Man onwel na aanhouding politie, zes agenten aangemerkt als verdachten - Den Bosch 12-01-2016

Auteur Topic: Man onwel na aanhouding politie, zes agenten aangemerkt als verdachten - Den Bosch 12-01-2016  (gelezen 4761 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1400104 date=1452941925
Het klinkt als een casus excited delirium syndrome, maar onderzoek zal dat mogen uitwijzen....

Lastig om dit zo te stellen, er zou dan sprake moeten zijn geweest van middelengebruik. Dat deze persoon na het duw en trekwerk onwel is geworden pleit wel voor een onderliggend lichamelijk probleem, in tegenstelling tot wat je zou zien bij bijvoorbeeld verstikking tijdens een aanhouding. Belangrijk hierin is dat je bij twijfel als agent niet moet verzuimen om medische hulp in te schakelen voor beoordeling en dan samenspraak te kiezen voor bijvoorbeeld snelle sedatie. In Amsterdam gaat deze samenwerking steeds beter heb ik begrepen, mede gezien de aandacht die wordt geschonken aan voorlichting over EDS en de psychiatrieauto van de RAV die in dergelijke gevallen ter plaatse komt.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: RS496 link=msg=1400092 date=1452937377
Als het er op lijkt dat de politie onnodig geweld heeft gebruikt en ten gevolge daarvan iemand overlijdt of ernstig gewond raakt lijkt het me vrij logisch dat je dat onderzoekt. Wat is het bezwaar precies?

Inderdaad. Zoals al wordt gezegd. Ik heb geen bezwaar tegen onderzoek of het geweld proportioneel en subsidiair is geweest. Waar ik wel bezwaar tegen heb is dat deze collega's meteen verdacht worden van zware mishandeling.  

Dat is de omgekeerde wereld.

Wij maken gebruik van onze bevoegdheid om geweld te gebruiken.

Dat is iets anders als de buurman die zijn buurman met een schep aanvalt om dat de schutting tien cm te hoog is. (en ja dat is een gecharcheerd voorbeeld)

Eens met Red. We wachten het af.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

guest15549

• Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1400102 date=1452940005
Grizz maakt ook geen bezwaar tegen het onderzoek, enkel de strafrechtelijk insteek. Als je begint met een tuchtrechtelijk onderzoek zal je waarschijnlijk al de nodige van de (of misschien alle) zes medewerkers kunnen wegstrepen van de lijst.

Het is voor een agent moeilijk om te verkroppen dat hij als verdachte gehoord wordt. Een agent is er juist om verdachten op te pakken en te verhoren. Als je dan zelf aan de andere kant van de verhoorkamer belandt terwijl je je werk doet is dat heel ingrijpend. Juist daarom heeft Bouman tot op hoog niveau gepleit voor een tuchtrechtelijk stelsel waarbij eerst beoordeeld wordt of het geweld rechtmatig is. Als er twijfels zijn of het geweld rechtmatig is dan wordt overgestapt op een strafrechtelijk systeem. Nu komt het veel te veel voor dat er agenten als verdachte worden aangemerkt omdat de aangehouden persoon zich beklaagt over het gebruikte geweld terwijl er achteraf niets aan de hand blijkt.

Dan heb ik het bericht verkeerd begrepen, het is me nu duidelijker ;-)

DKAG

• Forum gebruiker
Ben benieuwd wanneer het tuchtrechtelijke systeem gereed is en zo ja, uit welke leden het zal bestaan. Het zal een gedifferentieerd gebeuren moeten zijn wil met dit voldoende  geaccepteerd krijgen bij de burger zonder twijfels over objectiviteit en transparantie.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!

guest15549

• Gast
Citaat van: DKAG link=msg=1400375 date=1453103027
Ben benieuwd wanneer het tuchtrechtelijke systeem gereed is en zo ja, uit welke leden het zal bestaan. Het zal een gedifferentieerd gebeuren moeten zijn wil met dit voldoende  geaccepteerd krijgen bij de burger zonder twijfels over objectiviteit en transparantie.

"Agent A onderzoekt agent B en samen gaan ze naar het café.."

