Interessant, ik was niet op de hoogte van het bestaan van flumazenil.
Mijn doel was niet het nut van naloxone door niet zorgverleners te bekrachtigen of ontkrachten, ik wilde slechts aangeven wat maximaal de schaal van toepassing zou kunnen zijn (leven zou mogelijk gered kunnen worden omdat overleden aan overdosering) op basis van de CBS gegevens die niet heel specifiek zijn.
Ik wilde het in perspectief zetten met anafylaxe overlijdens en de epipen/anapen (zo'n ander mogelijk levensreddend middel waar wel eens over wordt gesproken) maar helaas lukte het mij niet deze gegevens uit statline te halen.
Goede registratie is ook van belang omdat je anders niet weet of je in je land een probleem hebt en niet weet hoe groot je probleem precies is. Als je niet weet hoe groot je probleem is lukt het je ook niet om te bepalen of de hulp van burgers bijv. met Naloxon van toegevoegde waarde kan zijn.
Ik ben blij om te lezen dat een gezondheidswetenschapper ook niet in staat is om iets te zinnigs te kunnen concluderen op basis van de beschikbare gegevens in Nederland.
Flumazenil is een competitieve, krachtige antagonist voor centrale effecten van benzodiazepinen (bijv. Rohypnol, lorazepam, dormicum, oxazepam, librium, enz). Bij TS zie je vaak dat er sprake is van combinatiegebruik van opiaten en benzodiazepinen. Je begint met bolus Naloxon en blijft het herhalen, als er na 10 mg geen effect waarneembaar kan je een bolus Flumazenil geven en het om de 2 minuten herhalen.
Ik heb geen idee of het in NL een ambulancemedicijn is, bij ons is het een medicijn dat in de kofferbak ligt van de equivalenten van de NLse MMT-arts.