De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 52119 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 17 september 2005, 12:39:58
Maar een vraag die dan bij me opkomt.Hoe komt de KNRM aan bemanning voor hun schepen? Het lijkt mij niet dat ze met het stationeren van hun schepen,daar een blik mensen van elders bij leveren.Anders gezegt,zit de kans er niet in dat ze bemanningsleden gaan werven bij de huidige reddingsbrigadesin Huizen en Blaricum?

Die mensen hebben toch al de opleiding gehad,en hebben directe kennis en ervaring van de randmeren.
De opleiding van de KNRM is een héle andere als die van de reddingsbrigade, mag ook wat kosten.

De bemanning van de KNRM Huizen bestaat uit (oud) leden van de RB Huizen, eventueel aangevuld met nieuw te werven mensen uit Huizen.
Woon je in Blaricum dan woon je te ver weg. Het recruteren van mensen uit de andere reddingsbrigades zal ze nietin dank worden afgenomen,  en dat zullen ze dan ook niet doen. De reddingsbrigade Huizen houdt op te bestaan ben ik bang, wegens gebrak aan bezigheden.
Het strand wordt al bewaakt door "strandwachten, die zijn al geen lid en de waterhulpverlening wordt overgenomen door de KNRM.

Nog een veronderstellinkje: er zijn nog zg geen spoed meldingen, die zouden voor de reddingsbrigades kunnen blijven. Het valt me op dat alles tegenwoordig geen spoed is, incl de Bavaria bij kracht 7 aan lagerwal op het IJmeer. Dat zou ook een oplossing zijn voor de reddingsbrigades....

Henk

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 17 september 2005, 12:41:24
Hmmm Peter71,

daar had ik niet eens aan gedacht. Hier gaat de reddingsbrigade hand in hand met de KNRM. Een gedeelte van de strandwachten van de reddingsbrigade "zit" ook bij de KNRM en hebben aangegeven dat zij kiezen voor de reddingsbrigade of voor de KNRM in geval van een gecombineerde uitruk.

Maar de incidenten op strand en zee verschillen, omdat de KNRM hier beduidend ander materiaal heeft dan een reddingsbrigade. Als ik de reddingboten op de Randmeren zie, verschillen die minimaal van elkaar. Oke de een heeft dit en de ander dat, maar de opzet is identiek, dus ook de inzetcriteria.

Dus kan je gaan concluderen dat, alarmering via P2000

Kustwacht => KNRM

Brandweer => reddingsbrigade

De RAC kan niet zomaar een andere instantie alarmeren, als de Kustwacht bijvoorbeeld vraagt naar de KNRM, moet deze gealarmeerd worden. Sommige centralisten alarmeren op eigen innitatief een reddingsbrigade mee als het bijvoorbeeld om een incident, surfer, catamaran, of kite, in het bankengebied gaat.


Andere insteek kan worden
* reddingsbrigade wordt oppervlakte water reddingsinstantie en logistieke ondersteuning brandweer

* KNRM wordt berger
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 17 september 2005, 16:38:39
Maar Henk,jij schreef dat de KNRM geen problemen heeft met organisaties zoals HOGE.Dus uiteindelijk wordt de situatie er voor jullie als HOGE er alleen maar beter op,en juichen jullie de komst van de KNRM alleen maar toe lijkt me.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 17 september 2005, 18:07:19
Maar Henk,jij schreef dat de KNRM geen problemen heeft met organisaties zoals HOGE.Dus uiteindelijk wordt de situatie er voor jullie als HOGE er alleen maar beter op,en juichen jullie de komst van de KNRM alleen maar toe lijkt me.

Zeker weten Peter!! Wat mij betreft mogen ze met 4 reddingsboten hier heen komen en alle waterhulpverlening overnemen. De reddingsbrigades weer op en aan het strand, de brandweer woningbrandjes blussen.

Heb je gelezen van de brandweerboot van Bunschoten? Op naar het IJmeer?  En niets in de gaten hebben dat het niet helemaal klopte dat ze het IJmeer op gestuurd werden.

