Tas doorzoeken als toezichthouder

Auteur Topic: Tas doorzoeken als toezichthouder  (gelezen 13287 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MsRox

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 16 januari 2016, 13:17:01
Een vraag over Awb.
Ben boa openbare ruimte en ook toezichthouder van de gemeente.
Ik wil de volgende casus bespreken:
Op basis van toezicht gaan wij een parkeergarage van de gemeente in. Er word de laatste tijd veel ingebroken in geparkeerde auto's in deze garage. Wij treffen op een trap een man aan. Deze man is mij ambtshalve bekend als notoire auto inbreker, fietsendief, drugsgebruiker.
Ik zie dat deze man een grote tas bij zich heeft. Ik zie ook dat hij drank nuttigt en er liggen resten van drugs op de grond. Ik vraag hem of ik in zijn tas mag kijken. In eerste instantie weigert hij. Met enige overredingskracht mag ik van hem toch in zijn tas kijken. Op het moment dat ik in een zijvak zoek en een klein plastic tasje aantref, vind de man het welletjes en wil hij zijn tas terug.
Ik voldoe hieraan, maar wil toch politie erbij. Vanwege slecht bereik kunnen we geen ondersteuning oproepen en de man moeten wij laten gaan.
Later spreekt mijn collega mij aan dat ik zijn tas niet had mogen doorzoeken. Ook een agent stelt dat ik dit niet Had mogen doen.
Ik ben echter als toezichthouder bezig, Algemene Wet Bestuursrecht. Volgens de APV mag men geen inbrekerswerktuig bij zich dragen.
Volgens Awb artikel 5:18 lid 1 en 3 (meen ik uit mijn hoofd) is een toezichthouder bevoegd zaken te onderzoeken, en verpakkingen te openen.
Stel dat ik bij die controle wel inbrekerswerktuig had aangetroffen, had ik dan een zaak gehad?
Mocht ik nu wel of niet de tas openmaken?

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2016, 14:20:46
Zoals ik het lees heb je in de tas gekeken op basis van vrijwilligheid. Dit is geen bevoegdheid, maar het 'vragen staat vrij' principe. Op het moment dat de vrijwilligheid vervalt geef je de tas weer terug. Je was dus in dat geval niet verkeerd bezig.

Als je wel inbrekerswerktuigen had aangetroffen had je de man uiteraard kunnen aanhouden voor de APV. Dan zou er op het politiebureau eventueel verder in de tas gekeken kunnen worden.
Je zegt dat er ook resten van drugs bij de man lagen. Was het geen optie geweest de man aan te houden voor de opiumwet?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2016, 14:45:09
Inderdaad. Aanhouden ovv opiumwet. Dan strafvorderlijke fouillering toepassen. Niks aangetroffen? Voorgeleiden en heenzenden.

En je kan volgens mij dan ook een pandverbod uitschrijven voor de parkeergarage.
Kun je daarna gelijk aanhouden als hij daar gewoon is.

MsRox

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2016, 21:30:58
Opiumwet ben ik niet bevoegd voor.
Eveneens niet voor het uitschrijven van een pandverbod of bekeuren wegens hinderlijk ophouden.
Staat niet in onze inzetafspraken helaas.
Het doorzoeken van de tas was wel na enige dwang van mij. Ik heb erop aangedrongen.
Uiteindelijk is de tas wel vrijwillig gegeven. Dat klopt.
Maar er waren dus achteraf personen die mij zeiden dat als ik inbrekerswerktuig had aangetroffen, deze onrechtmatig verkregen zijn en er dan dus geen zaak is.
Ik denk dat ik op basis van mijn toezichthoudende bevoegdheden het recht had om een 'zaak te onderzoeken'  en 'verpakkingen te openen'.
Hoe zou men anders de APV overtreding 'het voorhanden hebben van inbrekerswerktuig '  moeten kunnen betrappen?
Ik kende de man ambtshalve en hij bevond zich in een parkeergarage waar regelmatig ingebroken word in auto's.

