Sorry dat ik wat laat reageer, echter werk (FAU, "World Food Program") is momenteel met de aardbeving van vorige week even belangrijker.
Ja, natuurlijk is er bij de Randmeer brigades en HOGE oud zeer, het feit dat daar ook nooit een oplossing is gekomen zegt genoeg.
Ik denk dat een ieder die hier fel van leer trekt (voor muistroom) dat doet ter verdediging van zijn/haar club en dus vanuit een positieve overtuiging, welke deze nu KNBRD, KNRM of HOGE is, of zoals ikzelf van een van een consessie gestuurde organisatie in het buitenland.
Huizen heef inderdaad een advies aan Blaricum gegeven om een 'kleine' motor te nemen, achteraf niet werkelijk nodig, ten eerste schafte "HRB' een "Big Buster" aan met 60 Pk en stond de boot van Blaricum in het begin in de achtertuin van de voorzitter in Hilversum. Deze werdt verplaatst naar de gemeente in Blaricum, maar aangezien de uitruktijd daardoor nogal lang was, was de dreiging niet groot. MAAR, dat was wel de grond van het motoradvies!
Dat die wedstrijd er in is geslopen, is triest, meer Pk's en lomper, ook HOGE heeft een tijdje gebruik genmaakt van een boot van een lid met 150 Pk, maar geen ervaring en lomp gedrag... Jammer en onnodig.
Rivaliteit is in de randmeren heel iets anders dan langs de kust, langs de kust weet je duidelijk waar je grenzen zijn, op het Gooimeer alleen heb je al Naarden, Huizen, Hoge, Almere en Blaricum, op een relatief kleine plas water. (Dit is gewoon het rijtje af zondervoorkeur)
Last but not least, natuurlijk is er wel een verschil tussen een reddingsbrigade en HOGE, als overheid/gemeente kun je je tevreden stellen met de KNBRD opleidingen en eisen, dat is makkelijker zaken doen dan met een organisatie als HOGE, buiten het feit dat je niet een 'koninklijke' organisatie voor het hoofd kan stoten, In theorie is natuurlijk RB Blaricum of Huizen of Naarden rechtsgeldig niet meer of minder als vereniging als HOGE.
Zo, genoeg stof weer om over na te denken.
nou ja, nog een dan! Waarom was de 'HR' zelfs met een langzame PM vaak als eerste? Gemotiveerde mensen en goede Alarmering. Een kwartier later vertrekken haal je met de afstanden op de Randmeren niet snel meer in!
Toen HOGE begon met 20 Pk uit (bijna) dezelfde haven met evenzo gemotiveerde mensen bleek het ineens veel moeilijker om als eerste aan te komen.