Het recept moet van een geregistreerde arts uit het land van herkomst zijn. Veel internetmedicijnenboeren verkopen geneesmiddelen en voorzien het van een recept van een geregistreerde arts in Vanuatu. Deze recepten worden in Qatar niet meer geaccepteerd tenzij je inwoner bent van Vanuatu en kan aantonen dat je deze arts daadwerkelijk hebt bezocht.
In feite is de handel in medicijnen via internet off-topic, echter is het ook relevant voor Nederland. Receptplichtige medicijnen komen via de post probleemloos Nederland binnen. Enkele maanden geleden vernam ik dat een Nederlandse jongen op de luchthaven was aangehouden omdat hij een forse hoeveelheid medicijnen bij zich had. Het ging om medicijnen die hij op eigen initiatief al langere tijd bestelde via een website op internet. Het was voor mij ook duidelijk zichtbaar dat hij deze medicatie al geruime tijd gebruikte. Bij iedere aflevering per post zat een recept, in dit geval ook van een staatje in Oceanie. Het gaat dan om een A4-tje waar de bestelde medicijnen in zijn getikt vermoedelijk door het internetbedrijf met de naam en voorgedrukte handtekening van een arts.
Bij deze jongen ging het om androcur 50 mg en progynova 2mg. In Nederland heeft hij een poging gedaan via zijn eigen huisarts en later via VUmc om deze medicijnen te krijgen. De huisarts en VUmc hebben hem deze medicatie niet willen voorschrijven. Na de weigering heeft hij besloten het zelf te bestellen via internet. Hij heeft ook zelf de dosering bepaalt; 3 maal daags progynova 2mg en 2 maal daags androcur 50 mg. Beide medicijnen geen opiaten of sedativa.
In Qatar en Nederland zijn beide medicijnen receptplichting. Na een gesprek met mensen van de politie, een medewerker van de Nederlandse ambassade en de jongen heb ik besloten om een recept uit te schrijven voor progynova 1 mg ipv 2mg (2 maal daags ipv 3 maal daags) en geweigerd hem een recept te geven voor androcur. Ik heb hem een hoeveelheid voorgeschreven voor de periode van voorgenomen verblijf in Qatar en de terugreis naar Nederland. De politie heeft besloten hem vervolgens vrij te laten.
Hij is er niet mee akkoord gegaan omdat hij van mening was niet zonder deze medicatie te kunnen. Hij heeft besloten om de luchthaven niet te verlaten om zo spoedig weer terug te keren naar Nederland waar hij deze medicatie wel 'mocht en kan' gebruiken.