Tas doorzoeken als toezichthouder

Auteur Topic: Tas doorzoeken als toezichthouder  (gelezen 13203 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2016, 19:21:16
Citaat van: scorpio link=msg=1400307 date=1453054091
Alleen is hier helemaal geen sprake van heterdaad!
Wel ihkv de opiumwet.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2016, 19:25:13
Ga jij nu beweren dat een BOA, die niet bevoegd is voor de Opiumwet, het uitschrijven van een pandverbod of bekeuren wegens hinderlijk ophouden, wel iemand zou mogen aanhouden omdat er iets in de APV staat en hij/zij als burger het recht heeft om iemand op heterdaad aan te houden voor die feiten, omdat hij de persoon verdacht vond ivm de vele inbraken die er zijn en deze een grote tas bij zich had waar hij graag even in wil kijken?

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2016, 19:38:42
Ik heb het niet over de APV of een pandverbod. TS verklaart resten van drugs te zien. Het gebruiken en voorhanden hebben van drugs zijn volgens de Opiumwet strafbare feiten. Iemand waarvan je een redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit heb, is een verdachte. En verdachten mogen door een ieder op heterdaad worden aangehouden. Of TS nu bevoegd is voor de opiumwet of niet..

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2016, 19:48:59
Citaat van: Dion link=msg=1400317 date=1453055922
Ik heb het niet over de APV of een pandverbod. TS verklaart resten van drugs te zien. Het gebruiken en voorhanden hebben van drugs zijn volgens de Opiumwet strafbare feiten. Iemand waarvan je een redelijk vermoeden van schuld aan een strafbaar feit heb, is een verdachte. En verdachten mogen door een ieder op heterdaad worden aangehouden. Of TS nu bevoegd is voor de opiumwet of niet..

BOA's die wel bevoegd zijn die mogen een boete uitschrijven, BOA's die niet bevoegd zijn mogen wat jou betreft gewoon aan gaan houden. Dit lijkt me nu niet echt de bedoeling te zijn! Als de gemeente de bedoeling had dat deze BOA's zich met deze problematiek bezig zouden houden, dan hadden ze daar wel bevoegd voor geweest.

Het lijkt het mij handiger dat men de politie in kennis stelt in plaats van zelf aan te houden (met alle risico's van dien) en dan moet vervolgens ook de politie komen. Dan kunnen zij bepalen wat er gedaan moet worden, en dan kan de BOA weer verder gaan met waar hij/zij voor aangesteld is.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2016, 10:36:49
Ik denk niet dat het verstandig is om op heterdaad alszijnde burger aan te houden als je als BOA niet bevoegd bent. Het komt de samenwerking met de collega's van de politie niet ten goede, en zoals Scorpio al aangeeft is het niet de bedoeling, aangezien het niet tot je takenpakket hoort.

Gemeente stellen vaak een takenpakket samen voor een BOA. Zo zijn de BOA's van parkeertoezicht in de gemeente waar ik werk wettelijk gezien voor alles bevoegd wat in domein 1 valt. Echter verbied de leiding hun om te schrijven of te handelen op feiten die niks met parkeren te maken heeft. Dan is het dus ook al helemaal niet de bedoeling om als burger aan te houden.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2016, 11:08:27
Dus je laat een winkeldief of autoinbreker lopen?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2016, 11:40:23
Citaat van: MsRox link=msg=1400198 date=1452976258
Het doorzoeken van de tas was wel na enige dwang van mij. Ik heb erop aangedrongen.
Uiteindelijk is de tas wel vrijwillig gegeven. Dat klopt.

Mag ik even opmerken dat hier geen sprake is van vrijwilligheid? Als je enige dwang moet uitvoeren op een persoon om zijn tas af te geven spreek je niet meer over vrijwilligheid.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2016, 13:42:00
Citaat van: DiNozzo link=msg=1400393 date=1453111707
Dus je laat een winkeldief of autoinbreker lopen?

Nee, maar dat vind ik een andere situatie als een persoon aanhouden als burger omdat hij of zij ergens zit en er liggen resten van drugs naast hem. Opiumgebruik is niet onze taak.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2016, 13:51:14
Citaat van: scorpio link=msg=1400321 date=1453056539
BOA's die wel bevoegd zijn die mogen een boete uitschrijven, BOA's die niet bevoegd zijn mogen wat jou betreft gewoon aan gaan houden. Dit lijkt me nu niet echt de bedoeling te zijn! Als de gemeente de bedoeling had dat deze BOA's zich met deze problematiek bezig zouden houden, dan hadden ze daar wel bevoegd voor geweest.

Het lijkt het mij handiger dat men de politie in kennis stelt in plaats van zelf aan te houden (met alle risico's van dien) en dan moet vervolgens ook de politie komen. Dan kunnen zij bepalen wat er gedaan moet worden, en dan kan de BOA weer verder gaan met waar hij/zij voor aangesteld is.

Citaat van: Rutger1 link=msg=1400389 date=1453109809
Ik denk niet dat het verstandig is om op heterdaad alszijnde burger aan te houden als je als BOA niet bevoegd bent. Het komt de samenwerking met de collega's van de politie niet ten goede, en zoals Scorpio al aangeeft is het niet de bedoeling, aangezien het niet tot je takenpakket hoort.

Gemeente stellen vaak een takenpakket samen voor een BOA. Zo zijn de BOA's van parkeertoezicht in de gemeente waar ik werk wettelijk gezien voor alles bevoegd wat in domein 1 valt. Echter verbied de leiding hun om te schrijven of te handelen op feiten die niks met parkeren te maken heeft. Dan is het dus ook al helemaal niet de bedoeling om als burger aan te houden.

De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen. Het enige relevante is het recht. Redeneer even vanuit de persoon. Om als BOA je bevoegdheden toe te mogen passen moet je bevoegd zijn voor het strafbare feit waarvoor je die bevoegdheden inzet. In sommige situaties ben je niet als BOA bevoegd, maar ben je als eenieder toch bevoegd. In zo'n situatie mag je vervolgens géén gebruik maken van je BOA-bevoegdheden. Wat dat betreft heeft Dion gewoon gelijk.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2016, 14:22:19
Dion heeft zeker gelijk. Het mag. Vraag is echter of het in deze casus wenselijk is?