Gebruik van Naloxon door EHBO'ers

Auteur Topic: Gebruik van Naloxon door EHBO'ers  (gelezen 26435 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 2 februari 2016, 16:57:10
Citaat van: Achterkamp link=msg=1402202 date=1453881689

Ik ben voorstander voor het gebruik van Naloxone neusspray door EHBO-ers bij (het vermoeden van) overdosis drugsgebruik.

Achterkamp,

Nog steeds erg benieuwd naar je motivatie.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 6 februari 2016, 07:39:00
Citaat van: Expert link=msg=1403619 date=1454428630
Achterkamp,

Ik ook, Achterkamp!

oma

• Senior gebruiker

oma

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 9 februari 2016, 14:50:24
Citaat van: Expert link=msg=1403619 date=1454428630
Achterkamp,

Heeft Achterkamp je een PB verzonden met zijn motivatie?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #74 Gepost op: 9 februari 2016, 17:22:39
Citaat van: oma link=msg=1405258 date=1455025824

Heeft Achterkamp je een PB verzonden met zijn motivatie?

Neen, ik heb hem wel een PB gestuurd, maar helaas geen enkele reactie tot dusver.

Het is zeer storend wanneer mensen wel een mening verkondigen op een openbaar forum, maar desgevraagd niet bereid zijn een toelichting te geven.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #75 Gepost op: 9 februari 2016, 18:09:32
Ter informatie:

Kijkend naar de gegevens van het CBS in Statline en nemende een zeer brede definitie van wat mogelijk een opioide overdosis kan zijn geweest (al dan niet opzettelijk of niet bepaald) kom ik voor 2013 (het laatste complete jaar) op een maximaal aantal van ongeveer 130 casussen waarin narcan/naloxone mogelijk een toepassing had gehad.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #76 Gepost op: 9 februari 2016, 20:13:25
Citaat van: Expert link=msg=1405295 date=1455034959
Neen, ik heb hem wel een PB gestuurd, maar helaas geen enkele reactie tot dusver.

Het is zeer storend wanneer mensen wel een mening verkondigen op een openbaar forum, maar desgevraagd niet bereid zijn een toelichting te geven.

Zeker storend. Maar steeds hier naar hem blijven roepen en vragen helpt ook niets helaas. Ik moet zeggen dat ik dat ook erg storend vind. Als de betreffende poster het niet gelezen heeft ziet hij het wel na het eerste berichtje. En als hij niet meer van plan is te reageren, hoe vervelend ook, gaan al die berichtjes niet helpen.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

oma

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 10 februari 2016, 05:40:56
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1405340 date=1455045205
Zeker storend. Maar steeds hier naar hem blijven roepen en vragen helpt ook niets helaas. Ik moet zeggen dat ik dat ook erg storend vind. Als de betreffende poster het niet gelezen heeft ziet hij het wel na het eerste berichtje. En als hij niet meer van plan is te reageren, hoe vervelend ook, gaan al die berichtjes niet helpen.  ;)

Gelukkig zijn we het er over eens dat het storend is. Het werkt echter wel op een gelijke manier zoals het ook gaat als je je rekening niet wil betalen. Eerst probeer je zelf door netjes te verzoeken iemand te bewegen om te betalen cq antwoord te geven daarna geef je het uit handen. Het moderatorteam en andere leden kunnen zien dat deelnemers aan deze discussie bij herhaling Achterkamp verzocht hebben om zijn opmerkelijke stelling nader toe te lichten. De termijn van antwoorden lijkt mij inmiddels wel verstreken. Het moderatorteam kan weten dat dit niet de eerste keer is aangezien forumlid Achterkamp dit al vaker heeft gedaan. Het verstoren van de discussie is in zijn geval niet meer incidenteel maar structureel geworden. Het is dan aan het moderatorteam om alle andere forumleden die zich storen aan dit gedrag en de daarop volgende aanmaningen van andere discussiedeelnemers te vrijwaren van deze ellende.

Het zal mij meestal een rotzorg zijn als iemand op een forum geen antwoord meer wil geven. Achterkamp beschouw ik als een levensgevaarlijke toetsenbordridder door zijn uitspraken op een forum waar veel EHBO-ers en hulpverleners komen. Ik wil daarom graag antwoord waardoor we in staat zijn deze discussie af te sluiten met een eenduidig en helder antwoord.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 10 februari 2016, 05:59:05
Citaat van: Golly link=msg=1405314 date=1455037772
Ter informatie:

Kijkend naar de gegevens van het CBS in Statline en nemende een zeer brede definitie van wat mogelijk een opioide overdosis kan zijn geweest (al dan niet opzettelijk of niet bepaald) kom ik voor 2013 (het laatste complete jaar) op een maximaal aantal van ongeveer 130 casussen waarin narcan/naloxone mogelijk een toepassing had gehad.

Je kan ook zeggen dat bij deze brede groep flumazenil of nog beter de combinatie narcan/flumazenil mogelijk levensreddend had kunnen zijn.

Narcan is alleen zinvol bij een zuivere opiatenoverdosering, ongeacht of het accidenteel of tentamen suicidii is.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #79 Gepost op: 10 februari 2016, 19:48:32
Interessant, ik was niet op de hoogte van het bestaan van flumazenil.

Mijn doel was niet het nut van naloxone door niet zorgverleners te bekrachtigen of ontkrachten, ik wilde slechts aangeven wat maximaal de schaal van toepassing zou kunnen zijn (leven zou mogelijk gered kunnen worden omdat overleden aan overdosering) op basis van de CBS gegevens die niet heel specifiek zijn.

Ik wilde het in perspectief zetten met anafylaxe overlijdens en de epipen/anapen (zo'n ander mogelijk levensreddend middel waar wel eens over wordt gesproken) maar helaas lukte het mij niet deze gegevens uit statline te halen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis