Richtlijnen reanimatie 2015

Auteur Topic: Richtlijnen reanimatie 2015  (gelezen 4362 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2016, 08:57:57
Toch heb ik er nog wel een vraagje over. Want als slachtoffer niet reageert laat of ga je al 112 bellen en zal er één ambu op pad gestuurd worden.
Pas daarna ga je ademhalingscontrole doen en start je reanimatie. Hoe en wanneer komt de MKA te weten dat het om een reanimatie gaat, zodat er een tweede ambu op pad gestuurd wordt?
Dan zal je nog een keer moeten bellen of misschien dat hij zegt laat de lijn open staan en dan kan je roepen geen ademhaling ga reanimeren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2016, 09:04:05
Citaat van: jelte link=msg=1401238 date=1453449250
Zou een optie kunnen zijn maar als je hier belt dan krijg je eerst driebergen aan de telefoon die vraagt wie je moet hebben en in welke plaats je bent. Dan wordt je doorverbonden. En gaat de telefoon weer over.
Dus ik 112 bel en leg de gsm op de grond en ik ben bezig met het SO weet ik niet wanneer de centralist in driebergen oppakt. Daarna wordt ik doorverbonden maar ook die pakt de ene keer sneller op dan de andere keer. Dus je moet goed naar de telefoon luisteren die op de grond ligt en tegelijkertijd met het SO in de weer en dan nog de vragen van de centralist beantwoorden. Dat gaat niet samen.
De techniek zou helpen als wanneer ik 112 bel hij automatisch de gps activeert en mee stuurt zodat ik direct de goede regio aan de lijn heb en alleen maar hoef te schreeuwen ik heb hier een verstikking en stuur een ambulance.
Maar zover is het hier dus nog niet.

Ik weet hoe het in Nederland op dit moment werkt maar weet ook hoe het in Qatar en Dubai werkt. Het zegt niet dat die Arabieren beter zijn, het zegt hooguit dat het ontzettend jonge diensten zijn die in moderne tijden begonnen zijn met het optuigen van hulpverleningsdiensten zoals we in Westerse landen al heel erg lang kennen.

Ik denk niet dat Westerse landen totaal negeren wat er allemaal mogelijk is op dit gebied en met veel belangstelling de ontwikkelingen volgen. Het grote probleem is dat je in Nederland afscheid moet nemen van oude doctrine en bestaande infrastructuur moet aanpassen en binnen je meldkamersysteem moet hervormen.

Het is natuurlijk bizar dat iedere Nederlander via een live stream op zijn mobiele telefoon kan zien hoe een profvoetballer in Zimbabwe zijn veters strikt maar de MMT-arts in zijn helikopter tijdens de uitruk niet kan zien hoe een bekneld slachtoffer in een verongelukt voertuig vast zit en welk letsel het slachtoffer heeft.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2016, 09:21:57
Citaat van: RAdeR link=msg=1401237 date=1453448555
Toch heb ik er nog wel een vraagje over. Want als slachtoffer niet reageert laat of ga je al 112 bellen en zal er één ambu op pad gestuurd worden.
Pas daarna ga je ademhalingscontrole doen en start je reanimatie. Hoe en wanneer komt de MKA te weten dat het om een reanimatie gaat, zodat er een tweede ambu op pad gestuurd wordt?

Citaat
MPDS prioriteiten

Choking

11E1 Choking verified/ineffective breathing
11D1 Not alert
11D2 Abnormal breathing
11A1 Not choking now

Cardiac Arrest

9E1 Not breathing at all
9E2 Breathing uncertain

Delta alarm is inzet materieel: levensbedreigend
Echo alarm is inzet materieel: hartstilstand/naderend overlijden

Als de meldkamer direct ingezet heeft op basis van de melding dat er sprake is van verslikking + respiratoire insufficientie zijn alle eenheden al onderweg die je ook zou inzetten als het gaat om een hartstilstand.

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2016, 11:48:01
De term "babbelen" heb ik gebruikt om de boel te chargeren, en alvast vooruit te lopen op de opmerkingen vanuit de cursistenhoek.
Eigenlijk heb ik nog steeds het idee dat in de tijd die ik ga gebruiken om te gaan alarmeren, instinctmatig liever het probleem ga tackelen.
Anders dan bij een circulatiestilstand,  zijn de voorgeschreven handelingen toch effectief (ver) ??, zeker als ze direct worden toegepast.
En anders dan bij een reanimatie lijkt het mij een nogal hectisch gebeuren, waarin ik de evt. bij- of aansturing vanuit de meldkamer amper op zal merken.

Ik ben niet tegen nieuwe methodieken, gebruik van moderne contactmethodes of voortschrijdend inzicht, maar ben nog steeds niet overtuigd van deze werkvolgorde bij deze specifieke situatie.
problemen los je op door er wat aan te doen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2016, 12:12:07
Citaat van: baksteen link=msg=1401274 date=1453459681
De term "babbelen" heb ik gebruikt om de boel te chargeren, en alvast vooruit te lopen op de opmerkingen vanuit de cursistenhoek.
Eigenlijk heb ik nog steeds het idee dat in de tijd die ik ga gebruiken om te gaan alarmeren, instinctmatig liever het probleem ga tackelen.
Anders dan bij een circulatiestilstand,  zijn de voorgeschreven handelingen toch effectief (ver) ??, zeker als ze direct worden toegepast.
En anders dan bij een reanimatie lijkt het mij een nogal hectisch gebeuren, waarin ik de evt. bij- of aansturing vanuit de meldkamer amper op zal merken.