Ik was erg benieuwd naar jullie reacties.
Helaas maar 2 reacties. Ik vind de discussie erg interessant en leerzaam dus meer reacties zijn altijd welkom.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2016, 21:40:46

Helaas maar 2 reacties.

Ehh. Je eerste post is pas 8 uurtjes geleden he...
Niet iedereen volgt hvf elke dag. ;)

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2016, 21:46:30
Op het moment dat hij voor jou "verdachte" is voor iets uit het strafrecht stap je over naar strafvordering en kan je dus geen gebruik maken van je Awb bevoegdheden. Dit kan alleen wanneer je als aangewezen toezichthouder voor bijvoorbeeld de drank en horecawet een controle uitvoert.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2016, 03:35:08
Citaat van: MsRox link=msg=1400114 date=1452946621
Op basis van toezicht gaan wij een parkeergarage van de gemeente in. Er word de laatste tijd veel ingebroken in geparkeerde auto's in deze garage. Wij treffen op een trap een man aan. Deze man is mij ambtshalve bekend als notoire auto inbreker, fietsendief, drugsgebruiker.
Ik zie dat deze man een grote tas bij zich heeft.

Volgens mij ben je in nu beland in een situatie waarin je de man als verdachte aanmerkt...

Citaat van: MsRox link=msg=1400114 date=1452946621
Ik ben echter als toezichthouder bezig, Algemene Wet Bestuursrecht.

Waar het om gaat is te onderkennen wanneer toezicht overgaat in opsporing.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/kennispartners/bestuursacademie-nederland/de-cautie-in-het-bestuursrecht.9469851.lynkx

Wat mij zo bevreemd is dat dit soort vragen hier regelmatig door toezichthouders/(B)OA's gesteld worden, daar waar ik zou verwachten dat zij binnen hun eigen organisatie hier (goed) op getraind worden en er binnen die organisatie(s) kennis met elkaar gedeeld wordt en men deze vragen intern kan stellen.

Boa Domein 1

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2016, 12:55:16
Citaat van: MsRox link=msg=1400198 date=1452976258
Eveneens niet voor het uitschrijven van een pandverbod of bekeuren wegens hinderlijk ophouden.
Het doorzoeken van de tas was wel na enige dwang van mij. Ik heb erop aangedrongen.
Maar er waren dus achteraf personen die mij zeiden dat als ik inbrekerswerktuig had aangetroffen, deze onrechtmatig verkregen zijn en er dan dus geen zaak is.
Ik denk dat ik op basis van mijn toezichthoudende bevoegdheden het recht had om een 'zaak te onderzoeken'  en 'verpakkingen te openen'.
Hoe zou men anders de APV overtreding 'het voorhanden hebben van inbrekerswerktuig '  moeten kunnen betrappen?
Ik kende de man ambtshalve en hij bevond zich in een parkeergarage waar regelmatig ingebroken word in auto's.

Helaas maar 2 reacties. Ik vind de discussie erg interessant en leerzaam dus meer reacties zijn altijd welkom.

Hoezo niet bevoegd voor hinderlijk ophouden? Wat staat er in jullie APV over '' Zich zonder redelijk doel ophouden '' + '' Alcoholhoudende drank voorhanden hebben / nuttigen'' + '' Drugsoverlast ''?? Dit zijn toch zomaar enkele overtredingen om iemand uit de ''parkeergarage'' te weren of te doen verwijderen.

Voor wat betreft het onderzoeken van de tas ben je bevoegd, let wel op dat er concrete omstandigheden aanwezig moeten zijn. Het louter dat daar iemand zit is hiervoor niet voldoende!

