Ik zie regelmatig artikelen waarin staat dat de EHBO'er Naloxone neusspray mag toedienen bij vermoeden van overdosis drugsgebruik.
Wat is de gang van zaken in Nederland/België?
Ik heb er geen probleem als EHBO-ers de neusspray in de vuilnisbak gooien omdat Narcan IM effectiever is.
Het zal alleen effecten van opiaten omkeren (bijv. morfine, codeine, heroine en in USA vermoedelijk de grootste boosdoener ZohydroER (in NL en volgens mij ook in Belgie geen toegelaten medicijn maar een verboden middel op de 'hard drugs lijst')).
Als er sprake is van meerdere stoffen bijv. opiaten in combinatie met alcohol, cocaine, amfetamine, benzodiapines ben je niet uit de problemen door Narcan toe te dienen.
Het bovenstaande zegt dat het geen wondermiddel is echter is het een veilig middel om toe te dienen als iemand niet meer ademt door een overdosis. Als het veroorzaakt wordt door opiaten heb je kans dat ademhaling terug zal keren. De EHBO-er moet wel rekening houden met een 'feestje' bij een aantal van deze slachtoffers zodra ze weer door Narcan terugkeren naar onze wereld
.