Als je alleen je EHV'ers wilt opleiden met de aangeboden lesstof van de twee kruizen omdat dit voor lekenhulpverleners genoeg is is dat prima. Interesse voor gebruik van Naloxon past daar niet in...
Als je als instructeur je niet verder verdiept in de materie anders dan de lesstof die je "moet" gebruiken van de twee kruizen is de instructeur een slechte instructeur.
RemRoof
Als je het niet interessant vindt, dan lees je het toch niet. Zeker als je niet verder wilt kijken dan je OK of RK boekjes.
Nieuwe methodieken en inzichten geven altijd weerstand, juist bij die groepen die (volledig) vastgeroest zitten in hun (werk)omgeving en denken.
"Ik doe het al jaren zo, het gaat altijd goed, dus waarom zou ik dan veranderen" mentaliteit. Ook een deel angst voor het "onbekende" wat afwijkt van wat hun ooit is aangeleerd speelt een grote rol. Dus verzetten hele volksstammen zich tegen elke vorm van vernieuwing. Met name in de EHBO wereld in Nederland is dat heel sterk.
In Nederland zitten de ehbo-instructeurs van de twee kruizen al meerdere decennia vastgeroest in hun eigen door het OK gedicteerde ehbo wereldje en hierdoor geen andere ehbo opleidingen willen, mogen en/of kunnen verzorgen.
Gevolg is dat bijna alle ehbo-ers in Nederland vastgeroest blijven in het laagdrempelige OK en RK opleidingsregime en alles daar buiten niet willen en/of kunnen accepteren.
Slecht is wellicht ook niet het juiste woord, in een OK of RK omgeving verzorgen OK en RK ehbo-instructeurs ongetwijfeld op het OK en RK niveau uitstekend ehbo lessen.
Voor de doelgroepen van algemene EHBO is het OK en RK prima. Daarbuiten is het voor de meeste OK en RK ehbo-instructeurs te lastig, te moeilijk en/of kennelijk onmogelijk om iets buiten het OK en RK te doen om hun kennis en hun vaardigheden te verhogen. Dat is voornamelijk een mentaliteitskwestie, het niet willen veranderen.
Ik ben voorstander voor het gebruik van Naloxone neusspray door EHBO-ers bij (het vermoeden van) overdosis drugsgebruik. Onder voorwaarde dat de ehbo-er deugdelijk is opgeleid in het hanteren van de ABCDE methodiek.