20 km varen bij wapper 7. Dat heeft toch geen zin, gaan jullie ook vanuit Eemnes met de TAS naar een schuurtje in de brand bij Kampen?  ;D  ;D  ;)

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 17 september 2005, 19:56:19


20 km varen bij wapper 7. Dat heeft toch geen zin, gaan jullie ook vanuit Eemnes met de TAS naar een schuurtje in de brand bij Kampen?  ;D  ;D  ;)

Henk

Och,als we daarmee een flinke uitslaande brand voor krijgen ;D ;D


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 19 september 2005, 09:46:18
Och,als we daarmee een flinke uitslaande brand voor krijgen ;D ;D

Hoe groot moet die schuur dan zijn???


Henk,
waarom moeten reddingsbrigades alleen op de stranden actief zijn met preventieve en repressieve taken. Ben jij van mening dat er een goede communicatie zal gaan volgen als jij als KNRM/ HOGÉ alle waterincidenten gaan doen met de regionale hulpverleningsdiensten, als brandweer, ambulance en politie op de vaste wal. Er komen dan veels te veel verschillende niveau's in de hulpverlening, veel teveel tussenstations, waardoor er onnodig veel fout kan gaan.

Stel, Melder vraagt via 112 brandweer Almere en krijgt dus 112 Driebergen. Deze koppelt door en komt bij RAC Flevoland. Zij geven de melding door aan Kustwacht. Kustwacht wil jullie alarmeren en belt RAC Gooi en Vechtstreek. Deze alarmeert HOGÉ. HOGÉ meldt via kanaal 16 in en krijgt melding.

Alleen jullie alarmeren is al 4 telefoontjes dus minimaal 5 minuten delay. Die 5 minuten kan de brandweer Almere goed gebruiken voor het vervoer van hun boot naar het water en dan moet jij nog naar de "Seeker" rijden/ lopen.
;D  8)  ;D

Volgens de wet heeft de Brandweer zeggenschap over de hulpverlening ook op het water. Of het nu gaat om het redden van mens of dier of behouden van grote materiele schade, daar is de brandweer voor. Als de brandweer een dergelijke taak uitbesteed aan een reddingsbrigade of berger hoeft dat dus helemaal geen probleem te zijn. Alleen de KNRM heeft een convenant met de Kustwacht en gaat dus niet een tweede convenant aan met de regionale brandweerkorpsen.

Dat zelfde is hier al ter sprake gekomen, de KNRM met hun Kusthulpverleningsvoertuig gaat niet uitrukken voor de ambulance dienst. Wel als assisentie als de reddingsbrigade en brandweer al bezig zijn, maar niet als primair voertuig. Zij vinden dat dat een te grote belasting voor hun bemensing is en het materiaal eigenlijk niet geschikt voor is. Want een reanimatie van 100 kg in de Unimog tillen is geen makkelijke klus.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 19 september 2005, 11:25:45
Kustwacht, en verantwoordelijken van de brandweer regio's en rijkswaterstaat moeten maar eens een keer echt om de tafel.. niet om allerlei partijen op het water uit te sluiten, maar juist hoe je een goede samenwerking tussen al die partijen kunt krijgen...

De Samij-regeling overleg is nagenoeg dood.. De spelregels die daar staan, worden door omliggende brandweer regio's bewust niet nagekomen.. De afspraken borgen bij alle partijen vind iedereen duidelijk moeilijk..

Wil je goede samenwerking, om arm je iedereen met vergelijkbare doelstellingen .. en laat je ze comformeren aan de afspraken.. en kan je in een later stadium gezamelijk eisen benoemen, waaraan partijen dan aan moet voldoen..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 19 september 2005, 12:47:57
Hoe groot moet die schuur dan zijn???


Henk,
waarom moeten reddingsbrigades alleen op de stranden actief zijn met preventieve en repressieve taken. Ben jij van mening dat er een goede communicatie zal gaan volgen als jij als KNRM/ HOGÉ alle waterincidenten gaan doen met de regionale hulpverleningsdiensten, als brandweer, ambulance en politie op de vaste wal. Er komen dan veels te veel verschillende niveau's in de hulpverlening, veel teveel tussenstations, waardoor er onnodig veel fout kan gaan.


