Zoals de naam al doet denken: Een vacuüm of in ieder geval onderdruk (niet bloeddruk) vanaf de mond & neus tot verstopping in de luchtpijp. Met een Heimlich-greep doe je het andersom: Een overdruk vanaf de longen tot verstopping in de luchtpijp. Beide met blijkbaar hetzelfde gewenste effect: De verstopping via de keelholte naar buiten werken.
Bij een Heimlich-greep heb je dus de (over)druk in de longen, bij de LifeVac een onderdruk in de keelholte. Wanneer de verstopping naar boven/buiten komt, valt in beide gevallen de druk grotendeels weg omdat er een (veel) groter volume beschikbaar is voor deze druk. Ik verwacht dat de schade in de longen mee valt. Braken is een mogelijk bijeffect van de LifeVac, omdat door de onderdruk in de keelholte ook de slokdarm & maag samengeknepen kan worden.
Wat schadelijker is? Geen idee, maar blijven stikken omdat er anders nevenschade ontstaat lijkt mij minder prettig.
Jeetje, net filmpje grotendeels gekeken van de site. Maar echt easy in gebruik is het niet vind ik.
Wat vind je niet gemakkelijk of eenvoudig aan het gebruik?