De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 51774 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

charlie1

• Gast
Reactie #240 Gepost op: 4 november 2005, 13:11:46
Hele boeiende discussies hier, maar ik blijf zitte met de volgende vragen.

Waarom wil het KWC één aanspreekpunt?
Waarom kiest het KWC dan voor de KNRM?
Waarom kiest de KNRM voor Huizen?
Waarom gaat de gemeente daarmee akkoord? Zij blijven wettelijk verantwoordelijk voor hun water.

sjon

• Gast
Reactie #241 Gepost op: 4 november 2005, 13:12:36
Dus volgens Sjon ben je alleen een officiele redder op het water als je bij REDNED bent aangesloten ?

over koker visie gesproken, en die discussie is hier uitgebreid al gevoerd..

En op het water, mag je wettelijk gezien geen partijen uitsluiten.. Dus Sjon, als dit officieel beleid is, zijn deze beleidsmakers strafbaar...

Je begrijpt me verkeerd.

Het zou beter zijn dat reddingsbrigade aangesloten bij RedNed de titel mogen voeren. De andere initiatieven moeten hun eigen ding bedenken. en niet gaan meeliften op de naam van een ander.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #242 Gepost op: 4 november 2005, 13:14:43
Je bent niet bereid jezelf aan te passen, je blijft doorgaan met jezelf presenteren als reddingsbrigade. En of het nu wel of niet officieel vast gelegd is of je wel of niet die titel mag voeren.
Een meerderheid van de burgers verwacht bij een reddingsbrigade een lid van de KNBRD. En niet een particuliere berger op een boot die er toevallig als vereniging op vaart.

Wat is aanpassen, en wie vraagt dat. Wie ben je. Hoe kan ik nu afspraken maken met een anoniem persoon. Wat krijg ik er voor terug. Moet ik nu met jou gaan overleggen? De reddingsbrigades willen geen overleg. Zeur dan ook niet door over wat wij moeten veranderen, praten mag, maar reddingsbrigades verkeren niet in een positie eisen te stellen aan iemand waar ze niet mee willen praten. Wij laten ons niet door jou de wet voor schrijven, de wet is al geschreven en staat toe wat we doen, geen sjonnies kunnen daar wat aan veranderen. Wat jij vindt verplicht ons tot niets.

Als echt een punt hebt ga ik daar aan werken, maar tot nu toe hoor ik niets constructiefs, slechts een gebarsten grammefoonplaat met steeds hetzelfde deuntje en wat ik aanbreng wordt volledig genegeerd. Dat is geen dialoog maar een hetse.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #243 Gepost op: 4 november 2005, 13:16:31
Maar denk eens na hoe dat ontstaan is. Niemand van de HOGE club steekt hand in eigen bozem.

Ik ken de leden individuele leden van Hoge een beetje..
en ik ken hun als opstaand voor feedback, en daar ook het een en ander mee doen. Ik merk zelf dat weldegelijk de hand in eigen boezem steken..

Hoge loopt ook toch zaken op, waar elke vrijwilligers organisatie tegen op loopt.. En in elke ontwikkelingsfase van een organisatie moet je keuzes maken.. die altijd beperkt worden door geld en tijd.

De koker visie waar ik het over had, zijn de enorm beperkte visie van een Sjon en Heidebrandje.. die mensen op het water willen uitsluitend van het geven van hulp.. en het over "echte" klussen hebben..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #244 Gepost op: 4 november 2005, 13:28:28
Hele boeiende discussies hier, maar ik blijf zitte met de volgende vragen.

Waarom gaat de gemeente daarmee akkoord? Zij blijven wettelijk verantwoordelijk voor hun water.

een voor een de antwoorden:

Omdat het niet doenlijk is als de pleuris echt uitbreekt te moeten onderhandelen over wie waar wel of niet naar toe mag. De KNRM mag overal heen en doet/moet doen wat er gezegd wordt.

