Gebruik van Naloxon door EHBO'ers

Auteur Topic: Gebruik van Naloxon door EHBO'ers  (gelezen 26433 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #80 Gepost op: 10 februari 2016, 20:13:49
Ter verheldering het volgende:
http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=7233&D1=1634,1652,1702&D2=1-2&D3=0&D4=14-18&HD=160210-2012&HDR=G2,G3,T&STB=G1

Na het napluizen van de ICD-10 coderingen de selectie nog strakker kunnen maken. Overigens bevat de categorie ICD-10 T40 naast opiaten ook niet opiaten waaronder bijvoorbeeld LSD en cannabis(derivaten), waar naloxon niet op werkt.
http://class.who-fic.nl/browser.aspx?scheme=ICD10-nl.cla
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

oma

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 11 februari 2016, 05:33:22
Citaat van: Golly link=msg=1405565 date=1455130112
Interessant, ik was niet op de hoogte van het bestaan van flumazenil.

Mijn doel was niet het nut van naloxone door niet zorgverleners te bekrachtigen of ontkrachten, ik wilde slechts aangeven wat maximaal de schaal van toepassing zou kunnen zijn (leven zou mogelijk gered kunnen worden omdat overleden aan overdosering) op basis van de CBS gegevens die niet heel specifiek zijn.

Ik wilde het in perspectief zetten met anafylaxe overlijdens en de epipen/anapen (zo'n ander mogelijk levensreddend middel waar wel eens over wordt gesproken) maar helaas lukte het mij niet deze gegevens uit statline te halen.

Goede registratie is ook van belang omdat je anders niet weet of je in je land een probleem hebt en niet weet hoe groot je probleem precies is. Als je niet weet hoe groot je probleem is lukt het je ook niet om te bepalen of de hulp van burgers bijv. met Naloxon van toegevoegde waarde kan zijn.

Ik ben blij om te lezen dat een gezondheidswetenschapper ook niet in staat is om iets te zinnigs te kunnen concluderen op basis van de beschikbare gegevens in Nederland.

Flumazenil is een competitieve, krachtige antagonist voor centrale effecten van benzodiazepinen (bijv. Rohypnol, lorazepam, dormicum, oxazepam, librium, enz). Bij TS zie je vaak dat er sprake is van combinatiegebruik van opiaten en benzodiazepinen. Je begint met bolus Naloxon en blijft het herhalen, als er na 10 mg geen effect waarneembaar kan je een bolus Flumazenil geven en het om de 2 minuten herhalen.

Ik heb geen idee of het in NL een ambulancemedicijn is, bij ons is het een medicijn dat in de kofferbak ligt van de equivalenten van de NLse MMT-arts.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 11 februari 2016, 08:40:26
Gelukkig zijn we het er over eens dat het storend is. Het werkt echter wel op een gelijke manier zoals het ook gaat als je je rekening niet wil betalen. Eerst probeer je zelf door netjes te verzoeken iemand te bewegen om te betalen cq antwoord te geven daarna geef je het uit handen. Het moderatorteam en andere leden kunnen zien dat deelnemers aan deze discussie bij herhaling Achterkamp verzocht hebben om zijn opmerkelijke stelling nader toe te lichten. De termijn van antwoorden lijkt mij inmiddels wel verstreken. Het moderatorteam kan weten dat dit niet de eerste keer is aangezien forumlid Achterkamp dit al vaker heeft gedaan. Het verstoren van de discussie is in zijn geval niet meer incidenteel maar structureel geworden. Het is dan aan het moderatorteam om alle andere forumleden die zich storen aan dit gedrag en de daarop volgende aanmaningen van andere discussiedeelnemers te vrijwaren van deze ellende.