Ja, want alleen de KNRM werkt echt met de kustwacht samen op het water. Op het grote water heeft de brandweer niets te zoeken, behalve als er echt brand is. En dan zijn ze toch nog te laat, ook al hebben ze eigen boten. Dan gaat het nog alleen om het redden van mensen en kan de KNRM ook Uit laten branden gaat vanzelf, dat kan de KNRM ook.  De brandweer verwart het water met land en dat werkt niet. De ambulance dienst kan ook het beste mee varen met de KNRM.
Citaat



Stel, Melder vraagt via 112 brandweer Almere en krijgt dus 112 Driebergen. Deze koppelt door en komt bij RAC Flevoland. Zij geven de melding door aan Kustwacht. Kustwacht wil jullie alarmeren en belt RAC Gooi en Vechtstreek. Deze alarmeert HOGÉ. HOGÉ meldt via kanaal 16 in en krijgt melding.

Alleen jullie alarmeren is al 4 telefoontjes dus minimaal 5 minuten delay. Die 5 minuten kan de brandweer Almere goed gebruiken voor het vervoer van hun boot naar het water en dan moet jij nog naar de "Seeker" rijden/ lopen.
;D 8) ;D

Nee, dat uit de samij regeling afkomstige extra telefoontje naar RAC Flevoland wordt niet meer gepleegd. Het is nu driebergen - kustwacht. Als de kustwacht -zoals in NoordHolland Noord nu al gebeurt- via P2000 rechtstreeks gaat alarmeren zijn we er helemaal. Voorkom je meteen dat een brandweerboot uit Bunschoten op het IJmeer gaat redden.

Citaat
Volgens de wet heeft de Brandweer zeggenschap over de hulpverlening ook op het water. Of het nu gaat om het redden van mens of dier of behouden van grote materiele schade, daar is de brandweer voor. Als de brandweer een dergelijke taak uitbesteed aan een reddingsbrigade of berger hoeft dat dus helemaal geen probleem te zijn. Alleen de KNRM heeft een convenant met de Kustwacht en gaat dus niet een tweede convenant aan met de regionale brandweerkorpsen.

Nou hier is dat anders, de kustwacht gaat hier over SAR. De brandweer hier erkent dat. De brandweereenheden vallen wel onder de OVD, maar de rest valt onder de kustwacht en die coördineert de brandweereenheden ook in het grote geheel.(nogmaals, volgens de brandweer stafpreventiemedewerker die het nu eens allemaal uit aan het zoeken is.)

Citaat
Dat zelfde is hier al ter sprake gekomen, de KNRM met hun Kusthulpverleningsvoertuig gaat niet uitrukken voor de ambulance dienst. Wel als assisentie als de reddingsbrigade en brandweer al bezig zijn, maar niet als primair voertuig. Zij vinden dat dat een te grote belasting voor hun bemensing is en het materiaal eigenlijk niet geschikt voor is. Want een reanimatie van 100 kg in de Unimog tillen is geen makkelijke klus.

Dat moet de KNRM ook niet willen.

Je kan daar veel beter een hoovercraft voor gebruiken.  8)

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 19 september 2005, 20:08:50
Misschien moet de brandweer met toenemende activiteit/verantwoordelijkheid op het water iets als een "Nautisch Officier" in het leven roepen. Deze kan dan namens de kuStwacht en de brandweer een actie op het water coordineren (zeg maar een commandant van de kustwacht en brandweer in 1, on the scene). Die persoon heeft dan het bevel over brandweer, reddingsbrigade en ingezette kustwachteenheden. Zo zie ik dat een beetje. Geen idee of het zou werken, ik heb niet zoveel verstand van de nautische hulpverleningswereld. Maar misschien is het wat ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 19 september 2005, 20:10:35
Misschien moet de brandweer met toenemende activiteit/verantwoordelijkheid op het water iets als een "Nautisch Officier" in het leven roepen. Deze kan dan namens de kutwacht en de brandweer een actie op het water coordineren (zeg maar een commandant van de kustwacht en brandweer in 1, on the scene). Die persoon heeft dan het bevel over brandweer, reddingsbrigade en ingezette kustwachteenheden. Zo zie ik dat een beetje. Geen idee of het zou werken, ik heb niet zoveel verstand van de nautische hulpverleningswereld. Maar misschien is het wat ;)
Volgens mij zeg je nog geen eens zo heel iets geks  ;)