Omdat de KNRM een overeenkomst heeft met de kustwacht waarbij de kustwacht de beschikking heeft over de eenheden van de KNRM, zg SAR eenheden. De reddingsbrigades zijn net als HOGE zg derden, waar de kustwacht geen speciale binding cq zeggenschap over heeft.
Garanties als in de overeenkomst zijn belangrijk voor het KWC.

De ondehandelingen met Huizen, vroeger de belangrijkste reddingsbrigade van de Randmeren zijn al heel vroeg gestart, direkt na een brief van mij aan de KNRM en de Kustwacht in 2000 waarin ik aan de hand van een opsomming van incidenten waarbij totaal geen respons werd gegeven aan alarmeringen de noodklok luidde. Naaraanleiding van die brief is de kustwact naar de KNRM gestapt en heeft een verzoek gedaan met de bewijzen van de gebrekkige hulpverlening in de hand om de hulpverlening aan de Randmeren over te nemen door het openen van een aantal stations.

Geld. De KNRM doet gratis wat normaal klauwen met geld kost.
En als er wat mis gaat kan de gemeente naar de KNRM wijzen.
En zeg nou zelf, Huizen profileert zich zelf graag als HUIZEN, STAD AAN HET WATER. Wat is er dan mooier als een echt KNRM station aan je haven. Het onderkomen van de KNRM en de reddingsbigade (kosten drie miljoen) komt voor de helft uit de zak van de gemeente.

Henk

sjon

• Gast
Reactie #245 Gepost op: 4 november 2005, 13:30:19
Wat is aanpassen, en wie vraagt dat. Wie ben je. Hoe kan ik nu afspraken maken met een anoniem persoon. Wat krijg ik er voor terug. Moet ik nu met jou gaan overleggen? De reddingsbrigades willen geen overleg. Zeur dan ook niet door over wat wij moeten veranderen, praten mag, maar reddingsbrigades verkeren niet in een positie eisen te stellen aan iemand waar ze niet mee willen praten. Wij laten ons niet door jou de wet voor schrijven, de wet is al geschreven en staat toe wat we doen, geen sjonnies kunnen daar wat aan veranderen. Wat jij vindt verplicht ons tot niets.

Als echt een punt hebt ga ik daar aan werken, maar tot nu toe hoor ik niets constructiefs, slechts een gebarsten grammefoonplaat met steeds hetzelfde deuntje en wat ik aanbreng wordt volledig genegeerd. Dat is geen dialoog maar een hetse.

Henk

Hiermee geef je al aan dat je helemaal niet bereid bent zelf iets te veranderen. Als jij duidelijk aangeeft, wij is HOGE en hier staan we voor. Een eigen identiteit. Dan zal praten makkelijker worden.
Je moet niet gaan roepen dat de reddingsbrigades niet willen samen werken. Want dat is gewoon niet waar! Je geeft zelf al aan afspraken te hebben met RB Blaricum, en op je eigen site kan je al genoeg "inzet"verslagen samen met reddingsbrigades terug vinden.... toch?

sjon

• Gast
Reactie #246 Gepost op: 4 november 2005, 13:32:25
Ik nodig iedereen in het volgende topic te reageren.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10304.0

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #247 Gepost op: 4 november 2005, 13:39:49

Hiermee geef je al aan dat je helemaal niet bereid bent zelf iets te veranderen. Als jij duidelijk aangeeft, wij is HOGE en hier staan we voor. Een eigen identiteit. Dan zal praten makkelijker worden.
Je moet niet gaan roepen dat de reddingsbrigades niet willen samen werken. Want dat is gewoon niet waar! Je geeft zelf al aan afspraken te hebben met RB Blaricum, en op je eigen site kan je al genoeg "inzet"verslagen samen met reddingsbrigades terug vinden.... toch?

Ik zei ook de reddingsbrigade willen niet met ons praten, met uizondering van de RB Blaricum die ons het een en ander te kennen hebben gegeven hoe ze het graag willen hebben en wij zijn daar (voorlopig) aan tegemoet gekomen. De kussen die Blaricum en wij samen gedaan hebben zijn de klussen waar wij als eerste arriveren en Blaricum ter assistentie bij geroiepen wordt. Over het algemeen wijzen ze onze hulp af als wij er later biojkomen.