Het zal mij meestal een rotzorg zijn als iemand op een forum geen antwoord meer wil geven. Achterkamp beschouw ik als een levensgevaarlijke toetsenbordridder door zijn uitspraken op een forum waar veel EHBO-ers en hulpverleners komen. Ik wil daarom graag antwoord waardoor we in staat zijn deze discussie af te sluiten met een eenduidig en helder antwoord.
Dit is prachtig voorbeeld van zelfregulering door de leden zelf. Hierdoor hoeft het Mod team niet in actie te komen. Mijn complimenten!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 11 februari 2016, 08:41:54
Goede registratie is ook van belang omdat je anders niet weet of je in je land een probleem hebt en niet weet hoe groot je probleem precies is. Als je niet weet hoe groot je probleem is lukt het je ook niet om te bepalen of de hulp van burgers bijv. met Naloxon van toegevoegde waarde kan zijn.

Ik ben blij om te lezen dat een gezondheidswetenschapper ook niet in staat is om iets te zinnigs te kunnen concluderen op basis van de beschikbare gegevens in Nederland.

Flumazenil is een competitieve, krachtige antagonist voor centrale effecten van benzodiazepinen (bijv. Rohypnol, lorazepam, dormicum, oxazepam, librium, enz). Bij TS zie je vaak dat er sprake is van combinatiegebruik van opiaten en benzodiazepinen. Je begint met bolus Naloxon en blijft het herhalen, als er na 10 mg geen effect waarneembaar kan je een bolus Flumazenil geven en het om de 2 minuten herhalen.

Ik heb geen idee of het in NL een ambulancemedicijn is, bij ons is het een medicijn dat in de kofferbak ligt van de equivalenten van de NLse MMT-arts.
Flumazenil is sinds het verschijnen van LPA 8 geen middel meer in de ambulancezorg. Daarvoor wel.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #84 Gepost op: 11 februari 2016, 10:06:01
Citaat van: CM link=msg=1405670 date=1455176514
Flumazenil is sinds het verschijnen van LPA 8 geen middel meer in de ambulancezorg. Daarvoor wel.

Welke beargumentatie is er gebruikt om dit middel in LPA8 eruit te halen? Beschikt het MMT nog wel over dit medicijn?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #85 Gepost op: 11 februari 2016, 13:29:21
Citaat van: oma link=msg=1405645 date=1455165202

Ik kan niet goed inschatten wat de waarde is van de CBS gegevens daar ze niet specifiek genoeg zijn. Zoals gezegd blijken data over overlijden aan anafylaxe niet te vinden, en zijn de categorieën te breed. Daarbij registreren zij op basis van de reden van overlijden op het doodsoorzaakverklaring die de behandelend arts/gemeentelijk lijkschouwer heeft ingevuld,welke digitaal worden omgezet in de ICD-10 codes, hier zit een foutmarge in.
In Statline zijn niet alle ICD-10 codes te vinden en worden er andere codes aan ICD10 descripties gegeven dan de ICD-10 zelf doet.
Dat maakt het er niet makkelijker op ::)

Hoe wordt dit in Qatar aangepakt Oma?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

oma

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 11 februari 2016, 13:53:11
Citaat van: Golly link=msg=1405733 date=1455193761
Ik kan niet goed inschatten wat de waarde is van de CBS gegevens daar ze niet specifiek genoeg zijn. Zoals gezegd blijken data over overlijden aan anafylaxe niet te vinden, en zijn de categorieën te breed. Daarbij registreren zij op basis van de reden van overlijden op het doodsoorzaakverklaring die de behandelend arts/gemeentelijk lijkschouwer heeft ingevuld,welke digitaal worden omgezet in de ICD-10 codes, hier zit een foutmarge in.
In Statline zijn niet alle ICD-10 codes te vinden en worden er andere codes aan ICD10 descripties gegeven dan de ICD-10 zelf doet.
Dat maakt het er niet makkelijker op ::)

Hoe wordt dit in Qatar aangepakt Oma?

