Incidenten extreem weer (code oranje) zware onweersbuien - Oost-Nederland 20-06-2013

Auteur Topic: Incidenten extreem weer (code oranje) zware onweersbuien - Oost-Nederland 20-06-2013  (gelezen 3195 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Citaat van: skippy02 link=msg=1175940 date=1371765412
Nou vraag ik met toch steeds af waarom dit gebeuren van vandaag geen code "Rood" zou moeten wezen.

Wat is dan in hemelsnaam code "Rood"?

De eisen aan een weeralarm zijn de volgende:

Bij regen (dit is lokaal voorgekomen):
WEERALARM, meer dan 75 mm in 24 uur

Bij wind/windstoten:
WEERALARM, meer dan 100 km/uur
WEERALARM, meer dan 120 km/uur (winterperiode, kuststrook)

Bij onweer
WEERALARM, meer dan 500 ontladingen in 5 minuten, al dan niet met hagel

Bij winterse neerslag
WEERALARM, Accumulatie sneeuw meer dan 3cm/uur of meer dan 10cm/6 uur
WEERALARM, Sneeuwval of driftsneeuw met wind meer dan 40 km/uur
WEERALARM, Gladheid door ijzel of ijsregen

Ik denk persoonlijk dat het te lokaal was om een weeralarm af te kondigen.

Bron: KNMI


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1175944 date=1371765664
De eisen aan een weeralarm zijn de volgende:

Bij regen (dit is lokaal voorgekomen):
WEERALARM, meer dan 75 mm in 24 uur

Bij wind/windstoten:
WEERALARM, meer dan 100 km/uur
WEERALARM, meer dan 120 km/uur (winterperiode, kuststrook)

Bij onweer
WEERALARM, meer dan 500 ontladingen in 5 minuten, al dan niet met hagel

Bij winterse neerslag
WEERALARM, Accumulatie sneeuw meer dan 3cm/uur of meer dan 10cm/6 uur
WEERALARM, Sneeuwval of driftsneeuw met wind meer dan 40 km/uur
WEERALARM, Gladheid door ijzel of ijsregen

Ik denk persoonlijk dat het te lokaal was om een weeralarm af te kondigen.

Bron: KNMI

Dit vond ik onder het kopje "nader verklaard":

In vrijwel alle Europese landen worden weerwaarschuwingen gegeven in kleurcoderingen zoals het KNMI die ook voor Nederland geeft. Geel betekent alert zijn voor mogelijk gevaarlijk weer, oranje waarschuwt voor gevaarlijk of extreem weer met kans op ongewone meteorologische omstandigheden en rood alarmeert voor uitzonderlijk weer met groot gevaar en mogelijk grote schade.

Oranje waarschuwt, maar rood alarmeert. In mijn ogen was dit beter op zijn plaats geweest.

Volgens mij moeten ze alles maar eens goed herzien, hetgeen hierboven allemaal staat vindt ik onlogisch en eigenlijk te vaag.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aanvullend:

Groen Er is geen bijzondere waakzaamheid wat het weer betreft nodig.

Geel   Het weer is potentieel gevaarlijk. De verwachte weerfenomenen zijn niet uitzonderlijk, maar wees voorzichtig indien je activiteiten gaat uitoefenen die door het weer een risico kunnen inhouden. Blijf op de hoogte van de verwachte meteorologische omstandigheden en neem geen risico’s die je kunt vermijden.

Oranje Het weer is gevaarlijk. Er worden ongewone meteorologische omstandigheden verwacht. Schade en ongevallen zouden kunnen optreden. Wees erg waakzaam en informeer je regelmatig en nauwgezet over de verwachte meteorologische omstandigheden. Wees op je hoede voor gevaren die mogelijk onvermijdelijk zijn. Volg elk advies van de bevoegde instanties.

Rood   Het weer is erg gevaarlijk. Bijzonder intense meteorologische omstandigheden worden verwacht. Grote schade en ongevallen over een grote oppervlakte zijn heel waarschijnlijk, vaak ook met een risico voor lijf en leden. Blijf constant en in detail op de hoogte van de meteorologische verwachtingen en van de risico’s. Volg onder alle omstandigheden de raad en opdrachten van de autoriteiten, wees voorbereid op buitengewone maatregelen.