Praten met ons is wat anders als een dictaat door de bus gooien. Overleg werkt twee kanten op.

Ik heb ook een paar goede punten voor de reddingsbrigades maar krijg daar geen antwoord op.

Henk

charlie1

• Gast
Reactie #248 Gepost op: 4 november 2005, 13:41:49
[quote author=Henk

De ondehandelingen met Huizen, vroeger de belangrijkste reddingsbrigade van de Randmeren zijn al heel vroeg gestart, direkt na een brief van mij aan de KNRM en de Kustwacht in 2000 waarin ik aan de hand van een opsomming van incidenten waarbij totaal geen respons werd gegeven aan alarmeringen de noodklok luidde. Naaraanleiding van die brief is de kustwact naar de KNRM gestapt en heeft een verzoek gedaan met de bewijzen van de gebrekkige hulpverlening in de hand om de hulpverlening aan de Randmeren over te nemen door het openen van een aantal stations.

Geld. De KNRM doet gratis wat normaal klauwen met geld kost.
En als er wat mis gaat kan de gemeente naar de KNRM wijzen.
En zeg nou zelf, Huizen profileert zich zelf graag als HUIZEN, STAD AAN HET WATER. Wat is er dan mooier als een echt KNRM station aan je haven. Het onderkomen van de KNRM en de reddingsbigade (kosten drie miljoen) komt voor de helft uit de zak van de gemeente.

Henk

Citaat

Waarom kiest KNRM dan voor Reddingsbrigade Huizen? Ze kunnen toch zelf een onafhankelijk station opzetten?

Als de KNRM het gratis doet waarom steekt de gemeente dan wel andrhalf miljoen in een gebouw?
Wettelijk blijft de gemeente verantwoordelijk voor de veiligheid, dus kunnen ze nooit naar de KNRM wijzen.
En ik begrijp dat op de Randmeren er meerdere gemeentegrenzen lopen. Dus zijn er meerdere gemeentes verantwoordelijk. Is dit onderkent en hoe liggen dan de verantwoordelijkheden?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #249 Gepost op: 4 november 2005, 13:54:21

Waarom kiest KNRM dan voor Reddingsbrigade Huizen? Ze kunnen toch zelf een onafhankelijk station opzetten?

Als de KNRM het gratis doet waarom steekt de gemeente dan wel andrhalf miljoen in een gebouw?
Wettelijk blijft de gemeente verantwoordelijk voor de veiligheid, dus kunnen ze nooit naar de KNRM wijzen.
En ik begrijp dat op de Randmeren er meerdere gemeentegrenzen lopen. Dus zijn er meerdere gemeentes verantwoordelijk. Is dit onderkent en hoe liggen dan de verantwoordelijkheden?

De KNRM is nog steeds onafhankelijk en alleen verantwoording schuldig aan het Kustwacht centrum en dus zijn de gemeentegrenzen voor de KNRM onbelangrijk.

De gemeente Huizen heeft het risico afgedekt door gebruik te maken van de diensten van de KNRM, behoorlijk wat beter dan bv de gemeente Muiden, ook een havenstad, die helemaal niets geregeld heeft.

Hat is allemaal politiek. Muiden heeft een vergadering over hulpverlening op het IJmeer gehouden en is tot de conclusie gekomen dat het risico zo klein is dat er werkelijk wat gebeurd op het IJmeer dat het tot een "aanvaardbaar risico"verklaart kan worden. Dat is het nadeel van gemeentelijke indeling, de ene gemeente vindt het een belangrijk punt, de andere zal het een wort zijn. Met de komst van de KNRM komt daar eenheid in.

De gift van de Gooijer en het voor de helft tegemoetkomen in de bouwkosten is een investering die zich snel terug verdient. De KNRM is de gemeente daardoor echter niets verplicht.

Henk