Oke, dat is wat kort door de bocht natuurlijk.. Maar het doel van zo'n systeem zou moeten zijn dat er wordt onderzocht of het gepleegde geweld strafbaar is, dus in principe hetzelfde proces als wat er nu gebeurd. Het enige verschil is dat de betrokken agent formeel gezien geen verdachte is..

Als (familie van) slachtoffer van (mogelijk) buitenproportioneel politiegeweld zou de mogelijkheid blijven bestaan om aangifte te doen en dan de OvJ te dwingen om tot vervolging over te gaan. Tenzij je daar iets voor verzint maar dat zou al snel de schijn opwekken dat incidenten in de doofpot worden gestopt.

DKAG

• Forum gebruiker
Dat is denk ik zeker kort door de bocht.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: RS496 link=msg=1400974 date=1453333617
"Agent A onderzoekt agent B en samen gaan ze naar het café.."

Oke, dat is wat kort door de bocht natuurlijk.. Maar het doel van zo'n systeem zou moeten zijn dat er wordt onderzocht of het gepleegde geweld strafbaar is, dus in principe hetzelfde proces als wat er nu gebeurd. Het enige verschil is dat de betrokken agent formeel gezien geen verdachte is..

Als (familie van) slachtoffer van (mogelijk) buitenproportioneel politiegeweld zou de mogelijkheid blijven bestaan om aangifte te doen en dan de OvJ te dwingen om tot vervolging over te gaan. Tenzij je daar iets voor verzint maar dat zou al snel de schijn opwekken dat incidenten in de doofpot worden gestopt.

"Met de tuchtrechtspraak kan de ‘eer en waardigheid’ van het beroep in stand worden gehouden."

bron: https://www.rechtspraak.nl/Hoe-werkt-het-recht/Oplossen-zonder-rechter/Tuchtrechtspraak

Tuchtrechtspraak is een bestaand en geaccepteerd middel binnen de Nederlandse Rechtspraak. Ik zie niet in waarom burgers per definitie tegen tuchtrechtspraak zouden zijn. Ik ben ieder geval voorstander want dan wordt de politieagent in een andere positie gezet tijdens de rechtspraak net als bij advocaten en medici.

Als je dat niet zou doen dan durven agenten/medici niet meer te handelen of er ontstaat consequent een heksenjacht. Overdragen aan civiel of strafrecht kan altijd.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Geen verband tussen onwel worden 48-jarige man en aanhouding door de politie
29 januari 2016 - Arrondissementsparket Oost-Brabant

Het rijksrechercheonderzoek naar de omstandigheden rond de aanhouding van een 48-jarige man uit Den Bosch is afgerond. De zes betrokken agenten worden niet langer verdacht van het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Uit het onderzoek van de Rijksrecherche kan niet geconconcludeerd worden dat er een verband bestaat tussen het handelen van de betrokken agenten bij de aanhouding en het onwel worden van de man.

Hartstilstand
De man werd op 12 januari aangehouden nadat hij agressief gedrag vertoonde in de richting van hulpverleners. Tijdens zijn aanhouding en het vervoer naar het politiebureau bleef de man zich hevig verzetten. Daarom waren er meerdere agenten nodig om hem in bedwang te houden. De 48-jarige man is na aankomst op het politiebureau overgebracht naar een observatiecel. In de observatiecel heeft de man een hartstilstand gekregen.

Omstandigheden
Vanwege de omstandigheden rond de aanhouding van de man is door de rijksrecherche een onderzoek gestart dat zich heeft gericht op de vraag of er daadwerkelijk een verband bestaat tussen het onwel worden van de man en het handelen van de politie.Het onderzoek bestond uit het spreken van getuigen, de betrokken agenten en het bestuderen van de beschibare camerabeelden.

Geen buitensporig geweld
Uit de resultaten van het onderzoek en de fysieke toestand van de man kan niet geconcludeerd worden dat er sprake is geweest van het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel bij de man door de agenten. Er is weliswaar tijdens de aanhouding fysiek geweld toegepast op de hevig verzettende man, maar uit het onderzoek kan niet worden geconcludeerd dat de betrokken politiemensen daarbij onnodig of buitensporig geweld hebben toegepast.

De man heeft inmiddels de afdeling intensive care van het ziekenhuis verlaten.

Bron: https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@92930/verband-tussen-onwel/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen