"Wij" als brandweer gaan wel samen werken met de KNRM en blijven dat ook doen met de reddingsbrigade's Ook de KNRM krijgt C2000. Over de HOGE tja laat ze lekker rond varen maar laat ze zich niet bemoeien met echte hulpverleningen.
Heidebrandje, je vertegenwoordigd niet de mening van de echte brandweer. Zolang de brandweer niet binnen 8 minuten ter plaatse kan komen zal de eerste hulp van de passant moeten komen bij de "echte hulpverlening". Dit staat ook in de schepenwet:
art 9 lid 1 onder f "een kapitein is verplicht om:
hulp te verlenen aan in nood verkerende schepen en vliegtuigen hulp te verlenen en bij het vragen van hulp zich te gedragen naar de daaromtrent gegeven voorschriften."
Die voorschriften, daar moet de brandweer zich ook aan houden. Onder meer staat daar in dat een vaartuig onderweg naar een noodgeval het kustwachtcentrum op de hoogte moet stellen van :
het soort vaartuig
de de verwachte aankomsttijd
omschrijving van de hulp welke geboden kan worden.
andere bijzonderheden die voor de hulpverlening van belang zou kunnen zijn.
Nergens staat in de Marifonie wet geving, het OPplanSAR, de schepenwet dat het gerechtvaardig is om de hulpverlening af te schermen met het gevaar van onnodige slachtoffers om te voorkomen dat anderen met de buit er van door gaan voor je arriveert. Als de brandweer zich zo gaat profileren zal zij moeten zorgen dat ze zo snel ter plaatse is dat omstandershulp er niet meer toe doet. Een gegarandeerde aankomst tijd binnen 8 minuten van een brandweer eenheid en binnen 15 minuten van het eerste ambu team. En zelfs dan -net als op het land- kan een AED binnen enkele minuten meer verichten dan een ambu team na een kwartier.
Je eigen belang boven dat van de hulpverlening stellen is GEEN beleid binnen de brandweer, noch is de brandweer (beleidsmatig dan, waar ik aanneem dat Heidebrandje geen deel van uit maakt) van plan het OPlanSAR en andere wetgeving voor noodgevallen op het water aan zijn laars te lappen.
Henk