan had je niet hoeven te betalen, dat heeft niets met geldklopperij te maken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #133 Gepost op: 31 maart 2015, 14:52:41
Heel zwart wit?
Kwam je in dat kwartier helemaal niks tegen qua borden of inrichting van de weg waardoor je zoiets had van 'hee, misschien rij ik wel te hard?'?

Branden, blaren, jammer.  ::) :-\


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #134 Gepost op: 27 januari 2016, 22:18:38
Radarcontroles zijn betrouwbaar

Laatste update: 26-01-2016 | 11:24

Nederland - De Algemeen Christelijke Politiebond wil dat het korps per direct de radarcontroles met de Robot MultaRadar CT stopzet. De apparatuur zou onbetrouwbaar zijn. De korpsleiding weerlegt dit en wijst op de certificatie door het Nederlands Meetinstituut en de mogelijkheid tot handmatige correcties. Dat garandeert de betrouwbaarheid van apparatuur en werkwijze. De korpsleiding stopt dan ook niet met deze controles. Evenmin doen zich soortgelijke problemen voor bij vaste flitspalen.

Het besluit over het al dan niet inzetten van verkeerscontroles met behulp van radarapparatuur is op de eerste plaats geen aangelegenheid voor uitsluitend de politie. De politie stelt op basis van de actuele verkeerssituatie en ongevalsstatistieken in overleg met de wegbeheerder vast waar de behoefte aan verkeerscontroles het grootst is. Dit wordt vastgelegd in een projectplan dat door het Openbaar Ministerie wordt goedgekeurd.

Criteria
Iedere politiemedewerker die de Robot MultaRadar CT bedient, is opgeleid om deze radarapparatuur volgens de wettelijke voorschriften te installeren, beheren en gebruiken. Aan de hand van beoordelingscriteria kan de verbalisant overtredingsfoto’s analyseren om onjuiste snelheidsregistraties te filteren. De criteria daarvoor zijn:

• het overtredende voertuig bevindt zich in het beoordelingsgebied op de rijstrook die het fotoscript aangeeft;

• het overtredende voertuig rijdt in de richting die het fotoscript aangeeft;

• het overtredende voertuig heeft een logische snelheid.

Als een overtreding niet voldoet aan deze criteria, moet de verbalisant deze afkeuren en verwijderen.

Reflectie
In het geval dat twee in tegenovergestelde richting bewegende voertuigen zich exact op hetzelfde moment in de radarbundel bevinden, kan een niet-correcte meting ontstaan. De radar telt dan de twee voertuigsnelheden bij elkaar op. Zo’n meervoudige meting komt doordat de achterkant van sommige voertuigen soms reflecteert. Op basis van de beoordelingscriteria dient de verbalisant zulke metingen te onderscheppen. Het fotoscript geeft namelijk een onjuiste rijstrookindicatie weer. In de praktijk komt reflectie zelden voor.

Nederlands Meetinstituut
De Robot MultaRadar CT is gegarandeerd betrouwbaar. Het Nederlands Meetinstituut (NMi) toetst en certificeert namelijk alle facetten van dit systeem. Het behoort tot de taken van het NMi om toezicht te houden op naleving van de Metrologiewet, die sinds 2006 de IJkwet vervangt. Daarbij gaat het vooral om het controleren van meetsystemen die gebruikt worden bij overdracht van eigendom, zoals benzinepompen en weegschalen, maar ook van meetapparatuur voor het bepalen van een boete, zoals snelheidsmeters en ademtestapparatuur van de politie. Het NMi toetst of zulke systemen nauwkeurig, reproduceerbaar, fraudebestendig en controleerbaar zijn.

Mensenwerk
Samen met leverancier Robot Nederland werkte het korps in het kader van regulier onderhoud al wel aan een upgrade van de herkenningssoftware. Daarmee krijgen politiemedewerkers nog betere ondersteuning bij het beoordelen van overtredingen en foto’s, wat de kans op fouten verder verkleint. Maar ook bij het gebruik van de meest geavanceerde apparatuur geldt dat het mensenwerk betreft. De politie blijft in de tussentijd doorwerken met de bewuste radarapparatuur. De NMi-certificering waarborgt immers de betrouwbaarheid van het Robot MultaRadar CT-systeem en verbalisanten kunnen de uitkomsten controleren.

Beroep
In tegenstelling tot het beeld dat in de media wordt opgeroepen, zijn de radarwaarnemers van de politie gedegen opgeleid en zeer goed op de hoogte van het fenomeen reflectie. Ook weten zij wat zij moeten doen als het radarsysteem een dergelijke foto produceert. In verreweg de meeste gevallen waarbij sprake is van reflectie, kan de radarwaarnemer deze foto verwijderen. Mocht dit onverhoopt in een individueel geval niet zijn gebeurd, dan is de betrokken bestuurder te allen tijde in de gelegenheid om contact op te nemen met de politie die een evident onjuiste meting dan wel zaak kan seponeren.
Samen sterk in de hulpverlening!