Ik zeg niet dat de brandweer niets op het water te zoeken heeft, maar stel dat nou zo'n containerschip met bv een gevaarlijke lading op een zandbank loopt. Dan begin je als reddingsbrigade ook niet veel meer dan het redden van de mensen. Dat is nou een echte brandweer inzet: de gevaarlijke stoffen, de evacuatie, overleg met de berger, de burgemeester enz. Daar moet je je als reddingsbrigade helemaal niet mee in willen laten. Net zoals de brandweer alleen zijdelings betrokken is bij het erafhalen van de schipbreukelingen met adviseren omtrend de veiligheidsrisico's bv.
Maar kom nou niet aan met "je mag er geen mensen afhalen want het schip zou kunnen breken" want dat is nou de brandweer manier. Dat bepaalt de reddingsbrigade zelf wel, na het inventariseren van de risico's een eigen beslissing.
Ik zou heel goed samen met de OVD op de verbindingswagen kunnen zitten, gelijkwaardig dan wel te verstaan. Is al kortstondig voorgekomen en dat ging voor een eerste keer al vrij aardig. Als je dan ook nog eens af en toe samen oefend en de gebieden respecteert: voor jou/voor mij/voor ons samen/niet voor ons dan kom je een heel eind.
Henk