In Qatar mogen artsen niemand dood verklaren. Wij mogen alleen een briefje afgeven dat tekenen van leven ontbreken. Het briefje is het ticket naar de patholoog-anatomen die vervolgens de doodsoorzaak vast stellen en iemand juridisch doodverklaren. Als er vermoeden is van niet-natuurlijk overlijden bepaalt de openbaar aanklager de vervolgstappen. Als het een natuurlijk overlijden is verzorgt het mortuary hospital de vrijgave van het lichaam. In Qatar is bijna iedereen buitenlander waardoor vrijgave via een ambassade moet.

Ik vind het een geweldig systeem omdat men goed in beeld heeft waardoor mensen overlijden in het land maar ook zorgt dat (oude) dokters kunnen leren. Ambulancewerk is vreselijk lastig. Ik maak regelmatig mee dat mensen niet meer leven of sterven terwijl je probeert het leven te redden. Ik heb op zijn Hollands vaak wel een idee dat iemand dood is gegaan door ouderdom of dat het wel een hartstilstand geweest zou zijn maar inmiddels te vaak een obductieverslag gelezen waarbij ik dacht "oma toch".

Ik heb hier zelfs ontdekt dat er oude mensen sterven waarbij er geen enkele reden is om te denken aan een misdrijf tot de patholoog aan de slag is geweest. Het komt voor dat iemand medicatie in bloed heeft terwijl het niet aan hem was voorgeschreven. Ik denk dat er in Nederland ook meer dan genoeg mensen onder de zoden gaan omdat we denken dat het ouderdom was terwijl er sprake kan zijn van zelfmoord of een zeer ernstig misdrijf.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #87 Gepost op: 11 februari 2016, 16:02:57
Interessant! Ondergaat elke overledene een obductie of zijn er omstandigheden waarbij dit niet moet (overlijden aan kanker bijvoorbeeld)?
Hoe hangt dit samen met religies die aldanniet eisen stellen aan wel/geen obductie en snelle "begrafenis"?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 11 februari 2016, 16:54:22
Citaat van: Golly link=msg=1405778 date=1455202977
Interessant! Ondergaat elke overledene een obductie of zijn er omstandigheden waarbij dit niet moet (overlijden aan kanker bijvoorbeeld)?
Hoe hangt dit samen met religies die aldanniet eisen stellen aan wel/geen obductie en snelle "begrafenis"?

De patholoog beslist of het kan zonder obductie, bij terminale kankerpatienten volstaat meestal het medisch dossier. Bij overleden traumapatienten bijvoorbeeld niet. Ik ben blij dat de pathologen hier obducties uitvoeren en niet roepen dat je een lijk ook door de CT-scanner kan schuiven en daardoor precies hetzelfde weet.

In traumacentrum hebben we vaak al genoeg CT beelden maar weten we ook niet altijd waar iemand aan overleden is. Obductieverslagen van traumapatienten worden bij ons altijd door de trauma surgery section vergeleken met het dossier. We hebben al een regel dat er bij iedere traumapatient een tweede chirurg nogmaals alle beschikbare informatie moet herbeoordelen omdat het kan dat de eerste chirurg letsel gemist heeft.

Dankzij obductieverslagen weten we dat we nog steeds letsel missen, het gaat dan niet om ernstig letsel maar wel om letsel dat we hadden moeten weten omdat het als de patient in leven was gebleven medische behandeling had vereist.

Wij vinden het ook belangrijk dat we binnen de trauma surgery section weten waaraan slachtoffers zijn overleden die van de prehospitale chirurgen (bij de ambulancedienst) de PLE verklaring krijgen. Het zijn de slachtoffers die 'op slag dood' zijn of overlijden tijdens de behandeling on-scene of in de ambulance onderweg naar de SEH.

Golly

• Senior gebruiker
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #89 Gepost op: 11 februari 2016, 17:08:45
Klinkt als een goede strategie om zorg te blijven verbeteren!
Gelden deze regels ook voor overlijdens thuis?