Hele boeiende discussies hier, maar ik blijf zitte met de volgende vragen.
Waarom wil het KWC één aanspreekpunt?
Waarom kiest het KWC dan voor de KNRM?
Waarom kiest de KNRM voor Huizen?
Waarom gaat de gemeente daarmee akkoord? Zij blijven wettelijk verantwoordelijk voor hun water.
een voor een de antwoorden:
Waarom wil het KWC één aanspreekpunt?
Omdat het niet doenlijk is als de pleuris echt uitbreekt te moeten onderhandelen over wie waar wel of niet naar toe mag. De KNRM mag overal heen en doet/moet doen wat er gezegd wordt.
Waarom kiest het KWC dan voor de KNRM?
Omdat de KNRM een overeenkomst heeft met de kustwacht waarbij de kustwacht de beschikking heeft over de eenheden van de KNRM, zg SAR eenheden. De reddingsbrigades zijn net als HOGE zg derden, waar de kustwacht geen speciale binding cq zeggenschap over heeft.
Garanties als in de overeenkomst zijn belangrijk voor het KWC.
Waarom kiest de KNRM voor Huizen?
De ondehandelingen met Huizen, vroeger de belangrijkste reddingsbrigade van de Randmeren zijn al heel vroeg gestart, direkt na een brief van mij aan de KNRM en de Kustwacht in 2000 waarin ik aan de hand van een opsomming van incidenten waarbij totaal geen respons werd gegeven aan alarmeringen de noodklok luidde. Naaraanleiding van die brief is de kustwact naar de KNRM gestapt en heeft een verzoek gedaan met de bewijzen van de gebrekkige hulpverlening in de hand om de hulpverlening aan de Randmeren over te nemen door het openen van een aantal stations.
Waarom gaat de gemeente daarmee akkoord? Zij blijven wettelijk verantwoordelijk voor hun water.
Geld. De KNRM doet gratis wat normaal klauwen met geld kost.
En als er wat mis gaat kan de gemeente naar de KNRM wijzen.
En zeg nou zelf, Huizen profileert zich zelf graag als HUIZEN, STAD AAN HET WATER. Wat is er dan mooier als een echt KNRM station aan je haven. Het onderkomen van de KNRM en de reddingsbigade (kosten drie miljoen) komt voor de helft uit de zak van de gemeente.
Henk