*Toezichthouder / bevoegdheden uit Algemene wet bestuursrecht
In art. 5:11 Awb wordt bepaald wat onder ‘toezichthouder’ wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. In dit geval de APV

*Een toezichthouder kan aldus beschikken over de toezichthoudende bevoegdheden uit de Awb. Let in dit kader dan wel op dat de bevoegdheid van art. 5.19 Awb tot onderzoek van het vervoermiddel of de lading géén bevoegdheid tot doorzoeking geeft en dat voor onderzoek van de lading extra eisen gesteld worden: naar de lading mag uitsluitend een onderzoek ingesteld worden indien naar het redelijk oordeel van de toezichthouder zaken worden vervoerd met betrekking waartoe die toezichthouder een toezichthoudende taak heeft APV. Géén bevoegdheid dus om ieder voertuig / tas naar willekeur te onderzoeken op lading (inbrekerswerktuigen): de toezichthouder mag daarnaar uitsluitend een onderzoek instellen als hij op basis van feiten en/of omstandigheden tot het redelijk oordeel kan komen dat zich mogelijk (meer) inbrekerswerktuigen in het voertuig / tas bevinden.

de doorzoeking van de tas moet wel echt nodig zijn voor de geconstateerde overtreding uit de APV: uitsluitend als er een redelijk vermoeden bestaat dat zich in de tas nog meer voorwerpen bevinden om ‘in te breken’ kan doorzoeking van de tas plaatsvinden. In het pv zal vermeld moeten worden op basis van welke feiten of omstandigheden de opsp. ambt. tot dat vermoeden is gekomen. Denk bijv. aan:

hoeveelheid en aard aangetroffen voorwerpen (schroevendraaiers, breekijzers, bivakmutsen, handschoenen, beitels, flippers, boortjes, boorapparatuur, tassen, lakens, valse sleutels, draai-, lift- en trekmechanismen, enz. enz.);
    de plaats van die voorwerpen (in de kleding van de verdachte, in een meegedragen plastic zak, in het vervoermiddel, enz.);
    de nachtelijke uren;
    de bijzondere locatie (al dan niet afgezet tegen woonplaats verdachte )
    de hoeveelheid inbraken in de wijk waarin de verdachte is aangetroffen;
    ambtshalve bekende inbreker / veelpleger;
    gedrag en/of verklaring verdachte / medeverdachte / inzittende(n) voertuig, enz.

Redenen van wetenschap:

Is het een buurt waar veel wordt ingebroken?
    Gedrag van verdachte (rondrijden/lopen, belangstelling voor woning, over schutting kijken, in tuin lopen, door poortjes lopen, enz. enz.)?
    Waar is verdachte aangetroffen (eventueel foto’s bijvoegen)?
    Tijdstip aantreffen verdachte?
    Wat had de verdachte aan inbrekersgereedschap bij zich?
    Wat heeft verdachte verklaard over voorgaande punten?
    Ambtshalve bekende verdachte, zo ja waarvan en waarvoor?
    Enz.

Gr ;)

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2016, 17:18:01
Citaat van: MsRox link=msg=1400198 date=1452976258

Of je bevoegd bent voor de opiumwet is niet van toepassing. Er is sprake van een verdachte en iedereen mag op heterdaad een verdachte aanhouden, zelfs een burger.
Op het moment dat je dan de verdachte overdraagt aan de politie vertel je je bevindingen waarop de politie strafrechtelijk onderzoek kan doen naar de tas.
Bewijs wat wordt verkregen op basis van vrijwilligheid is rechtmatig verkregen. Omdat ik vanaf hier niet kan bepalen in hoeverre het aandringen de vrijwilligheid heeft geschaad, kan ik ook niet vaststellen of er wel of geen sprake was van vrijwilligheid. Mocht dat niet zo zien, dan gaat de uitleg van Boa Domein 1 op. Maar, dus heel simpel te voorkomen door de verdachte aan te houden.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2016, 19:08:11
Citaat van: Dion link=msg=1400294 date=1453047481
Er is sprake van een verdachte en iedereen mag op heterdaad een verdachte aanhouden, zelfs een burger.

Alleen is hier helemaal geen sprake van heterdaad!