Wijziging dosering Naloxon in LPA8

Auteur Topic: Wijziging dosering Naloxon in LPA8  (gelezen 5651 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2016, 13:04:49
Citaat van: oma link=msg=1400842 date=1453290107
Afwijkende dosering en toedieningswijze.

De dosering is inderdaad afwijkend, de toedieningswijze is een lokale afspraak.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2016, 13:07:40
Citaat van: CM link=msg=1400848 date=1453291489
De dosering is inderdaad afwijkend, de toedieningswijze is een lokale afspraak.

Landelijk schrijven ze intranasaal/i.v. voor.

Best lastig bij onrustige patient met bloedneus.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2016, 16:31:49
Landelijk schrijven ze intranasaal/i.v. voor.

Best lastig bij onrustige patient met bloedneus.
Ik heb me nooit gerealiseerd dat het landelijk gold. Bij ons geldt het al langer dan LPA 8. Mijn dosering begint bij de eindstreep zie ik.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2016, 16:41:48
Citaat van: CM link=msg=1400877 date=1453303909
Ik heb me nooit gerealiseerd dat het landelijk gold. Bij ons geldt het al langer dan LPA 8. Mijn dosering begint bij 4x de eindstreep zie ik.
+  gevolgd door 0,4 (mg?) IM

Citaat van: CM link=msg=1400838 date=1453289605
Ik geef meestal 0,4 IN gevolgd door 0,4 IM.

LPA 8

Citaat
Naloxon intranasaal/i.v.
0,1 mg


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2016, 16:46:04
Ja, ik ga als eerste over de eindstreep.

Voor alle duidelijkheid, ik dien 400mcg intranasaal toe voor de eerste aanval. Gevolgd door 400 mcg intramusculair voor onderhoud.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2016, 17:10:01
Toch blijft het een lastiige discussie. Je spuit namelijk een vrij forse dosering Naloxon, zonder dat je precies weet hoeveel iemand, van welk opiaat heeft genomen. Tussen de potentie van de diverse opiaten die worden gebruikt in "het circuit" zitten heel forse verschillen.

Zolang je iemand op de kap kunt houden, heb je controle en daarmee kun je gewoon met beleid te werk gaan en titreren op effect. Dat is de meest doordachte aanpak en daarop berusten de doseringen in het LPA 8. Meestal heb je aan 0,4 mg in totaal i.v voldoende.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2016, 17:24:15
Citaat van: Expert link=msg=1400897 date=1453306201
Toch blijft het een lastiige discussie. Je spuit namelijk een vrij forse dosering Naloxon, zonder dat je precies weet hoeveel iemand, van welk opiaat heeft genomen. Tussen de potentie van de diverse opiaten die worden gebruikt in "het circuit" zitten heel forse verschillen.

Zolang je iemand op de kap kunt houden, heb je controle en daarmee kun je gewoon met beleid te werk gaan en titreren op effect. Dat is de meest doordachte aanpak en daarop berusten de doseringen in het LPA 8. Meestal heb je aan 0,4 mg in totaal i.v voldoende.

Ben het helemaal met je eens en heb ook nergens gezegd dat het een gemakkelijke discussie is. Echter geef je al aan dat meestal 0,4 mg i.v. voldoende is. De LPA commissie zegt 0,1 mg i.v/i.n..


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2016, 17:26:50
Wat mij opvalt is dat de collegae die hier gereageerd hebben afwijken van het protocol.
Voor mij niet gelaten - ik stel me er ook vragen bij - maar wat als het "fout" gaat en iemand het nodig vindt om een VIM/klacht neer te leggen?

Reden dat ik mij vragen stel bij het huidige protocol (en dat al een tijd doe maar er niet achter kom wat de achterliggende reden is) is enerzijds de (forse) discrepantie tussen het vorige en het huidige LPA en anderzijds de discrepantie met het buitenlandse beleid met betrekking tot opiaten-OD en toediening naloxon. Gebruiken we in Nederland dan andere opiaten of zo?

Expert, even voor mijn beeldvorming, wat is jouw exposure aan opiaten-OD? Die van mij mag je gerust weten: op de ambu = 0


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2016, 17:30:10
Citaat van: oma link=msg=1400909 date=1453307055
Ben het helemaal met je eens en heb ook nergens gezegd dat het een gemakkelijke discussie is. Echter geef je al aan dat meestal 0,4 mg i.v. voldoende is. De LPA commissie zegt 0,1 mg i.v/i.n..

LPA 8.0 start met 0.1 mg en je mag titreren tot 0.4 mg.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2016, 17:34:34
Mijn handelen is gebaseerd op een aantal jaren ervaring in een achterstandswijk van Londen. Niet dat ik het tegenwoordig elke dag tegenkom maar, tot nu toe, heeft mijn aanpak tot het gewenste resultaat geleid. Uiteraard hou ik deze patiënten op de kap en titreer mijn dosering op geleide van bewustzijn. Ik heb geen behoefte aan een patiënt die de auto wilt verbouwen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon