Je betoog is overduidelijk. Alleen geef je direct al aan waar de schoen wringt. Jij gaat uit van de coördinatie geregeld vanuit het Kustwacht Centrum, terwijl de 25 Nederlandse hulpverleningsregio's graag heer en meester blijven op hun eigen stukje grondgebeid. Dat houdt dus in dat er een communicatie dillema genomen moet worden tussen de regionale meldkamers en het Kustwacht Centrum te Den Helder. Wie ontvangt de melder en wie alarmeert. Als die aansturing geregeld is, dan gaat volgens mij de hulpverlening op rolletjes.
Daarbij komt dan wel kijken in geval van grotere incidenten. Bijvoorbeeld een incident groter dan GRIP 2 op brandweer technisch of medisch gebied. Waar liggen de grenzen en wie bepaalt dan wat er gaat gebeuren?
Dat zijn we nu net aan het uitpluizen. Vanuit een mobiele telefoon 112 = driebergen - kustwacht - KNRM.
112 centrale brandweer - reddingsbrigade - (later) kustwacht
Vanuit vaste aansluiting: <
112 centrale driebergen (als regio AC te druk is) - kustwacht - knrm.
Met andere woorden soms is de KNRM aan de beurt als driebergen bereikt wordt en soms de regio alarmcentrale.
Van de afgelopen 100 meldingen kwamen ca 80 bij de regionale brandweer terecht. (kennelijk ook via mobiel/vaste lijn 0900-8844) en dus bij de reddingsbrigade. Ook komen veel meldingen rechtstreeks bij de reddingsbrigades binnen in de weekends. Aan de andere kant behandelt de kustwacht de meldingen via het eigen alarmnummer en kanaal 16 Marifoon. (De DSC laat ik nog even buiten beschouwing, hier alleen nog valse melingen van gehad.)
Als de kustwacht de KNRM waarschuwt (via P2000) en de brandweer de voorkeur blijft geven aan de reddingsbrigades (van Blaricum en Naarden, immers onderdeel van de brandweer) zal van de 100 uitrukken de KNRM er 80 op z'n ligplaats blijven. (Huizen heeft maar een heel klein stukkie van het Gooimeer en waarom denk je anders dat er zo'n haast gemaakt is met aansluiting bij de brandweer).
Het kustwachtcentrum neemt (voorlopig) nog het standpunt in dat de gemeente bepaalt wie er gaat varen, de kustwacht alarmeert wie de gemeenten vinden dat gealarmeerd moet worden, zo is de HOGE, die oorspronkelijk wel door de kustwacht rechtstreeks gealarmeerd werd later "buiten de boot komen te vallen" bij de invoering van de alarmering door de brandweer. Ik volg dus met buitengewone belangstelling dit dilemma...
Als de KNRM beweert een taak verdeling na te willen streven, valt of staat dat bij een juiste alarmereing en dus de medewerking in deze van de centralisten (soms ook lid van de reddingsbrigade). Blaricum geeft al aan gewoon door te willen gaan met de "noodhulp", op grond van gebieds afspraken.
Gebieds afspraken? Met de KNRM
Henk