Ook bij Oranje is het weer al gevaarlijk, met kans op schade en ongevallen.
Bij Rood spreekt men over grote schade over een grote oppervlakte, in combinatie met een risico voor lijf en leden. Daar was in dit geval nog geen sprake van.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Trouwens, voor de buien die nu onderweg zijn is geen enkele waarschuwing gedaan. Het KNMI is naar bed zoals de meeste mensen. Dat er inmiddels al meldingen zijn vanuit Limburg deert niemand, lijkt het.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gast

  • Gast
Het KNMI heeft gewoon een nachtdienst hoor.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Ja maar wat was volgens jou dan het extreme gevaar?
Ja, er viel veel regen in korte tijd, ja er was behoorlijk onweer, maar om nou te zeggen dat het echt mens en dier in gevaar heeft gebracht?
Ik vond wel dat het KNMI een beetje laat was met het uitgeven code oranje. Toen het in Arnhem (een van de eerste steden waar het begon te regenen) begon te stortregenen was het nog steeds code geel.

Maar al met al vind ik dat het KNMI niet hoefde op te schalen naar code rood.

Citaat van: skippy02 link=msg=1175950 date=1371766472
Trouwens, voor de buien die nu onderweg zijn is geen enkele waarschuwing gedaan. Het KNMI is naar bed zoals de meeste mensen. Dat er inmiddels al meldingen zijn vanuit Limburg deert niemand, lijkt het.

Er is nog steeds code geel van kracht, maar ook deze buien geven wel veel regen, maar de scherpe randjes zijn er wat van af.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Live link=msg=1175949 date=1371766458
Aanvullend:

Ook bij Oranje is het weer al gevaarlijk, met kans op schade en ongevallen.
Bij Rood spreekt men over grote schade over een grote oppervlakte, in combinatie met een risico voor lijf en leden. Daar was in dit geval nog geen sprake van.

Hee, dit is weer een andere versie van "Nader verklaard". Zouden ze niet doorhebben dat er verschillende versies van deze verklaringen op de site staan?

En idd, als je dit bovenstaande leest dan is het inderdaad geen code rood.  :-\
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: skippy02 link=msg=1175950 date=1371766472
Trouwens, voor de buien die nu onderweg zijn is geen enkele waarschuwing gedaan. Het KNMI is naar bed zoals de meeste mensen. Dat er inmiddels al meldingen zijn vanuit Limburg deert niemand, lijkt het.

Dit klopt niet helemaal skippy, KNMI is 7*24 paraat, en er is wel degelijk een waarschuwing van kracht:

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/overzicht_waarschuwingen.html



Vanuit het zuiden enkele onweersbuien

In het zuiden van het land komen enkele (onweers)buien voor. De komende uren trekken deze buien verder noordwaarts.
Uitgifte: 20/06/2013 22:41 uur LT

Citaat
Geel  Het weer is potentieel gevaarlijk. De verwachte weerfenomenen zijn niet uitzonderlijk, maar wees voorzichtig indien je activiteiten gaat uitoefenen die door het weer een risico kunnen inhouden. Blijf op de hoogte van de verwachte meteorologische omstandigheden en neem geen risico’s die je kunt vermijden.
Samen sterk in de hulpverlening!


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1175951 date=1371766588
Het KNMI heeft gewoon een nachtdienst hoor.

Ok,  ;)
Ik dacht dat ze al naar bed waren. De waarschuwingen zijn ingetrokken rond 16:45 terwijl er wel weer nieuwe buien aankomen die minstens zo heftig lijken.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Live link=msg=1175954 date=1371766797
Dit klopt niet helemaal skippy, KNMI is 7*24 paraat, en er is wel degelijk een waarschuwing van kracht:

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/overzicht_waarschuwingen.html



Vanuit het zuiden enkele onweersbuien

In het zuiden van het land komen enkele (onweers)buien voor. De komende uren trekken deze buien verder noordwaarts.
Uitgifte: 20/06/2013 22:41 uur LT

Sorry, je hebt gelijk. Het enige wat meteen in het oog springt is (buiten het kaartje) de melding dat de waarschuwing voor extreem weer ingetrokken is.
Dat brengt je in verwarring (althans mij).  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.