Na even een rondje scrollen door de laatste berichten hier (neem dit topic niet elke dag door), zijn mij een paar dingen (pijnlijk) duidelijk geworden:
- De UK HART teams twitteren vooral over oefeningen. Waarschijnlijk is dat representatief voor de verhouding oefening/inzet en heeft dus wel af hoeveel geoefend wordt door deze teams;
- Uit bovenstaande kan je concluderen dat men in de UK bereidt is te betalen voor iets wat men niet nodig hoopt te hebben. Waar wij in NL alles wegbezuinigen zodra weer het een tijdje niet nodig hebben...
- Er wordt door de HART teams veel én realistisch geoefend, veelal onder realistische omstandigheden, daar ben ik best een beetje jaloers op;
- De HART teams oefenen hun vaardigheden onder de moeilijkste omstandigheden, wat mijns inziens betekend dat ze deze vaardigheden ijn basis meer dan voldoende beheersen. Ook daarvoor zal dus voldoende mogelijkheden tot opleiden&oefenen zijn geweest;
- Ik realiseer me dat we in NL hier een hoop van kunnen een moeten leren. Hoewel men in de Nederlandse ambulancezorg geen HART teams kent en deze taken deels overlaat aan de Brandweer, maken we veel te weinig oefenuren in vergelijking met de buren aan de andere kant van de plas. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse brandweer die deze taken dus deels zou moeten uitvoeren;
- Ik zou best eens een paar weekjes met dergelijke oefeningen mee willen doen. Er valt daar ern hoop te leren, ik denk dat het voor ons Nederlanders en overgang betekend van "onbewust onbekwaam" naar "bewust onbekwaam", hetgeen stap 1 in het leerproces betekend.