Ik ben niet tegen nieuwe methodieken, gebruik van moderne contactmethodes of voortschrijdend inzicht, maar ben nog steeds niet overtuigd van deze werkvolgorde bij deze specifieke situatie.

Als ik in mijn vrije tijd eerste hulp moet verlenen is het moment van alarmeren exact hetzelfde moment zoals de NRR het in haar nieuwe richtlijn heeft staan. Ik ben namelijk geen ervaren EHBO-instructeur die denkt dat ik op dat moment het probleem zelf nog kan tackelen.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2016, 12:24:28
Citaat van: oma link=msg=1401285 date=1453461127
Als ik in mijn vrije tijd eerste hulp moet verlenen is het moment van alarmeren exact hetzelfde moment zoals de NRR het in haar nieuwe richtlijn heeft staan. Ik ben namelijk geen ervaren EHBO-instructeur die denkt dat ik op dat moment het probleem zelf nog kan tackelen.

Daarbij is het nog maar de vraag of je het probleem kunt tackelen, dan lijkt mij vroegtijdige alarmering het enige juiste, zeker als slachtoffer een circulatiestilstand krijgt. Wij hebben hele topics volgeschreven over aanrijtijden, overlevingskansen etc. Maar nu eerst even "hobby'en" en dan pas alarmeren... dat kan niet. Ik kan mij helemaal vinden in de nieuwe richtlijn. Het is alleen even wennen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2016, 12:32:12
Anders gezegd: stoten tussen de schouderbladen, en buikstoten worden wel beschreven en gepropagandeerd, maar direkt bellen is effectiever.
Doorredenerend zou je hieruit kunnen analyseren dat beschreven handelingen eigenlijk geen soelaas bieden.

Ik ga -gewoon-  de NRR richtlijnen uitdragen, maar een duidelijk argument voor de verandering, gebaseerd op cijfers en uitkomsten heb ik nog niet voorbij zien komen.

Inhoudelijke reacties zijn welkom, sarcastische opmerkingen maak je maar 's ochtends voor de spiegel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2016, 13:05:53
Citaat van: baksteen link=msg=1401294 date=1453462332
Inhoudelijke reacties zijn welkom, sarcastische opmerkingen maak je maar 's ochtends voor de spiegel.

Als jij schrijft dat je instinctmatig liever het probleem gaat tackelen in plaats van eerst de professionele medische hulpdienst te alarmeren vraag je er zelf om dat er mensen zijn die het "even hobbyen door de EHBO-er" gaan noemen. Geen sarcasme (bijtende spot) maar een nuchtere conclusie.

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2016, 14:13:51
Blijft mijn vraag nog steeds overeind:
Waarom zijn handelingen bij een verslikking en dreigende verstikking tot 19 januari leidend, en vanaf 20 januari klaarblijkelijk van dusdanige inefficiëntie dat beter al ingespeeld kan worden op een optredende reanimatiesituatie
Ik probeer in aankomende lessen niet alleen het hoe, maar ook het waarom duidelijk te kunnen maken.
En met: "Zo staat het in de richtlijnen" en "vroeger hobbyden we maar wat weg " ;) kom ik niet weg.

Ik had gehoopt, en hoop nog steeds, dat jij, Oma, met jouw expertise wat meer op de achterliggende medische of wetenschappelijke redenen kon/kan wijzen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2016, 14:37:22
Citaat van: baksteen link=msg=1401306 date=1453468431
Blijft mijn vraag nog steeds overeind:
Waarom zijn handelingen bij een verslikking en dreigende verstikking tot 19 januari leidend, en vanaf 20 januari klaarblijkelijk van dusdanige inefficiëntie dat beter al ingespeeld kan worden op een optredende reanimatiesituatie
Ik probeer in aankomende lessen niet alleen het hoe, maar ook het waarom duidelijk te kunnen maken.
En met: "Zo staat het in de richtlijnen" en "vroeger hobbyden we maar wat weg " ;) kom ik niet weg.

Ik had gehoopt, en hoop nog steeds, dat jij, Oma, met jouw expertise wat meer op de achterliggende medische of wetenschappelijke redenen kon/kan wijzen.

Wat moet ik wetenschappelijk gaan onderbouwen? Ik ga ook niet om wetenschappelijke onderbouwing vragen als iemand zegt dat water nat is.

Ik heb al gepost dat ik in mijn vrije tijd het alarmnummer bel op exact hetzelfde moment als de NRR nu voorschrijft. Ik kan in mijn vrije tijd het probleem namelijk niet meer zelf tackelen omdat ik niet beschikt over bijv. laryngoscoop, Magill tang, medicatie of het mes. Jij bent een EHBO-instructeur die meent dat het alarmnummer bellen kostbare tijd verspillen is aangezien jij het probleem wil gaan tackelen.

Ik vraag jou niet om het wetenschappelijk te onderbouwen maar je mag mij wel goede, wijze tips geven waardoor ik in de toekomst in mijn vrije tijd dit soort medische problemen ook kan tackelen zonder direct het alarmnummer te bellen.